کد خبر : 46653

اوج‌گیری بازارهای پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن همزمان با محدودیت عرضه و سیر صعودی هزینه‌ها

شرایط بحرانی دسترسی‌پذیری عرضه، تولیدکننده بزرگ سعودی را بر آن داشت تا قیمت گریدهای پلی‌اتیلن خود را 188 تا 225 ریال در هر تن (50 تا 60 دلار) و قیمت گریدهای پلی‌پروپیلن خود را 375 ریال در هر تن (100 دلار) افزایش دهد.

اوج‌گیری بازارهای پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن همزمان با محدودیت عرضه و سیر صعودی هزینه‌ها

پتروتحلیل-معامله‌کنندگان غرب آسیایی پس از اعلام افزایش قیمت‌های ماهانه در مقایسه با قیمت‌های مارس از سوی تولیدکنندگان منطقه‌ای، زیاد متعجب نشدند. همزمان با گزارش‌هایی مبنی بر محدودیت دسترسی‌پذیری و اوج‌گیری بازارهای پرنوسان انرژی و خوراک، قیمت‌های جدید عمدتاً با پیش‌بینی‌ها هم‌مسیر بودند.

سیر صعودی بازارهای عربستان برای دومین ماه متوالی

شرایط بحرانی دسترسی‌پذیری عرضه، تولیدکننده بزرگ سعودی را بر آن داشت تا قیمت گریدهای پلی‌اتیلن خود را 188 تا 225 ریال در هر تن (50 تا 60 دلار) و قیمت گریدهای پلی‌پروپیلن خود را 375 ریال در هر تن (100 دلار) افزایش دهد. یکی از تاجران در ریاض گفت: «تولیدکننده به ما اطلاع داد که عرضه بسیار اندک بوده و بنابراین تامین نیازهای ما وابسته به تاییدیه آخر تولیدکننده می‌باشد.»

این امر منتج به افزایش قیمت‌های تولیدکننده بزرگ داخلی برای دومین ماه متوالی شد. آخرین دور افزایش قیمت‌ها، به ویژه برای گریدهای پلی‌پروپیلن، از سیر صعودی دو ماه گذشته شدیدتر بوده، که دلیل آن سیر صعودی قیمت‌های انرژی و محدودیت فزاینده عرضه می‌باشد.

اگرچه در هفته‌های گذشته قیمت‌های نفت خام همزمان با خبرهای انتشار ذخایر نفتی از سوی آمریکا بیشترین میزان افت قیمتی خود را در دو سال گذشته تجربه کردند، اما قیمت‌ها همچنان تا میزان 12 درصد بالای میانگین فوریه می‌باشند.

فعالیت‌ها ضعیف بوده زیرا خریداران شرایط عرضه در امارات را زیر نظر دارند

قیمت‌های پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن تولیدکننده بزرگ سعودی در امارات متحده نسبت به سطوح مارس 40 تا 60 دلار در هر تن افزایش یافت، اما در طی همین زمان رویه‌های صعودی سه رقمی شاهد اصلاح نزولی بودند. قیمت‌های داخلی پلی‌پروپیلن آوریل این کشور نیز نسبت به سطوح مارس 50 دلار در هر تن افزایش یافتند.

به دنبال اعلام اخیر قیمت‌ها بازار امارات آرام ماند، زیرا معامله‌کنندگان شروع به بررسی شرایط بازار کرده تا امکان تخفیف گرفتن در ایام آتی را ارزیابی کنند.

براساس داده‌های کم‌اوربیس، سطوح قیمتی هموپلیمر پلی‌پروپیلن رافیا و تزریقی داخلی و پلی‌اتیلن وارداتی در بیشترین میزان‌های خود از مه 2021 قرار دارند.

سیر صعودی سه رقمی قیمت‌‌ها در اردن

تولیدکننده سعودی همزمان با افزایش قیمت‌های ماهانه انرژی و سیر صعودی خوراک، قیمت گریدهای پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن خود در اردن را تا میزان سه رقمی افزایش داد.

آخرین قیمت گریدهای پلی‌اتیلن اعم از فیلم پلی‌اتیلن سبک خطی کلاس c4 و پلی‌اتیلن سنگین در میزان 1640 تا 1660 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف عقبه) و فیلم پلی‌اتیلن سبک در میزان 1800 تا 1830 دلار در هر تن با شرایط یکسان قرار گرفتند. قیمت گریدهای پلی‌پروپیلن تولیدکننده برای هموپلیمر پلی‌پروپیلن رافیا و تزریقی در میزان 1640 تا 1660 دلار در هر تن، برای فیلم هموپلیمر پلی‌پروپیلن و فیبر در میزان 1670 تا 1680 دلار در هر تن، و برای کوپلیمر پلی‌پروپیلن تزریقی و کوپلیمر پلی‌پروپیلن رندوم تزریقی به ترتیب در میزان‌های 1730 تا 1740 و 1820 تا 1830 دلار در هر تن قرار گرفت.

اقتصاد شکننده اردن از پیش از این تحت فشار نزولی شدید قرار گرفت که این رویه با پاندمی کووید تسریع شد. اثر سریز جنگ اوکراین نیز قیمت‌های مصرف‌کننده در کشور را با سرعت بالایی افزایش داده، و تورم را بیشتر کرده است. معامله‌کنندگان گفتند: «تولیدکنندگان با صعود ناگهانی‌ هزینه‌ها مواجه شده، و تقاضا برای محصولات نهایی تحت فشار قرار گرفته است.»

تاجران به تقاضای پساتعطیلات دل بسته‌اند

بازارهای غرب آسیا شاهد فعالیت تجدید ذخایر قابل توجهی نبودند، که معمولاً در این منطقه پیش از ماه رمضان صورت می‌گیرد. این امر عمدتاً به این دلیل بود که خریداران ترجیح دادند تنها نیازهای اساسی خود را تامین کرده و تخفیفات احتمالی را زیر نظر داشته باشند. اکثر معامله‌کنندگان بر این باورند که تقاضا و فعالیت‌ها بعد از ایام تعطیلات عید فطر بهبود یابد. در این میان، احمال می‌رود محدودیت عرضه جهانی قیمت‌ها را در کوتاه‌مدت بیش از پیش تقویت کند.

ارسال نظر