کد خبر : 46722

رشد فروش و سود اوره سازان ایرانی؛

افزایش فروش ۱۰۵ درصدی شپدیس

افزایش فروش ۱۰۵ درصدی شپدیس

پتروتحلیل-پتروشیمی پردیس در اردیبهشت 1401 بالغ بر ۲۹۳,۵۲۷ تن اوره صنعتی تولید کرده است که به ارزش سه هزار و 912 میلیارد تومان فروش داخلی و صادراتی داشت. شایان ذکر است که شپدیس در گزارش هشت ماهه سال مالی خود منتهی به پایان اردیبهشت 1401، بالغ بر 24.936 میلیارد تومان فروش داشت که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، به میزان 105 درصد رشد داشته است. این آمار بیانگر ثبات مدیریتی کارآمد در پتروشیمی پردیس می باشد.
تولید پتروشیمی شیراز در فروردین ماه 1401 به میزان 150.376 تن به ارزش یک هزار و 760 میلیارد تومان میلیون فروش داخلی و صادراتی بود.
در اردیبهشت ماه کود شیمیایی اوره لردگان 71.019 تن اوره گرانول به ارزش یک هزار و 735 میلیارد تومان فروش داخلی و صادرتی داشت.
در اردیبهشت ماه میزان تولید پتروشیمی کرمانشاه به ۶۳,۴۴۴ تن به ارزش 471 میلیارد تومان فروش داخلی و صادراتی بود.
در اردیبهشت ماه، پتروشیمی خراسان هم به میزان 58991 تن اوره به ارزش 442 میلیارد تومان تولید کرد.
با توجه به اینکه دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی به ‌صورت هفتگی قیمت پایه اوره را در بورس کالا اعلام می ‌کند، قیمت اوره صادراتی ایران به مدت 18 سال ثابت باقی مانده بود و بالاترین قیمت 270 دلار در هر تن رقم خورد و هم اکنون به خاطر تقاضای جهانی بازار به صورت جهانی افزاش پیدا کرده و از 25-20 می 2022 میانگین قیمتی892.63 دلار را در هر تن ثبت کرده است.  شایان ذکر است که بیشترین قیمت ثبت شده ظرف دو سال گذشته 911.06 دلار در هر تن و کمترین قیمت معامله شده 204.41 دلار در هر تن بوده است.
عملکرد انجمن اوره سازان کشور و فرمول قیمت‌گذاری بر قیمت تمام شده شرکت‌ های اوره ساز تاثیرگذار است و قبلا نشریات معتبر بین المللی مثل Argus، Platss و غیره قیمت اوره را تعیین می کردند، لذا اقدامات مطلوب انجمن اوره سازان در قیمت گذاری محصول به افزایش فروش و سود منجر شده است.  موضوع زمانی اهمیت مضاعف پیدا می کند که بدانیم ایران به همراه روسیه در پایان سال 2021 به بزرگترین تولیدکنندگان اوره تبدیل شدند.  
با به بهره‌برداری رسیدن سایر طرح‌های پتروشیمی هنگام، لاوان، زنجان و هرمز طی برنامه جهش سوم توسعه پتروشیمی‌های فعال فعلی موظف به تامین بخش کمتری از نیاز داخلی خواهند بود و توانایی بیشتری برای صادرات خواهند داشت. در نتیجه ایران در افق سال 2025، حدود یک سوم تجارت جهانی اوره را در اختیار خواهد داشت و بیش از پیش نبض قیمت‌گذاری اوره جهان در دستان ایران خواهد بود.  
در این میان شرکت پتروشیمی پردیس به عنوان یکی از پیش‌قراولان انجمن اوره سازان کشور و به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده آمونیاک و اوره خاورمیانه با خرید 100 درصد سهام پتروشیمی همت، و با اجرای این پروژه به‌ عنوان فاز چهارم پتروشیمی پردیس، افزون بر ارزآوری و به ‌عنوان بزرگ‌ترین مجتمع تولیدکننده اوره دنیا، دستاوردهای بزرگی مانند جلوگیری از خام‌فروشی آمونیاک، جلوگیری از مصرف گاز متان و جلوگیری از انتشار گاز دی‌اکسید کربن در منطقه هم‌زمان محقق خواهد کرد.
ایران در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان اوره است. ظرفیت تولید اوره ایران بیش از حدود 8 میلیون تن در سال است که در شرکت‌های پتروشیمی پردیس، شیراز، کرمانشاه، خراسان، لردگان به عنوان تولیدکنندگان بورسی و شرکت‌های پتروشیمی رازی و مسجد سلیمان به عنوان تولیدکنندگان غیر بورسی واقع شده و محصول را به کشورهایی همچون یونان، ویتنام، هند، چین، ترکیه، عراق، افغانستان، میانمار و کشورهای آمریکای لاتین صادر می ‌کنند.
همزمان با افزایش قیمت نفت و افزایش تقاضا در بازارهای جهانی، قیمت صادراتی ایران اوره پریل بالای 870 دلار در هر تن و اوره گرانول 870 دلار در هر تن فوب خلیج فارس را ثبت کرد.
کارشناسان همچنان بازار اوره را صعودی پیش‌بینی می‌کنند. با توجه به اینکه قیمت اوره در کارگروه انجمن اوره سازان در نفت و گاز پارسیان و توسط شرکت‌های اوره‌ساز ایرانی و بر اساس نشریه‌های معتبر بین المللی همچون آرگوس و پلاتس تعیین می‌شود، بازار اوره ایران علاوه بر شفافیت، با هماهنگی اوره‌سازان توانسته فروش‌های چشمگیری را به ثبت برساند و مورد توجه سهامداران قرار بگیرد.
در مجموع، اوره‌سازان ایرانی نقش مهمی در معادلات عرضه این محصولات و حتی قیمت‌گذاری در سطح بین ‌المللی دارند، بایسته و شایسته است تا با تدابیر لازم حمایت بیشتری از آنها آن هم در شرایط تحریم صورت پذیرد.

منبع:نفت ما

ارسال نظر