کد خبر : 46689

سیر صعودی بازارهای پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن آفریقا همزمان با عدم واکنش تقاضا در آوریل

قیمت‌های فیلم پلی‌اتیلن سبک 100 تا 120 دلار در هر تن، و فیلم پلی‌اتیلن سبک خطی و فیلم پلی‌اتیلن سنگین هر دو 180 تا 210 دلار در هر تن نسبت به سطوح ماه گذشته افزایش یافته‌اند.

سیر صعودی بازارهای پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن آفریقا همزمان با عدم واکنش تقاضا در آوریل

پتروتحلیل-بازارهای پلی‌اولفین آفریقایی در ماه آوریل عمدتاً در نتیجه محدودیت عرضه در سراسر منطقه و افزایش هزینه‌های تولید، شاهد افزایش سه رقمی قیمت‌ها بودند. اگرچه بیشتر فروشندگان با هدف بهبود حاشیه سودها روی موضع صعودی خود ایستادگی کردند، برخی از آن‌ها انعطاف بیشتری در مذاکرات نشان دادند، زیرا تقاضای کمتر از معمول معاملات را تحت فشار قرار داده است.

اوج‌گیری سه رقمی قیمت‌های وارداتی در نیجریه

در نیجریه بزرگ‌ترین بازار آفریقا، قیمت‌های یکی از تولیدکنندگان بزرگ سعودی نسبت به سطوح مارس، رشد قابل توجهی را به ثبت رساند. تولیدکننده به تخصیصات محدود و جو صعودی در سراسر بازارهای جهانی به عنوان فاکتورهای اصلی افزایش قیمت‌ها در آوریل اشاره داشت. در همین زمان خریداران بر اساس گزارشات، عمدتاً به دلیل عدم ضرورت خرید همزمان با تقاضای کاهشی محصول نهایی فعالیتی نداشتند.

داده‌های شاخص قیمتی کم‌اوربیس نشان داد، قیمت‌های فیلم پلی‌اتیلن سبک 100 تا 120 دلار در هر تن، و فیلم پلی‌اتیلن سبک خطی و فیلم پلی‌اتیلن سنگین هر دو 180 تا 210 دلار در هر تن نسبت به سطوح ماه گذشته افزایش یافته‌اند. همچنین قیمت‌های پلی‌اتیلن سنگین تزریقی و قالب بادی نسبت به سطوح مارس 260 تا 270 دلار در هر تن صعود کردند. قیمت‌های هموپلیمر پلی‌پروپیلن 150 تا 170 دلار در هر تن افزایش یافته، در حالی که قیمت‌های کوپلیمر پلی‌پروپیلن تزریقی و کوپلیمر رندوم پلی‌پروپیلن تزریقی 180 تا 210 دلار در هر تن صعود کردند.

شرکت ELEME با بیان مشکلات در تولید، قیمت‌های داخلی را افزایش داد

تولیدکننده داخلی نیجریه شرکت ELEME، قیمت‌های پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن خود را نسبت به سطوح اواسط مارس به ترتیب 30 هزار نایرا در هر تن (72 دلار) و 10200 تا 10500 نایرا در هر تن (24 تا 25 دلار) افزایش داد.

یکی از تاجران گفت: «فروشندگان روی موضع‌های صعودی خود سخت ایستاده‌اند و تمایلی به تخفیف دادن ندارند. احتمال می‌رود فروشنده داخلی قیمت‌ها را در اواخر ماه بیش از این افزایش دهد، زیرا محدودیت عرضه و فشار هزینه‌ها قیمت‌ها را حمایت می‌کنند.» یکی دیگر از تاجران نسبت به مشکلات احتمالی تحویل محموله‌ها هشدار داد، زیرا براساس گزارشات این تولیدکننده با کاستی خوراک و نرخ پایین بهره‌برداری دست و پنجه نرم می‌کرد.

قیمت‌ها در کنیا از سطوح اولیه خود پایین‌تر بوده اما همچنان بالا هستند

اولین قیمت‌های ارائه شده پلی‌اتیلن در کنیا نسبت به سطوح مارس 220 دلار در هر تن بیشتر بودند. اگرچه خریداران موفق شدند با سطوح بسیار پایین‌تری قراردادهای خود را منعقد کنند. اگرچه این سطوح قراردادی نسبت به قیمت‌های اولیه ارائه شده برای آوریل کمتر بودند، همچنان نسبت به سطوح مارس 40 تا 60 دلار در هر تن بیشتر هستند.

پلی‌پروپیلن چینی با 10 تا 40 دلار در هر تن افزایش نسبت به ماه گذشته در میزان 1580 تا 1620 دلار در هر تن سی‌ف‌آر کنیا ارائه ‌شد. یکی از تاجران بازار اظهار داشت: «قیمت‌های غرب آسیایی بسیار بالا بوده و با شرایط حال حاضر بازار سازگار نیستند.»

تقاضا در آفریقای شمالی همزمان با رویه‌های صعودی ناگهانی بیش از پیش نزول کردند

بازارهای آفریقای شمالی نیز به پشتوانه محدودیت تخصیصات اوج گرفتند. علاوه بر مسئله عرضه، افزایش نرخ‌های باربری و مسائل لجستیک، همچنین افزایش هزینه‌های تولید محصولات، قیمت‌های آوریل را به شدت تحت فشار قرار دادند. اگرچه فعالیت‌ها در سراسر منطقه نه تنها به دلیل افت فعالیت‌ها در ماه رمضان بلکه به دنبال کاهش قدرت خرید مصرف‌کننده، ضعیف باقی ماندند.

قیمت‌ها در مراکش 60 تا 200 یورو در هر تن افزایش یافتند، در حالی که بازارهای تونس شاهد افزایش 100 تا 110 یورویی قیمت‌ها نسبت به سطوح ماه گذشته بودند. قیمت‌ها در بازارهای پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن الجزیره، 70 تا 300 دلار در هر تن افزایش یافتند.

ارسال نظر