کد خبر : 46686

جو کاهشی پلی‌اتیلن به دلیل تقاضای ضعیف و کاهش هزینه‌ها در اروپا/افت رویه صعودی پلی‌اتیلن با توجه به نگرانی‌های عرضه و قیمت‌های متورم

قیمت‌های نقدی اتیلن از بیشترین میزان‌های خود عقب‌نشینی کرده و با کاهش 75 یورویی نسبت به اواخر مارس، در میزان 1590 یورو در هر تن (اف‌دی شمال غرب اروپا) گزارش شدند. پیش‌بینی می‌شود قیمت‌های اتیلن همزمان با کاهش قیمت‌های نقدی نفتا 50 تا 80 یورو در هر تن نسبت به آوریل افت کنند.

جو کاهشی پلی‌اتیلن به دلیل تقاضای ضعیف و کاهش هزینه‌ها در اروپا/افت رویه صعودی پلی‌اتیلن با توجه به نگرانی‌های عرضه و قیمت‌های متورم

پتروتحلیل-بعد از این‌که بازارهای پلی‌اتیلن اروپا از ماه مارس تغییر مسیر دادند، احتمال نمی‌رود در ماه مه شاهد روند افزایشی باشند. با توجه به ضعف تقاضا و کاهش هزینه‌های بالادستی، پیش‌بینی می‌شود روند بازارهای پلی‌اتیلن منطقه‌ای ثابت تا کاهشی باشد.

پیش‌بینی‌ها از رویه کاهشی اتیلن جو پلی‌اتیلن را نیز تحت فشار قرار داد

 قیمت‌های نفتا با دنبال کردن مسیری پرنوسان در هفته منتهی به 22 آوریل در میزان 920 دلار در هر تن گزارش شدند. این سطح 150 دلار در هر تن زیر بیشترین میزان‌های اوایل مارس می‌باشد.

قیمت‌های نقدی اتیلن از بیشترین میزان‌های خود عقب‌نشینی کرده و با کاهش 75 یورویی نسبت به اواخر مارس، در میزان 1590 یورو در هر تن (اف‌دی شمال غرب اروپا) گزارش شدند. پیش‌بینی می‌شود قیمت‌های اتیلن همزمان با کاهش قیمت‌های نقدی نفتا 50 تا 80 یورو در هر تن نسبت به آوریل افت کنند.

قیمت‌های قراردادی اتیلن آوریل اروپا با افزایش 230 یورویی نسبت به مارس در میزان 1665 یورو در هر تن (اف‌دی شمال غرب اروپا) قرار گرفتند.

قیمت‌های اتیلن به اوج خود رسیده‌اند

در ایتالیا و غرب اروپا، قیمت‌های پلی‌اتیلن با رویه‌های صعودی سه رقمی در دو ماه گذشته شاهد رکوردهای جدیدی بودند. براساس داده‌های هفتگی کم‌اوربیس، رشد انباشتی قیمت‌های پلی‌اتیلن سبک، پلی اتیلن سبک خطی و فیلم پلی‌اتیلن سنگین در حدود 20 تا 25 درصد بوده است.

داده‌ها نشان داد که قیمت‌های نقدی پلی‌اتیلن سبک و فیلم پلی‌اتیلن سبک خطی در ایتالیا در میانگین هفتگی به ترتیب با میزان‌های 2225 یورو در هر تن و 2000 یورو در هر تن در بیشترین میزان‌های خود قرار گرفتند. میانگین قیمت‌های فیلم پلی‌اتیلن سنگین با میزان 1950 یورو در هر تن، در بیشترین میزان‌های خود از اواخر مه 2021 قرار داشتند.

در شمال غرب اروپا، قیمت‌های نقدی فیلم پلی‌اتیلن سبک با میزان میانگین 2225 یورو در هر تن (اف‌دی) به رکورد جدیدی دست یافتند. در این میان، میانگین قیمت‌های پلی‌اتیلن سنگین و فیلم پلی‌اتیلن سبک خطی کلاس c4 با میزان 1950 یورو در هر تن (اف‌دی)، تقریباً به بیشترین میزان‌های خود در یک سال گذشته رسیدند.

