کد خبر : 46670

چین: در سه ماهه اول صادرات بنزین، گازوئیل وسوخت موشک در مقیاس سالانه 53 درصد کاهش یافت

از سهمیه صادراتی محموله اول تنها 6.88 میلیون تن باقی مانده است. صادرات در سه ماهه دوم کاهش یافته و خبری از تخصیصات جدید نیست. صادرات گازوئیل و بنزین در مارس به بیشترین میزان‌های خود در چند ماه گذشته رسید.

چین: در سه ماهه اول صادرات بنزین، گازوئیل وسوخت موشک در مقیاس سالانه 53 درصد کاهش یافت

پتروتحلیل-براساس داده‌های اداره کل گمرک در 18 آوریل، صادرات گازوئیل، بنزین و سوخت موشک چین در سه ماهه اول سال در مقایسه با سال گذشته همزمان با افت شدید تخصیصات صادراتی، 52.7 درصد کاهش یافت.

مجموع صادرات سه محصول نفتی اصلی به 6.12 میلیون تن رسید، که در کل 47 درصد از محموله اول تخصیصات سال 2022 را تشکیل داده، و همچنان 6.88 میلیون تن آن در دسترس است.

پکن با کاهش تخصیصات محموله اول سال 2022 تا 13 میلیون تن، صادرات محصولات نفتی شامل بنزین، گازوئیل و سوخت موشک را در مقیاس سالانه 56 درصد کاهش داد.

بگفته تحلیل‌گران، احتمال می‌رود سهمیه‌های باقی مانده در صورتی برای این سه ماهه دوام داشته باشند که جریان‌های صادراتی از سطوح کنونی ثابت باشد.

یکی از منابع پالایشگاه نورینکو هواجیان گفت: «همچنان خبری در رابطه با دومین محموله تخصیص سهمیه صادراتی نشنیده‌ایم.» پالایشگاه در سه ماهه اول سهمیه تخصیصی خود که 150 هزار تن بود را استفاده کرد.

در این میان، منابع پالایشگاهی از پتروچین و سینوپک اشاره داشتند که سهمیه باقی مانده محدودی داشته و همچنان در انتظار اخباری در رابطه با تخصیصات دور بعد هستند.

یکی از کارشناسان ارشد سینوپک درخواست داشت که سهمیه‌های تخصیصی افزایش یابند تا در میان افت تقاضای داخلی، فشار عرضه از روی پالایشگاه‌ها برداشته شود؛ رویکرد کووید صفر چین برای کنترل ویروس کرونا سرعت فعالیت‌های اقتصادی و جابجایی‌ها را کاهش می‌دهد.

براساس پیش‌بینی‌های جدیدتر پلتس با در نظرگیری محدودیت‌های جابجایی، چین در ماه مارس و آوریل شاهد افت شدید تقاضای نفت تا میزان 1 میلیون بشکه در روز بوده و در ماه مه تقاضا تا 600 هزار بشکه در روز افت خواهد کرد.

در گزارشی در 16 مارس توسط پلتس، پیش‌بینی افت تقاضا برای مارس و آوریل تا حدودی کاهش یافته و به ترتیب در میزان‌های 650 هزار بشکه در روز و 400 هزار بشکه در روز قرار گرفته بود. تحلیلگران پلتس در گزارشی گفتند: «افت اصلی به بنزین و سوخت موشک به دلیل تعلیق سفرها، نسبت داده شده بود.»

به دلیل محدودیت سهمیه‌ها، صادرات در سه ماهه دوم کم و بیش نسبت به سه ماهه اول ثابت خواهد بود، و پالایشگاه‌ها را مجبور خواهد کرد تا توان عملیاتی خود را همزمان با هزینه‌های بالای خوراک کاهش دهند.

تقسیم‌بندی محصولات

در ماه مارس صادرات گازوئیل از کمترین میزان‌ها در چند سال گذشته در ماه فوریه با میزان 197 هزار تن، 239.8 درصد رشد کرد و به 670 هزار تن رسید، که البته نمایانگر ضعف تقاضا در بازار داخلی بود.

بگفته منابع پالایشگاهی، با جذاب‌تر شدن حاشیه سودهای صادراتی در مارس، شرکت‌های نفت چین برنامه‌های صادراتی خود را با حدود ابتدایی 500 هزار تن تطبیق داده، و محموله‌های بیشتری را به خارج از کشور صادر کردند.

اگرچه براساس داده‌های اداره کل گمرک، مجموع صادرات گازوئیل کشور در سه ماهه اول با میزان 1.08 میلیون تن، 82.7 درصد زیر میزان صادرات زمان مشابه در سال گذشته با حدود 6.2 میلیون تن قرار گرفت.

در این میان، صادرات بنزین در مارس با میزان 1.16 میلیون تن به بیشترین میزان خود در 9 ماه گذشته رسیده، که بیش از دو برابر تخمین‌های اولیه با حدود 550 هزار تن بود.

یکی از منابع پالایشگاهی اشاره داشت، تقاضای بنزین عمدتاً به دلیل محدودیت‌های جابجایی و قیمت‌های بالای محصول آسیب دیده و اضافه کرد، موجودی بنزین در میان محصولات نفتی از همه بالاتر است.

منابع بازار تخمین می‌زنند که صادرات بنزین کشور در آوریل در حدود 1 تا 1.1 میلیون تن قرار گیرد. اما به دلیل محدودیت سهمیه‌ها، صادرات بنزین با میزان 3.05 میلیون تن در سه ماهه اول، 40.2 درصد زیر سطوح زمان مشابه در سال 2021 ایستاد.

سوخت موشک تنها محصولی بود که صادرات آن در مقایسه با سال گذشته همزمان با رکود مصرف داخلی به دلیل محدودیت‌های ناشی از کووید-۱۹ و احیای تقاضا از کشورهای خارجی با بهبود پروازهای بین‌المللی، افزایش یافت. صادرات مارس در مقایسه سالانه 7.2 درصد رشد کرد و در میزان 770 هزار تن قرار گرفت؛ صادرات سه ماهه اول با میزان 1.99 میلیون تن در مقیاس سالانه 25 درصد افزایش یافت.

ارسال نظر