کد خبر : 46662

قیمت‌های پلی‌استایرن و اِی‌بی‌اِس اروپا به بیشترین میزان‌های خود رسیدند؛ فاصله تاریخی با قیمت‌های آسیا

بعد از این‌که بازارهای پلی‌استایرن و اِی‌بی‌اِس رویه صعودی خود را در مارس آغاز کرده، این روند را برای دومین ماه متوالی در آوریل ادامه دادند. تولیدکنندگان منطقه‌ای با افزایش قیمت 400 تا 450 یورو در هر تن سراغ بازار آمده، و بیشتر این افزایش قیمت‌ها ناشی از افزایش قیمت استایرن می‌باشد.

قیمت‌های پلی‌استایرن و اِی‌بی‌اِس اروپا به بیشترین میزان‌های خود رسیدند؛ فاصله تاریخی با قیمت‌های آسیا

پتروتحلیل-سیر صعودی آوریل قیمت‌های پلی‌استایرن و اِی‌بی‌اِس اروپایی را به سطوح بی‌سابقه‌ای رساند، زیرا سیر صعودی بازار همزمان با افزایش هزینه‌ها قوت گرفت، در حالی که بازارهای آسیایی زیر سایه ضعف تقاضا تحت روند کاهشی قرار گرفتند. از آنجایی که قیمت‌ها در اروپا بالای سطوح بازارهای جهانی به خصوص آسیاست، نابرابری قیمتی میان دو منطقه به اندازه‌ای شده که رکوردهای جدیدی به ثبت رسیده است.

آسیب به بازارهای اروپایی به واسطه رویه‌های صعودی قابل توجه

بعد از این‌که بازارهای پلی‌استایرن و اِی‌بی‌اِس رویه صعودی خود را در مارس آغاز کرده، این روند را برای دومین ماه متوالی در آوریل ادامه دادند. تولیدکنندگان منطقه‌ای با افزایش قیمت 400 تا 450 یورو در هر تن سراغ بازار آمده، و بیشتر این افزایش قیمت‌ها ناشی از افزایش قیمت استایرن می‌باشد. علاوه بر هزینه‌های اضافه شده بر روی قیمت‌ها به مانند هزینه‌های خوراک، عرضه‌کنندگان هزینه‌های اضافی انرژی را نیز به قیمت‌های نهایی خود اضافه کرده که از هر تولیدکننده به تولیدکننده دیگر، سطوح افزایش قیمتی متفاوت است.

بر این اساس، پس از اینکه قیمت‌های پلی‌استایرن و آکریلونیتریل بوتادین استایرن از اوج‌های قبلی خود به ترتیب در مه 2021 و ژانویه 2022 گذر کردند، به رکوردهای جدیدی دست یافتند.

هزینه‌های سنگین فروشندگان را علیرغم دورنمای مبهم تقاضا حمایت می‌کنند

علیرغم نزدیکی عید پاک، فروشندگان سفت پای موضع‌های قیمتی خود ایستاده‌اند. تعدادی از تولیدکنندگان داخلی گزارش دادند که سهمیه‌های ماهانه خود را زودتر از انتظار فروخته‌اند. آن‌ها این امر را ناشی از ماه کاری کوتاه‌تر، و همچنین سیر صعودی قیمت‌های استایرن همزمان با محدودیت بازار دانستند.

شرکت ترینسئو بر عرضه استایرن از واحد شهر ترنئوزن خود اعلام فورس ماژور کرده، در حالی که یکی دیگر از تولیدکنندگان منطقه‌ای نیز براساس گزارش‌ها با مشکل مشابه مواجه بود. در همین راستا، یکی از تولیدکنندگان استایرنیک‌ها سهمیه‌های پلی‌استایرن خود را به دلیل محدودیت عرضه استایرن و سیر صعودی هزینه‌های تولیدی کاهش داد.

در این میان براساس داده‌های کم‌اوربیس، قیمت‌های نقدی استایرن فوب شمال غرب اروپا از سه هفته گذشته افزایش انباشتی در حدود 530 دلار در هر تن را به ثبت رساند‌ه‌اند.

تعدادی از منابع تولیدکنندگان گفتند: «برخلاف پیش‌بینی‌های سابق شرایط فروش ما مناسب بوده، و در این بین محموله‌های رزرو شده با هیچ‌گونه کسنلی رو‌به‌رو نشدند. با آگاهی از محدودیت استایرن و سیر صعودی سریع قیمت‌های نقدی، خریداران بزرگ پذیرفتند تا ارقام بالای آوریل را بپردازند.

با این وجود، این امر صحیح است که حجم فروش آوریل به دلیل سطوح تورمی، بسیار کمتر از ماه مارس خواهد بود.