عملکرد بهتر پلی‌‌اتیلن نسبت به پلی‌پروپیلن

آنچه که بازارهای پلی‌اتیلن را تاکنون حمایت کرده، تقاضای بالای بسته‌بندی و کاهش محموله‌های وارداتی بود. اگرچه، احتمال نمی‌رود این فاکتورها همزمان با افزایش مقاومت در میان خریداران، قیمت‌ها را صعودی کند. احتمالاً فشار نزولی از سوی بازارهای بالادستی، کمبود واردات و تداوم تقاضا برای گریدهای خاص پلی‌اتیلن را علیرغم تلاش تولیدکنندگان برای اجتناب از ضرر در حاشیه سودها، خنثی کند.

تولیدکنندگان در نظر دارند با اشاره به مسائل لجستیک که از واردات از سوی آمریکا و غرب آسیا جلوگیری کرده، قیمت‌ها را علیرغم افت بالقوه ماهانه آن‌ها، ثابت نگاه دارند. آن‌ها همچنین به تجارت‌های پر رونق نهایی همزمان با فصل اوج بازار در دوره تابستان، دل بسته‌اند.

یکی از تاجران گفت: «عرضه‌کننده ما برنامه دارد تا همزمان با هزینه‌های خدمات شهری بالا و کاهش حاشیه سود کراکرها، قیمت‌ها را ثابت نگاه داشته تا ضررهای بالادستی را جبران کند.»

باید منتظر ایستاد و دید که آیا بازارهای پلی‌اتیلن می‌توانند در برابر فشار از سوی افت قیمت‌های اتیلن و نشان‌هایی از کاهش تقاضا، مقاومت کنند یا خیر.

افت رویه صعودی پلی‌اتیلن با توجه به نگرانی‌های عرضه و قیمت‌های متورم

رویه صعودی قیمتی پیش از این در آوریل متوقف شده، و همزمان تبدیل‌کنندگان خریدهای خود را به کم‌ترین حد ممکن رسانده‌اند، زیرا قیمت‌های متورم به میل خرید آسیب وارد می‌کند. چندین فروشنده در طی ماه گذشته قیمت‌های صعودی اولیه خود را اصلاح نزولی کردند. یکی از توزیع‌کنندگان گفت: «از آنجایی که خریداران از خرید در سطوح اولیه قیمتی ممانعت کردند، ما برخی از محموله‌های خود را با افزایش 100 یورویی نسبت مارس به فروش رساندیم. احتمال نمی‌رود تقاضا به این زودی‌ها بهبود یابد، بنابراین افزایش قیمتی در مه را پیش‌بینی نمی‌کنیم.»

قیمت‌های نجومی رزین‌ها تنها چالش روبه‌روی تولیدکنندگان نمی‌باشد. قیمت‌های بالای خدمات شهری و حمل و نقل و همچنین سیر صعودی دیگر محتواها شامل کاغذ همزمان با اختلال زنجیره‌های عرضه، همگی حاشیه سودهای تبدیل‌کنندگان را بلعیده‌اند. تا زمانی که فشارهای تورمی در ماه‌های آتی ادامه داشته باشد، احتمال نمی‌رود فعالیت خرید به طور اساسی بهبود پیدا کند.

از آنجایی که پیش‌بینی‌ها از روند مه ثابت تا میزانی کاهشی می‌باشد، تاجران تایید کردند که میل خرید خریداران اروپایی اخیراً به تدریج افت کرده است.

یکی از معامله‌کنندگان بزرگ بازار گفت: «احتمال می‌رود قیمت‌های پلی‌اتیلن در مه مقاومت کرده یا شاهد اصلاحات جزئی باشند. پیش‌بینی نمی‌کنیم که افت قیمت‌های اتیلن، قراردادهای پلی‌اتیلن را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهد. گریدهای خاص نظیر پلی‌اتیلن سبک خطی متالوسن محدود هستند.»

ارسال نظر