کد خبر : 46664

اوجی: ایران برای این‌که بخواهد به یک واردکننده تبدیل نشود به 80 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه نفت خود احتیاج دارد

ایران برای رسیدن به هدف تولید 1.4 میلیارد متر مکعب در روز به 80 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیازمند است. بخش پالایشگاهی کشور نیز تشنه سرمایه‌گذاری است. یارانه در بخش سوخت مصرف سوخت داخلی را افزایش می‌دهد.

اوجی: ایران برای این‌که بخواهد به یک واردکننده تبدیل نشود به 80 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه نفت خود احتیاج دارد

پتروتحلیل-جواد اوجی وزیر نفت ایران، گفت که، کشور به 80 میلیارد دلارسرمایه‌گذاری در حوزه گاز خود احتیاج داشته تا به هدف تولید 1.4 میلیارد متر مکعب در روز برسد. 

اوجی اظهار داشت: «اگر سرمایه‌گذاری کافی نباشد، ما مجبور به واردات می‌شویم. اهمیت سرمایه‌گذاری در این صنعت روز به روز روشن‌تر می‌شود. اگر این اتفاق صورت نگیرد، تولیدات صنعت انرژی با مشکل مواجه خواهد شد.»

از زمان کنار کشیدن آمریکا از توافق هسته‌ای در سال 2018، جریان سرمایه‌گذاری در ایران بسیار کمتر شده است. در یک سال گذشته کشورهای بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و آمریکا مشغول مذاکرات با ایران بوده‌اند تا توافق برجام را احیا کنند.

ایران امیدوار است که بتواند سرمایه‌گذاری‌ها را به بخش هیدروکربن خود بازگرداند. کشور دارای بیشترین ذخایر گازی جهان بعد از روسیه است. ایران به عراق و ترکیه گاز صادر کرده، و قراردادی جزئی نیز با همسایه‌های شمالی خود آذربایجان و ترکمنستان دارد.

مسائل پالایشگاهی

بگفته اوجی، عرضه سوخت یکی دیگر از مسائل این کشور عضو اوپک است.

اوجی گفت: «هر ساله مصرف سوخت مایع کشور 10 تا 12 درصد افزایش پیدا می‌کند. بنابراین باید افزایش ظرفیت پالایشگاهی کشور را نیز در نظر داشته باشیم.» او سابقاً در رابطه با مصرف بالای بنزین در کشور (تقریباً 100 میلیون لیتر در روز) هشدار داده بود، و اشاره داشت که این امر می‌تواند بعد از چند سال خوداتکایی، کشور را مجدداً مجبور به واردات کند.

بگفته اوجی: «ظرفیت کشور در حال حاضر برابر با میزان مصرف است. اگر سرمایه‌گذاری لازم در صنعت پالایشگاهی صورت نگیرد، با مشکلاتی در آینده مواجه خواهیم شد.»

ارسال نظر