کد خبر : 46641

افزایش تمرکز فروشندگان چینی بر صادرات پلی‌پروپیلن، پلی‌اتیلن و پی‌وی‌سی/پنجره آربیتراژ چین-ترکیه برای محموله‌‌های فله پلی‌پروپیلن و پی‌وی‌سی باز ماند

سیر صعودی بازار پلی‌پروپیلن ترکیه بعد از حدود 3 ماه در هفته گذشته از جریان خود عقب‌نشینی کرد. معامله‌کنندگان عمدتاً این اتفاق را ناشی از افت محسوس تقاضا همزمان با نوسانات شدید در زنجیره بالادستی در میان خریدهای هیجانی در اوایل مارس دانستند.

افزایش تمرکز فروشندگان چینی بر صادرات پلی‌پروپیلن، پلی‌اتیلن و پی‌وی‌سی/پنجره آربیتراژ چین-ترکیه برای محموله‌‌های فله پلی‌پروپیلن و پی‌وی‌سی باز ماند

پتروتحلیل-تاجران در چین شاهد ضعف تقاضا بوده، زیرا تقاضا به واسطه آخرین دور قرنطینه‌ها آسیب دیده است. این امر فروشندگان را وادار کرده تا بیشتر تمرکز خود را بر روی بازارهای صادراتی اعم از جنوب شرق آسیا و ترکیه گذاشته، تا با قیمت‌های رقابتی در این مقاصد و همزمان با تداوم عملیات بنادر، فشار عرضه خود را کاهش دهند.

آسیب عرضه اضافی چین به بازارهای جنوب شرق آسیا

جنوب شرق آسیا اولین مقصد برای عمده عرضه اضافی بازار چین است. به دنبال افزایش تمرکز فروشندگان چینی بر صادرات و صادرات مجدد در دو هفته گذشته، سطوح ذخایر پلی‌اولفین داخلی چین از 1 میلیون تن به 850 هزار تن کاهش یافت.

یکی از تاجران چینی گفت: «از آنجایی که قرنطینه‌ها به تقاضای داخلی آسیب وارد کرده‌اند، فشار عرضه بازارهای پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن چین را تحت فشار قرار داده است. بیشتر تمرکز در حال حاضر بر روی بازارهای صادراتی بوده که دارای تقاضای قوی‌تری هستند.» معامله‌کنندگان خبری از اختلال گسترده در بندرهای چین نمی‌دهند، زیرا علیرغم قرنطینه این بنادر عملیاتی بوده، اگرچه آزمایش‌های گسترده کووید منتج به کند شدن سرعت فعالیت‌ها می‌شود.

قیمت‌های پلی‌پروپیلن چینی پایین بوده و این امر دیگر عرضه‌کنندگان را تحت فشار قرار داده است. یکی دیگر از تاجران اشاره داشت: «با مشاهده قیمت‌های کنونی نفت خام، بر این باوریم که تنها واحدهای زغال‌سنگ سوز سودآوری دارند.»

روند نزولی بازارهای داخلی نیز منتج به آن شد تا در بازارهای چین به روی محموله‌های وارداتی گران‌تر بسته شود. تاجر اضافه کرد: «هزینه‌های واردات در حدود 9400 یوان در هر تن بوده، که در حدود 600 یوان در هر تن از قیمت‌های داخلی کنونی بیشتر است.»

بنابراین بازار پلی‌اتیلن در جنوب شرق آسیا شاهد صادرات مجدد بیشتری از چین با نرخ شکنی قیمت‌های معمول عرضه‌کنندگان تا میزان 20 تا 50 دلار در هر تن بوده است. در جهت کم کردن فشار ذخایر، تاجران چینی به واسطه دسترسی به سود بهتر جریان واردات خود را به سمت جنوب شرق آسیا تغییر دادند.

قیمت‌های فیلم پلی‌اتیلن سنگین آمریکایی با صادرات مجدد از چین در میزان 1330 دلار در هر تن سی‌آی‌اف ویتنام قرار گرفته، که 30 تا 50 دلار در هر تن زیر بازه پایینی بازار ایستادند.

از آنجایی که قیمت پی‌وی‌سی پایه کاربید چینی، رشد اخیر قیمت‌های پی‌وی‌سی وارداتی را محدود کرده، بازار پی‌وی‌سی هند تحت فشار محموله‌های چینی قرار گرفته است.

این قیمت‌ها حداقل تا 100 دلار در هر تن زیر سطوح غالب بازار بوده، و تاجران پیش‌بینی می‌کنند عرضه کافی محموله‌های پایه استیلن چینی قیمت‌ سراسر بازارهای جنوب آسیایی را تحت فشار قرار دهند.

پنجره آربیتراژ چین-ترکیه برای محموله‌‌های فله پلی‌پروپیلن و پی‌وی‌سی باز ماند

سیر صعودی بازار پلی‌پروپیلن ترکیه بعد از حدود 3 ماه در هفته گذشته از جریان خود عقب‌نشینی کرد. معامله‌کنندگان عمدتاً این اتفاق را ناشی از افت محسوس تقاضا همزمان با نوسانات شدید در زنجیره بالادستی در میان خریدهای هیجانی در اوایل مارس دانستند.

آنچه که این شرایط را تشدید می‌کند حضور محموله‌های پلی‌پروپیلن صادراتی از چین است. در هفته‌های گذشته قیمت‌های هموپلیمر پلی‌پروپیلن رافیا و فیبر با شرایط حمل فله در کشتی 50 دلار در هر تن زیر قیمت‌های معمول غرب آسیایی قرار گرفته، و پیشنهادات قیمتی خرید در سطوح بسیار پایین‌تری ایستادند.

میل اندک به محموله‌های پلی‌پروپیلن چینی

اگرچه فاصله قیمتی میان دو بازار چشم‌گیر می‌باشد، نرخ‌های باربری بسیار بالای کانتینرها حاشیه سود زیادی برای فروشندگان باقی نگذاشته و بنابراین آن‌ها ترجیح می‌دهند حمل فله با کشتی را پیشنهاد کرده که نسبتاً ارزان‌تر است.

خریداران عمدتاً به دلیل شرایط نامشخص تحویل بار و حمل فله، از خرید این محموله‌ها فاصله گرفته‌اند. بنابراین آن‌ها در رابطه با خرید این محموله‌ها که با حمل فله ارائه می‌شوند مردد مانده و تنها در صورتی به آن‌ها میل نشان می‌دهند که قیمت‌های رقابتی در حد 100 دلار کمتر از سطوح غالب بازار ارائه کنند.

بازارهای پی‌وی‌سی ترکیه نیز شاهد افزایش حجم محموله‌های چینی بوده، که بازه پایینی قیمت‌های بازار را تشکیل می‌دهند.

مجدداً میل به این محموله‌های فله قابل توجه نبوده، اما آن‌ها در مقایسه با محموله‌های جایگزین تعرفه‌ای مانند مبداهای اروپایی همزمان با محدودیت عرضه، به میزان 100 دلار در هر تن کمتر ارائه می‌شوند.

تعدادی از معامله‌کنندگان همچنین اشاره داشتند که در صورت تداوم افزایش قیمت پی‌وی‌سی در آوریل با توجه به سیر افزایشی بازارهای اروپایی، محموله‌های چینی بیشتری می‌توانند راهی بازار ترکیه شوند.

ارسال نظر