کد خبر : 46712

گذر حاشیه سودهای بنزین آسیا از 30 دلار در هر بشکه

عرضه بنزین از چین -یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان این کالا- علیرغم محدودیت‌های مسافرتی گسترده در کشور در ماه‌های اخیر به دلیل پاندمی کووید، همچنان اندک باقی مانده است.

گذر حاشیه سودهای بنزین آسیا از 30 دلار در هر بشکه

پتروتحلیل- همزمان با آتش‌سوزی در پالایشگاه پرتامینا اندونزی -بزرگ‌ترین خریدار نفت منطقه- در کنار اوج‌گیری تقاضا و کاهش عرضه از چین، حاشیه سودهای بنزین آسیا و اقیانوسیه برای اولین بار از 30 دلار در هر بشکه عبور کرد.

حاشیه سودهای بنزین، یا قیمت بنزین آرگاس 92R در برابر نفت برنت در 17 مه به دنبال اخبار آتش‌سوزی در پالایشگاه بالیکاپان شرکت پرتامینا با ظرفیت 260 هزار بشکه در روز، به 31.83 دلار در هر بشکه رسید. واکنش به این اتفاق، مناقصه خرید نقدی تحویل فوری محتوای موتوری اکتان بالا، و ترکیبات بنزین برای تحویل در هفته بعد از آن بود.

شاخص‌های بنیادین بنزین پیش از این نیز به دلیل مجموعه‌ای از مسائل برنامه‌ریزی نشده در واحدهای بنزین و ترکیبات صعودی بود.

تقاضای وارداتی بنزین اندونزی نسبت به قبل از آغاز پاندمی کووید بیشتر بوده است. براساس داده‌های گمرکی، میانگین واردات آن‌ها در مارس با میزان 379500 بشکه در روز، بالای سطوح میانگین 2018 و 2019 به ترتیب با میزان‌های 325 هزار بشکه در روز و 338700 بشکه در روز بوده است. همزمان با افزایش مصرف سوخت داخلی تا میزان 41 درصد بالای تقاضای معمول در 30 آوریل دو روز پیش از ایام عید فطر به دلیل سفر مردم به شهرهای خود پس از برداشته شدن محدودیت‌های مسافرتی پس از دو سال، تقاضا در آوریل تقویت شد. بگفته مقامات پرتامینا، تقاضا همزمان با افزایش 11 درصدی مصرف در میان سفر مردم به شهرهای خود، از پیش‌بینی‌های اولیه عبور کرد.

عرضه بنزین از چین -یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان این کالا- علیرغم محدودیت‌های مسافرتی گسترده در کشور در ماه‌های اخیر به دلیل پاندمی کووید، همچنان اندک باقی مانده است. صادرات بنزین چین در سه ماهه اول عمدتاً به دلیل تلاش آن‌ها برای کاهش مصرف انرژی و کاهش انتشارات کربن از سوی بخش پالایشگاهی، در میزان 286 هزار بشکه در روز قرار گرفت و نسبت به زمان مشابه در سال گذشته با میزان 479500 بشکه در روز، افت 40.3 درصدی را ثبت کرد.

قیمت‌های صعودی‌تر در اروپا نیز قیمت‌های آسیایی را حمایت کرده‌اند، زیرا محموله‌های ترکیبات بنزین آسیایی بسیاری به سمت غرب سوئز جاری هستند. فاصله قیمتی شرق و غرب یا قیمت 92R آسیا در برابر قیمت‌های بنزین اروپایی، با حدود 11- دلار در هر بشکه در 13 مه، به کمترین سطوح خود رسید.

پیش‌بینی می‌شود حاشیه سودهای بنزین همزمان با نزدیکی تابستان و فصل اوج رانندگی در آمریکا، و کاهش عرضه چین که پیش‌بینی می‌شود بعد از برداشته شدن محدودیت‌‌های مسافرتی کشور تشدید هم شود، همچنان مورد حمایت باشند.

ارسال نظر