کد خبر : 46643

آسیب جدی به تقاضای قیر ناشی از سیر صعودی قیمت‌ها به دلیل جنگ اوکراین

با توجه به اینکه انتظار می رود اوکراین پس از واردات حداقل 175000 تن در سال 2021 از دریای مدیترانه به بنادر دریای سیاه خود در سال جاری در بازار قیر فعالیتی نداشته باشد، این امر به حفظ ارزش محموله‌های فوب مدیترانه در برابر محموله‌های فوب نفت کوره گوگرد بالا کمک کرده است.

آسیب جدی به تقاضای قیر ناشی از سیر صعودی قیمت‌ها به دلیل جنگ اوکراین

پتروتحلیل-مصرف قیر به دلیل سیر صعودی محموله‌های مدیترانه‌ای و اروپایی و افزایش نرخ‌بازارهای ترابری ناشی از قیمت‌های نفت خام در نتیجه درگیری اوکراین، به میزان قابل توجهی کاهش یافته‌اند.

شواهد افت گسترده تقاضا در آفریقای شمالی و اروپای مرکزی کاملاً محسوس بوده، در حالی که سرعت فصل جاده‌سازی در غرب اروپا بسیار پایین‌تر از نرمال است.

قیمت محموله‌های فوب اسپانیا از اواسط دسامبر نزدیک به 250 دلار در هر تن جهش کرده‌‌اند که 100 دلار آن مربوط به ابتدای جنگ اوکراین در 24 فوریه می‌باشد. قیمت‌ها پیش از عقب‌نشینی به مرز 600 دلاری، در 11 مارس با میزان 636 دلار در هر تن به اوج خود رسیدند.

شرکت دولتی ای‌جی‌پی‌سی مصر تقریباً 40 هزار تن از محموله‌‌ای که برای تحویل آوریل به پایانه اسکندریه خود اعطاء کرده بود را لغو کرده، و دیگری را به تعویق انداخت. در حالی که از آغاز به کار یک واحد قیر جدید در یکی از پالایشگاه سوئز ای‌جی‌پی‌سی به عنوان یکی از عوامل پشت این اقدام نام برده می‌شود، عرضه‌کنندگان مصری قیر گفتند شواهدی مبنی بر افت تقاضای داخلی و افزایش ذخایر در کشور موجود بوده، و در این بین اوج‌گیری قابل توجه قیمت‌ها را نیز باید به هزینه‌های تحویل محموله‌ها اضافه کرد.

در الجزیره که میزان مصرف 750 هزار تن را در سال گذشته به ثبت رساند، ارزیابی‌ها از مصرف مارس کشور در سطوح پایین 20 هزار تن قرار گرفت که یک سوم حالت نرمال بوده، و همزمان ماه رمضان نیز احتمالاً باعث افت فعالیت‌های ساخت‌وساز و نیاز به قیر در سراسر آفریقای شمالی خواهد شد.

پیمان‌کاران الجزیره‌ای نیز مانند بسیاری در مدیترانه و بخش‌هایی از اروپا، سرعت فعالیت‌های خود را کاهش داده یا پروژه‌های خود را تا ماه مه با امید به حل مسائل میان روسیه و اوکراین و افت قیمت‌ها به تعویق انداخته‌اند، زیرا مناقصات بسیاری که اعطاء شده با قیمت‌های ثابت آن زمان ارائه شده‌اند.

این قضیه همچنین در رومانی نیز صدق می‌کند، که براساس پیش‌بینی‌های بازار انتظار می‌رفت که در پی افزایش فعالیت‌ها تقاضای سال جاری نسبت به سال 2021 از 650 هزار تن به 700 هزار تن صعود کند. اما سیر صعودی اخیر قیمت‌ها پروژه‌های ساخت‌وساز را از مسیر خود خارج کرده، زیرا اکثر پروژه‌های مناقصه ساخت جاده رومانی با قیمت‌های ثابت سال‌های 2019 و 2020 اهدا شده بودند. کاستی بودجه دولت که به واسطه پاندمی تشدید شد مشکلات عمده پرداختی را به بار آورد، و همزمان شرایط مشابهی در بلغارستان برقرار است.

در آن کشورها و سراسر اروپا، سیر صعودی قیمت‌های گاز و دیزل هزینه‌های ذخیره قیر (باید تا دمای 150 درجه سانتیگراد داغ شود)، فعالیت واحدهای آسفالت و ماشین آلات ساخت وساز را افزایش داده است. 

در بسیاری از بازارها از ایتالیا تا بنلوکس، فصل مصرف جدید قیر آرام بوده، و همچنین در آلمان بسیاری از سازندگان در انتظار فرصت مناسب برای انجام پروژه‌های به تعویق افتاده خود هستند.

با توجه به اینکه انتظار می رود اوکراین پس از واردات حداقل 175000 تن در سال 2021 از دریای مدیترانه به بنادر دریای سیاه خود در سال جاری در بازار قیر فعالیتی نداشته باشد، این امر به حفظ ارزش محموله‌های فوب مدیترانه در برابر محموله‌های فوب نفت کوره گوگرد بالا کمک کرده است.

ارزش محموله‌های روتردام و بالتیک غیر روسی در هفته‌های اخیر عمدتاً به دلیل محدودیت عرضه در شمال اروپا - بعد از توقف فعالیت پالایشگاه ای‌تی‌پی‌سی آنتورپ، دیرکرد راه‌اندازی مجدد پالایشگاه توتال و توقف صادرات محموله‌های بالتیک روسیه (مجموعاً 400 هزار تن در سال گذشته) بعد از آغاز جنگ با اوکراین - تقویت شده است.

این امر حتی با وجود اوج‌گیری نرخ‌های باربری قیر موجب آربیتراژ مدیترانه به شمال اروپا و باعث تسکین نسبی عرضه‌کنندگان شده، زیرا آن‌ها پس از چندین ماه سود‌ ده نبودن آربیتراژ در انتظار بازگشایی آربیتراژ نقدی فرا اطلس از اروپا به آمریکا بودند.

ارسال نظر