کد خبر : 46734

روند نزولی هموپلیمر پلی‌پروپیلن چین همزمان با تردیدها در رابطه با بهبود تقاضا تداوم دارد

قیمت‌های هموپلیمر پلی‌پروپیلن رافیا و تزریقی بعد از هشت هفته روند نزولی، به کمترین سطوح خود از اواسط ژانویه رسیدند.

روند نزولی هموپلیمر پلی‌پروپیلن چین همزمان با تردیدها در رابطه با بهبود تقاضا تداوم دارد

پتروتحلیل-قیمت‌های پلی‌پروپیلن از اوایل آوریل در چین کاهش یافتند، و همزمان قیمت‌های هموپلیمر پلی‌پروپیلن رافیا از هفته گذشته در زیر میزان 1100 دلار در هر تن نمایان شدند. این امر عمدتاً ناشی از شرایط ضعف تقاضا همزمان با تداوم تاثیرات محدودیت‌های سختگیرانه کووید-19 بود.

افت ارزش یوان در برابر دلار آمریکا، کاهش قیمت‌های پروپیلن در کنار فشار عرضه در داخل کشور نیز به بازار نزولی اضافه شدند.

اگرچه خبرهایی در رابطه با خروج شانگهای از قرنطینه از یک ژوئن در هفته گذشته، موجب خوش‌بینی‌هایی در بازار شد، معامله‌کنندگان همزمان با قرنطینه‌های جدید در تیانجین و افزایش تعداد مبتلایان در پکن، همچنان در رابطه با بهبود احتمالی تقاضا موضع احتیاطی دارند.

قیمت‌های وارداتی هموپلیمر پلی‌پروپیلن در کمترین میزان در 4 ماه گذشته

براساس میانگین داده‌ها، قیمت‌های هموپلیمر پلی‌پروپیلن رافیا و تزریقی بعد از هشت هفته روند نزولی، به کمترین سطوح خود از اواسط ژانویه رسیدند.

یکی از تولیدکنندگان بزرگ سعودی با اشاره به تقاضای ضعیف، قیمت محموله‌های ژوئن خود را به نسبت مه، 70 دلار در هر تن کاهش داد. یکی از معامله‌کنندگان گفت: «در حال حاضر به دلیل کاهش ارزش یوان در برابر دلار آمریکا، خرید محموله‌های وارداتی بسیار پرریسک است. اختلال در عملیات بندرهای شانگهای همزمان با محدودیت‌های کووید-19 همچنان فعالیت‌های وارداتی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.»

یکی از تاجران چینی قیمت رافیا هندی و غرب آسیایی خود را در مقیاس هفتگی 30 تا 40 دلار در هر تن کاهش داد.

«قیمت‌های پلی‌پروپیلن در هفته گذشته به دلیل ضعف تقاضا و فشار عرضه در بازار داخلی به روند نزولی خود ادامه دادند. تقاضا عمدتاً ثابت بوده و همزمان خریداران از فعالیت دست نگه داشته‌اند. بر این باوریم که بازارهای پلی‌پروپیلن در کوتاه‌مدت همچنان روند افتی را تجربه خواهند کرد، اما احتمالاً با توجه به قیمت‌های صعودی نفت خام و کاهش قابل توجه قیمت‌ها در ایام اخیر، افت قیمت‌ها محدود خواهد بود.»

در هفته گذشته، قیمت‌های وارداتی هموپلیمر پلی‌پروپیلن رافیا و تزریقی غرب آسیایی 30 دلار در هر تن کاهش یافته و در میزان 1090 تا 1120 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف) قرار گرفتند.

قیمت‌های بازار داخلی پلی‌پروپیلن همچنان زیر قیمت‌های وارداتی 

روند کاهشی مشابهی در بازار داخلی پلی‌پروپیلن چین در جریان بوده است. جو خرید به دلیل محدودیت‌های سختگیرانه کووید-19 و فصل افت بازار بخش کشاورزی، همانطور که در قیمت‌های معاملات آتی دالیان نمایان شد، ضعیف باقی مانده است.

قیمت‌های معاملات آتی پلی‌پروپیلن سپتامبر در بورس کالای دالیان افت هفتگی 136 یوان در هر تن (20 دلار) را ثبت کرد.

بگفته یکی از تاجران همچنین بازار از جانب عرضه تحت فشار است: «بر این باوریم با توجه به افزایش ازسرگیری فعالیت واحدها بعد از سازماندهی مجدد، تعطیلی‌های کمتر و آغاز به کار واحدهای جدید پلی‌پروپیلن، احتمالاً فشار عرضه افزایش یابد.»

براساس منابع بازار، موجودی انبار دو تولیدکننده بزرگ داخلی پلی‌اولفین در 25 مه در میزان 760 هزار تن گزارش شد.

در هفته گذشته قیمت‌های هموپلیمر پلی‌پروپیلن رافیا و تزریقی داخلی 100 یوان در هر تن (15 دلار) کاهش یافت و در میزان 8500 تا 8600 یوان در هر تن (1116 تا 1130 دلار، ex-warehouse، نقدی، بدون مالیات ارزش افزوده) گزارش شد. این سطوح داخلی تقریباً با قیمت‌های وارداتی شرایط سی‌آی‌اف (بدون مالیات گمرکی، هزینه‌های ترخیص و حمل و نقل داخلی) برابر می‌باشد.

خوش‌بینی محتاطانه در رابطه با بازگشایی شانگهای

معامله‌کنندگان بازار به صورت محتاطانه در انتظار تاثیر بازگشایی شانگهای از قرنطینه‌های اخیر کووید-19 بوده تا ببینند که آیا تقاضا بهبود خواهد یافت و به جو کمک خواهد کرد.

یکی از فروشندگان اظهار داشت: «فرآیند بهبود همچنان کند بوده، زیرا محدودیت‌های کووید-19 تداوم دارد. براساس اخبار، شانگهای از اوایل ژوئن از قرنطینه‌های کووید-19 خارج خواهد شد، اما در حدود یک ماه زمان خواهد برد تا شرایط به حالت عادی بازگردد.»

ارسال نظر