کد خبر : 46767

رکود تقاضا در بازارهای پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن آفریقا در ماه ژوئن شدت گرفت

قیمت‌های تولیدکننده بزرگ سعودی در کنیا برای گریدهای پلی‌پروپیلن به میزان جزئی کاهش یافتند، در حالی که قیمت‌های پلی‌اتیلن عمدتاً نسبت به سطوح مه بدون تغییر باقی ماندند.

رکود تقاضا در بازارهای پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن آفریقا در ماه ژوئن شدت گرفت

پتروتحلیل-اگرچه تدابیر قیمت‌گذاری در هر بازار منطقه‌ای متفاوت بود، موضوعی میان معامله‌کنندگان بازار در آفریقا مشترک بود: شرایط رکود تقاضا و ضعف فعالیت‌های خرید در میان اوج‌گیری تورم و دیگر فاکتورهای گسترده اقتصادی.

نیجریه با ضعف فعالیت‌ها مواجه شد

در غرب آفریقا، بزرگ‌ترین بازار پلیمر منطقه با محدودیت تقاضای شدید برای محموله‌های وارداتی مواجه شد، که این امر عمدتاً در نتیجه افت ارزش ارز کشور (نایرا) در برابر دلار آمریکا صورت گرفت. مشکلات پی‌درپی در رابطه با نقدینگی دلار در میان عوامل بازدارنده اصلی برای تجارت در نیجریه بود.

علاوه بر این، فصل بارانی که در حدود اوایل مه آغاز شد، تقاضا در نیجریه را تحت تاثیرات منفی خود قرار داد. از آنجایی که خریداران همزمان با اشتهای ضعیف در بازار در انتظار تخفیفات بیشتر در سطوح قراردادیایستادند، خریدها عمدتاً برای رفع نیازهای اساسی بود.

آخرین سطوح پلی‌پروپیلن وارداتی در مقایسه با سطوح مه در حدود 150 دلار در هر تن کاهش یافتند، در حالی که قیمت‌های پلی‌اتیلن عمدتاً ثابت بودند. قیمت‌های داخلی شرکت ELEME برای پلی‌پروپیلن با افت 50 هزار نایرا در هر تن همراه بود در حالی که قیمت‌های پلی‌اتیلن ثابت باقی ماند.

امید به بهبود تحت‌الشعاع تورم در کنیا قرار گرفت

قیمت‌های تولیدکننده بزرگ سعودی در کنیا برای گریدهای پلی‌پروپیلن به میزان جزئی کاهش یافتند، در حالی که قیمت‌های پلی‌اتیلن عمدتاً نسبت به سطوح مه بدون تغییر باقی ماندند. بگفته معامله‌کنندگان، تقاضا عادی بود، در حالی که پیش‌بینی می‌شود فعالیت‌ها در اوت همزمان با برگزاری انتخابات عمومی روند بهبود خود را آغاز کند.

اگرچه، پیش‌بینی‌های رشد برای بزرگ‌ترین اقتصاد شرق آفریقا عمدتاً به دلیل افزایش قیمت‌های سوخت، بر دورنمای کوتاه‌مدت سایه افکند. نرخ تورم کنیا در مه به 7.1 درصد افزایش یافت، که نشان‌دهنده بالاترین سطوح از فوریه 2020 بود.

همزمان با انتظار خریداران برای تخفیفات بیشتر در شمال آفریقا، فعالیت‌ها محدود است

در آفریقای شمالی، آخرین قیمت‌های پلی‌پروپیلن در مراکش در حدود 100 یورو در هر تن کاهش یافتند، در حالی که قیمت‌های فیلم پلی‌اتیلن سبک و فیلم پلی‌اتیلن سبک خطی کلاس c4 روندی ثابت تا کاهشی (10 یورو در هر تن) داشتند. اگرچه آخرین قیمت‌های پلی‌اتیلن سنگین در مواجهه با شاخص‌های بنیادین عرضه و تقاضا، تقاضای ضعیف‌تر و فراوانی عرضه در حدود 70 تا 80 دلار در هر تن نسبت به ماه گذشته افزایش یافتند. اگرچه خریداران با اشاره به تقاضا و تجارت ضعیف در کشور سعی بر کاهش قیمت‌های پلی‌اتیلن سنگین داشتند، فروشندگان بر موضع خود ایستادگی کردند.

یکی از تاجران گفت: «فعالیت‌های تجاری بسیار بسیار کند بوده» و اضافه کرد، تورم بالا به شدت بازار را تحت تاثیر خود قرار داده است.

در الجزیره، تخفیفات بیشتری در ژوئن ارائه شدند. قیمت‌های پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن در مقایسه با ماه گذشته به ترتیب به میزان 210 دلار و 50 دلار در هر تن کاهش یافتند.

اگرچه، آخرین دور افت قیمتی برای تشویق خرید با حجم بالا کافی نبود.

علیرغم تاثیر تورم بر تقاضای مصرف‌کنندگان نهایی، بازارهای تونس عمدتاً به نسبت مه بدون تغییر باقی ماندند. بگفته معامله‌کنندگان، احتمالاً تا آخر ماه، قراردادها با سطوح قیمتی پایین‌تری منعقد شوند.

ارسال نظر