اگرچه در رابطه با مبحث تقاضا، فعالیت خرید شرکت‌های کوچک و متوسط و همچنین توزیع‌کنندگان که معاملات پشت سر هم انجام می‌دهند، نسبتاً محتاطانه بوده است. آن‌ها از حدود رویه‌های صعودی جدید تا افزایش‌های سه رقمی در مارس آسیب دیده، و پیش از این نیز با افزایش هزینه‌های خدمات شهری در میان تورم بالا دست و پنجه نرم می‌کردند. در این میان تقاضای پلی‌استایرن از اِی‌بی‌اِس بهتر بود.

ضعف تقاضا، فاکتور اصلی بازارهای استایرنیک آسیا

در این میان بازارهای استایرنیک آسیا ماه آوریل را با روندی ثابت تا کاهشی آغاز کرده و همزمان بازار از ضعف حمایت از سوی تقاضا رنج می‌برد.

قیمت‌های وارداتی پلی‌استایرن در چین و جنوب شرق آسیا از سه هفته گذشته به دنبال روند صعودی از اوایل آوریل، ثابت بوده‌اند. دلیل این امر، تعادل تداوم ضعف تقاضا با سیر صعودی جزئی استایرن و محدودیت دسترسی‌پذیری آن به دلیل کاهش نرخ بهره‌برداری واحدها بود.

تداوم قرنطینه‌های در شانگهای تاثیر شدیدی بر عملیات‌های لجستیک و فعالیت‌های خرید داشته است. صنایع پایین دستی به دلیل دورنمای نامشخص تقاضا همزمان با سیر افزایشی تعداد مبتلایان به کووید در چین، هیچ اضطراری برای خرید احساس نکردند.

اگرچه کاهش تعداد کانتینرها جریان وارداتی به جنوب شرق آسیا را کمتر کرده و عرضه را محدود نگاه داشت، تقاضای پایین‌دستی برای بالا بردن قیمت‌ها کافی نبود. در مقابل، قرنطینه‌ها در چین و فشار اقتصاد کلان،خریداران را در حالت هشدار نگاه داشته است.

اما در رابطه با اِی‌بی‌اِس، از آنجایی که ضعف تقاضا از محدودیت عرضه پیشی گرفت، قیمت‌های وارداتی چین 70 تا 80 دلار در هر تن کاهش یافتند. قیمت‌های پایین اِی‌بی‌اِس داخلی در چین نیز تقاضای محموله‌های وارداتی را متوقف کرد، و همچنین عرضه‌کنندگان را مجبور کرد تا پیشنهادات خود به کشور را کاهش دهند.

سیر صعودی مبتلایان به کووید در قطب‌های صنعتی بزرگ چین در حال افت نبوده، که در عوض تقاضا را بیش از پیش کاهش داده است. در این میان قیمت‌های وارداتی در چین زیر سطوح جنوب شرق آسیا قرار گرفتند. در این بین باید بررسی کرد که آیا شرایط آب و هوای گرم تقاضای شرکت‌های یخچال سازی یا دستگاه تهویه هوا را افزایش خواهد داد یا خیر.

در این میان در جنوب شرق آسیا، قیمت‌های وارداتی اِی‌بی‌اِس علیرغم بازارهای ضعیف چین، به دلیل محدودیت عرضه ناشی از کاهش نرخ‌های بهره‌برداری و مسائل لجستیک، افزایش یافتند.

افزایش فاصله میان آسیا و اروپا

در نتیجه برتری قیمتی اروپا نسبت به چین و جنوب شرق آسیا بیش از پیش افزایش یافته و با رسیدن به رکوردهای جدید، اروپا را به مقصد مناسبی برای صادرات بدل کرده است.

براساس داده‌های کم‌اوربیس، برتری قیمتی شمال غرب اروپا بر بازارهای اِی‌بی‌اِس وارداتی چین و جنوب شرق آسیا به میزان قابل توجهی رشد کرده است. برتری قیمتی اروپا بر قیمت‌های چین در میزان 1785 دلار در هر تن بوده، در حالی که این برتری قیمتی نسبت به جنوب شرق آسیا در حال حاضر در میزان 1670 دلار در هر تن می‌باشد.

در این میان بازارهای پلی‌استایرن معمولی و پلی‌استایرن مقاوم اکسترود شده اروپا نسبت به بازارهای پلی‌استایرن معمولی و پلی‌استایرن مقاوم تزریقی وارداتی چین تقریباً 1100 تا 1200 دلار در هر تن برتری قیمتی دارند.

در شرایط حاضر، عملیات‌های لجستیک تعیین‌کننده اصلی بازگشت واردات از آسیا می‌باشند، زیرا پنجره آربیتراژ کاملاً باز است. علیرغم افزایش نابرابری قیمتی میان اروپا و آسیا، نرخ باربری نجومی، کمبود تجهیزات و همچنین زمان طولانی تحویل بار، تاکنون فرصت‌های آربیتراژ را حذف کرده است.

ارسال نظر