کد خبر : 46732

قیمت‌های رقابتی روسی و چینی پی‌وی‌سی نقش کلیدی در روند کاهشی چند ماه گذشته ایفا کرده‌اند، در حالی که فعالیت‌های جهانی از تورم بالا آسیب دیده است؛

بازارهای پلی‌پروپیلن، پلی‌اتیلن و پی‌وی‌سی مه را با روندی کاهشی به پایان رساندند، دورنمای بازار به چه شکل است؟

قیمت‌های پلی‌پروپیلن رافیا و فیبر سعودی در بازه پایینی بازار ترکیه، به میزان 1400 دلار در هر تن رسیده و با چند قرارداد همراه شدند. قیمت‌ها در هفته گذشته 80 تا 120 دلار در هر تن کاهش یافته، و به کمترین میانگین هفتگی در حدود یک سال گذشته رسیدند.

بازارهای پلی‌پروپیلن، پلی‌اتیلن و پی‌وی‌سی مه را با روندی کاهشی به پایان رساندند، دورنمای بازار به چه شکل است؟

پتروتحلیل-قیمت‌های پلی‌پروپیلن، پلی‌اتیلن و پی‌وی‌سی تا پایان مه به عقب‌نشینی خود ادامه دادند. بازارها زیر سایه سکون تقاضا همزمان با فشارهای تورمی و همچنین محدودیت نقدینگی، ماه را با روند کاهشی به پایان رساندند. در این میان، معامله‌کنندگان بر دورنمای ژوئن متمرکز هستند.

افت پیشنهادات به کاهش سریع قیمت‌‌های هموپلیمر پلی‌پروپیلن منتج می‌شود

تقاضای ضعیف همزمان با کاهش قدرت خرید و سکون بازارهای نهایی، قیمت‌های هموپلیمر پلی‌پروپیلن را در هفته گذشته پایین کشید. در این میان، سرعت افت قیمت‌ها، برخی از معامله‌کنندگان را غافلگیر کرد. آن‌ها گفتند: «انتظار مشاهده این‌چنین سطوح پایینی را قبل از ژوئن نداشتیم. این اتفاق رکود سرتاسری بازار را تایید می‌کند.»

قیمت‌های پلی‌پروپیلن رافیا و فیبر سعودی در بازه پایینی بازار ترکیه، به میزان 1400 دلار در هر تن رسیده و با چند قرارداد همراه شدند. قیمت‌ها در هفته گذشته 80 تا 120 دلار در هر تن کاهش یافته، و به کمترین میانگین هفتگی در حدود یک سال گذشته رسیدند.

افت قیمت‌ها با روند نزولی در سراسر بازارهای پلی‌پروپیلن جهانی همراه بود، که در آن فروشندگان تسلیم تداوم تقاضای اندک مصرف‌کنندگان نهایی شدند. کاهش هزینه‌های پروپیلن همراه با افت تقاضا، بازار نقدی اروپا را نزولی کرد، در حالی که بازار وارداتی چین به دلیل شرایط قرنطینه به زیر مرز 1100 دلار در هر تن (سی‌ف‌آر) نزول کردند.

فروشندگان بر این باورند، بعد از افت شدید، خوش‌بینی‌ از بازگشایی در شانگهای و روند صعودی نفت خام معاملات آتی، احتمالاً کف قیمتی نزدیک است. اگرچه، فروشندگان احتمالاً در جستجوی خود برای کف قیمتی با مانع بازار پایین‌دستی ضعیف همزمان با تورم بالا و هزینه‌های پایین پروپیلن در سراسر بازار مواجه شوند.

بازار پی‌وی‌سی همزمان با تداوم ضعف تقاضا به کف قیمتی جدیدی رسید

از آنجایی که ترکیب پیش‌بینی‌های کاهشی ژوئن و رکود صنعت ساخت‌وساز تقاضای رزین را محدود به نیازهای اساسی نگاه داشت، قیمت‌های وارداتی پی‌وی‌سی برای یک هفته دیگر به روند نزولی خود ادامه دادند. قیمت‌های k67اروپایی تا 1820 دلار در هر تن افت کرده، در حالی که محموله‌های مصری و کره‌ای به زیر مرز 1800 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف) نزول کردند.

