کد خبر : 46745

اعتصاب رانندگان کامیون صادرات پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن از کره جنوبی را تهدید می‌کند

احتمال می‌رود اعتصابات طولانی‌مدت باربری محموله‌های پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن، کالاهای مصرف‌کننده و همچنین محموله‌های صادراتی را تحت تاثیر قرار دهد.

اعتصاب رانندگان کامیون صادرات پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن از کره جنوبی را تهدید می‌کند

پتروتحلیل-در حدود 15 هزار راننده کامیون در 7 ژوئن اعتصاباتی را در بنادر و ایستگاه‌های بارگیری در سراسر کره جنوبی آغاز کرده، که این امر تهدیدی بر کاهش سرعت صادرات پلیمر و دیگر کالاهای مصرفی کشور می‌باشد.

این اعتصابات به برنامه‌های دولت کره جنوبی برای حذف اقدامات حمایتی از رانندگان فعال در حوزه کانتینرها و سیمان فله تحت برنامه سیستم «نرخ ایمن» کشور تا پایان سال می‌باشد. این سیستم که نشئت گرفته از هزینه‌های عملیاتی، دستمزد حداقلی را به رانندگان کامیون ارائه می‌کند، به دفع تاثیرات افزایش نرخ سوخت و هزینه‌های زندگی این رانندگان کمک کرده است.

فدراسیون بین‌المللی کارگران حمل و نقل گفت، بخش همبستگی اتحادیه کارگران خدمات عمومی و حمل و نقل کره تقاضا دارد که سیستم نرخ ایمن ادامه داشته و اقدامات حمایتی برای رانندگان تمام وسائل نقلیه و همه انواع باربری تداوم پیدا کند. فدراسیون بین‌المللی کارگران حمل و نقل گفت: «تاثیر این اعتصابات در حال حاضر در بنادر، شرکت‌های پتروشیمی و دیگر قطب‌های لجستیک، که باربری در آن کند یا تماماً متوقف شده، احساس شده است.»

بگفته منابع بازار، احتمال می‌رود صادرات پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن کره جنوبی کاهش یابد زیرا احتمالاً تولیدکنندگان با دشواری‌هایی برای جابجایی محصولات خود به بنادر مواجه شوند. تولیدکنندگانی که اعتصابات را پیش‌بینی کرده بودند، انتقال محموله‌های پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن خود را در هفته گذشته به پایانه‌های بندری تسریع کردند. اما منابع اشاره داشتند، اعتصابات می‌تواند از انتقال محموله‌ها از پایانه به کشتی جلوگیری کند.                                                                                                                     

برخی از تولیدکنندگان با توجه به اختلالات به وجود آمده در خدمات باربری محلی، صادرات محموله‌های خود را یک الی دو هفته به تعویق انداختند. برخی از خریداران جنوب شرق آسیایی پیش‌بینی می‌کنند واردات محموله‌های پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن کره‌ای یک تا دو هفته به تعویق بیافتد. اما تبدیل‌کننده پلیمر کره‌ای که از شرکت‌های لجستیک غیر از اتحادیه استفاده می‌کند اشاره داشت که جابجایی محموله‌های وارداتی پلیمر او از بندر به شرکت‌اش، تحت تاثیر قرار نگرفته است.

اتخاذ موضع انتظار و رصد

تولیدکنندگان، واردکنندگان و تبدیل‌کنندگان پلیمر کره‌ای اکثراً با امید به پایان سریع‌تر اعتصابات، موضع انتظار و رصد را اتخاذ کرده‌اند.

احتمال می‌رود اعتصابات طولانی‌مدت باربری محموله‌های پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن، کالاهای مصرف‌کننده و همچنین محموله‌های صادراتی را تحت تاثیر قرار دهد. در صورت تداوم چالش‌های لجستیک، احتمالاً موجودی انبار تولیدکنندگان رشد کند. اما کاهش تولیدات پلیمر همزمان با حاشیه سودهای ضعیف‌تر اولفین و پلیمر، همچنین تعطیلی‌های برنامه‌ریزی شده و نشده، می‌تواند از فشار موجودی انبارها بکاهد.

با توجه به تقاضای ضعیف‌تر در بازار اصلی چین، تولیدکنندگان کره‌ای در چند ماه گذشته صادرات خود را به جنوب شرق آسیا افزایش داده‌اند. در طی قرنطینه‌های سخت کووید-19 در ایام اخیر، فعالیت‌های تجاری و لجستیک در چین مختل شد.

کره جنوبی همچنین ظرفیت تولید پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن خود را در سال 2021 به میزان قابل توجهی افزایش داد، و همین امر کشور را بر آن داشت تا صادرات خود را نیز توسعه دهد. آن‌ها در سال گذشته از 2.35 میلیون تن در سال ظرفیت جدید پلی‌اتیلن و 1.3 میلیون تن در سال ظرفیت جدید پلی‌پروپیلن بهره‌برداری کردند.

قیمت‌های پلی‌اتیلن سنگین کره‌ای و پلی‌پروپیلن رافیا در طی چند هفته گذشته در بازار ویتنام رقابتی بوده، که به دنبال آن فاصله قیمت‌های پلیمر در ویتنام و دیگر کشورهای جنوب شرق آسیا گسترش یافت.

آرگاس در 9 ژوئن قیمت‌های فیلم پلی‌اتیلن سنگین در ویتنام و جنوب شرق آسیا را به ترتیب 1200 تا 1220 دلار در هر تن، و 1240 تا 1280 دلار در هر تن (سی‌اف‌آر) ارزیابی کرد، و همزمان قیمت‌ها در ویتنام شامل تعرفه وارداتی صفر درصد می‌شوند. آرگاس همچنین در 9 ژوئن قیمت‌های پلی‌پروپیلن رافیا در ویتنام و جنوب شرق آسیا را به ترتیب 1200 تا 1230 دلار در هر تن، و 1210 تا 1230 دلار در هر تن (سی‌اف‌آر) ارزیابی کرد، و همزمان قیمت‌ها در ویتنام با تعرفه‌های وارداتی کمتری مواجه بودند.

بگفته معامله‌کنندگان بازار، احتمال می‌رود دیرکردهای کوتاه در صادرات پلی‌پروپیلن کره‌ای همچنان تاثیری بر قیمت‌های منطقه‌ای نداشته باشد، و همزمان بهبود تقاضای چینی نقشی بزرگ‌تر در تعیین جو قیمتی دیگر بازارهای آسیایی در چند هفته آتی خواهد داشت. مذاکرات صادرات پلیمر کره‌ای برای محموله‌های ژوئن از پیش از این بسته شده است. مذاکرات صادرات پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن در حال حاضر بر محموله‌های ژوئیه و اوایل اوت متمرکز هستند.

بندرهای کره‌ای، قطب‌های تراباری اصلی برای کشتی‌های کانتینری به مقصد آمریکای لاتین می‌باشند. بندر بوسان در سال 2020 در رتبه ششمین بندرگاه کانتینری بزرگ دنیا با ظرفیت پذیرش 21.6 میلیون کانتینر 20 فوتی قرار گرفت.  مقام بندر بوسان گفت، این مکان همچنین یکی از شلوغ‌ترین بنادر تراباری در جهان بوده، که تراباری 9.8 میلیون کانتینر 20 فوتی را در سال مدیریت می‌کند.

ارسال نظر