پیش‌بینی‌ها برای ژوئن ضعیف است، مگراینکه تقاضا بهبود قابل توجهی داشته باشد. احتمال می‌رود نوسان اقتصادی و هزینه‌های بالای خدمات شهری فشار را بر روی مصرف رزین داخلی نگاه داشته، البته باید به تاثیر افزایش ارزش دلار آمریکا در برابر لیر نیز اشاره کرد. همچنین قراردادهای پایین‌تر اتیلن در اروپا، در کنار تاثیر باران‌های موسمی بر مصرف در هند، از این دیدگاه حمایت می‌کنند.

با این وجود، بازگشایی برنامه‌ریزی شده شانگهای از قرنطینه‌های کووید-19، از نزدیک دنبال خواهد شد. تولیدکنندگان پی‌وی‌سی چینی که در طی چند ماه گذشته محموله‌های خود را با قیمت‌های رقابتی صادر کرده‌اند، در صورت بهبود تقاضای داخلی تا میزانی آرامش خواهند یافت.

یکی از معامله‌کنندگان ترک گفت: «قیمت‌های رقابتی روسی و چینی پی‌وی‌سی نقش کلیدی در روند کاهشی چند ماه گذشته ایفا کرده‌اند، در حالی که فعالیت‌های جهانی از تورم بالا آسیب دیده است. در حال بررسی این هستیم که آیا این حجم ورودی در پایان سه ماهه دوم تداوم خواهد داشت یا خیر.

انتظار می‌رود قیمت‌های پلی‌اتیلن ژوئن به دلیل تقاضای راکد کاهش یابند

قیمت‌های پلی‌اتیلن نیز به روند نزولی خود ادامه داده‌اند، اگرچه عملکرد این بازار نسبت به بازار پلی‌پروپیلن بهتر بوده است. نگرانی‌های نقدینگی، سکون بازارهای نهایی همزمان با فشارهای تورمی و کاهش قیمت‌های اتیلن، جو کاهشی را برای ماه ژوئن تداوم بخشید.

قیمت‌های غرب آسیایی عمدتاً 20 تا 50 دلار در هر تن کاهش یافتند؛ قیمت‌های  پلی‌اتیلن سبک در میزان 1800 تا 1830 دلار در هر تن، فیلم پلی‌اتیلن سبک خطی کلاس c4 در میزان 1520 تا 1550 دلار در هر تن و فیلم پلی‌اتیلن سنگین در میزان 1480 تا 1500 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف ترکیه، شامل 6.5 درصد مالیات، مالیات گمرکی، نقدی) ارزیابی شدند. قیمت‌های منطقه‌ای همچنان ارائه نشده‌اند. خریداران پیش‌بینی می‌کنند براساس تداوم تردیدها در رابطه با تقاضا و افت قیمت‌های ژوئن تولیدکننده سعودی در چین، و جریان نزولی کنونی در اروپا، فروشندگان بیش از پیش قمیت‌ها را کاهش دهند.

انتظار می‌رود قیمت‌های پلی‌اتیلن سبک، پلی‌اتیلن سنگین و فیلم پلی‌اتیلن سبک خطی کلاس c4 به ترتیب در میزان 1700 تا 1750، 1400 تا 1450 و 1450 تا 1500 دلار در هر تن قرار بگیرند. یکی از تولیدکنندگان گفت: «احتمال می‌رود افزایش ارزش دلار آمریکا در برابر لیر و محدودیت‌های نقدی، مصرف رزین داخلی را همچنان تحت فشار نگاه دارد. ما عملکرد صادرات را زیر سایه فشارهای تورمی جهانی، مورد مشاهده قرار خواهیم داد.»

ارسال نظر