کد خبر : 46635

صعود مجدد اتیلن وینیل استات همزمان با حاشیه سودهای تحت فشار پلی‌اتیلن سبک

همزمان با افزایش قیمت‌های نفت و گاز، بسیاری از تولیدکنندگان پتروشیمی در حال کاهش ظرفیت پذیرش خود هستند. این امر منتج به محدودیت قابل توجه عرضه خوراک شده است. بنابراین تولیدکنندگان می‌خواهند با چرخش به سوی محصولی که حاشیه سود بالاتری ارائه می‌کند، سود دهی خود را به حداکثر برسانند.

صعود مجدد اتیلن وینیل استات همزمان با حاشیه سودهای تحت فشار پلی‌اتیلن سبک

پتروتحلیل- سیر صعودی قیمت‌های اتیلن وینیل استات از پلی‌اتیلن سبک پیشی گرفته است. فاصله زیادی که در سود دهی این دو محصول به وجود آمده تولیدکنندگان چرخشی را بر آن داشته تا به دلیل هزینه‌های تولید پلی‌اتیلن سبک، بر روی اتیلن وینیل استات تمرکز کنند.

بعد از این‌که قیمت‌های اتیلن وینیل استات در اکتبر سال گذشته اوج گرفته، در اواخر همان سال افت کردند. اگرچه قیمت این محصول از ژانویه مجدداً شاهد سیر صعودی بوده و از روند افزایشی پلی‌اتیلن سبک در آسیا پیشی گرفت.

یکی از تاجران هندی گفت: «قیمت‌های سی‌آی‌اف هند اتیلن وینیل استات وارداتی پیش از این با تقاضای بالا از سوی فیلم‌ها، چسب‌ها و پوشش سلول‌های خورشیدی از 3000 دلار در هر تن گذر کرده‌اند. با توجه به هزینه‌های بالای پلی‌اتیلن سبک، تولیدکنندگان چرخشی به دلیل سود بالاتر بر روی اتیلن وینیل استات تمرکز کرده‌اند. این امر بیش از پیش دسترسی‌پذیری پلی‌اتیلن سبک در آسیا را محدود کرده است.»

اتیلن وینیل استات از کوپلیمریزاسیون وینیل استات مونومر و اتیلن در راکتور فشار بالا تولید می‌شود. تقاضای کلی اتیلن وینیل استات هند در سال 2020 در حدود 300 هزار تن بود، و به نظر می‌رسد این میزان با نرخ رشد مرکب سالانه 5 درصد تا سال 2025 افزایش یابد.

افزایش فاصله میان اتیلن وینیل استات و پلی‌اتیلن سبک

پلی‌اتیلن سبک ساحل غربی هند اخیراً در میزان 1890 تا 1910 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف) گزارش شده است. سهم اصلی تقاضای اتیلن وینیل استات هند از طریق واردات تامین می‌شود، و همزمان قیمت‌های داخلی کشور به نوسانات بازارهای جهانی بسیار حساس هستند.

در چین تفاوت قیمت‌گذاری میان این دو محصول چشم‌گیر بوده است. یکی از تولیدکنندگان تایوانی از ژانویه قیمت‌های اتیلن وینیل استات خود با محتوای کمتر از 18 درصدی وینیل استات مونومر را در حدود 18 درصد، و در حدود 24 درصد برای اتیلن وینیل استات با محتوای وینیل استات مونومر بالاتر افزایش داد. قیمت‌های جاری تولیدکننده تایوانی برای اتیلن وینیل استات با محتوای پایین وینیل استات مونومر سی‌آی‌اف چین 2880 تا 2900 دلار در هر تن، و برای این محصول با محتوای بالاتر وینیل استات مونومر در حدود 2980 تا 3180 دلار در هر تن می‌باشد.

داده‌های کم‌اوربیس همچنین نشان می‌دهد میانگین قیمت‌های وارداتی پلی‌اتیلن سبک از ابتدای سال 5 درصد رشد کرده و در میزان 1520 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف چین) قرار گرفته‌اند.

سیر صعودی تقاضا برای اتیلن وینیل استات

بگفته یکی از تاجران چینی تقاضا برای اتیلن وینیل استات چین به طور ثابت رشد داشته است.

او اضافه کرد: «ما در کشور شاهد تقاضای بالای سلول‌های خورشیدی فتوولتاییک از اتیلن وینیل استات پوششی بوده‌ایم. همزمان با توسعه بکارگیری سلول‌های خورشیدی در کشور، تقاضا برای اتیلن وینیل استات به اوج‌گیری خود ادامه خواهد داد. ما همچنین شاهد افزایش تقاضا برای اسفنج اتیلن وینیل استات در صنعت چرم بوده‌ایم.»

یکی از تاجران هندی گفت: «همزمان با افزایش قیمت‌های نفت و گاز، بسیاری از تولیدکنندگان پتروشیمی در حال کاهش ظرفیت پذیرش خود هستند. این امر منتج به محدودیت قابل توجه عرضه خوراک شده است. بنابراین تولیدکنندگان می‌خواهند با چرخش به سوی محصولی که حاشیه سود بالاتری ارائه می‌کند، سود دهی خود را به حداکثر برسانند.»

بازاری حساس به اختلال

بگفته تاجران، تعداد تولیدکنندگان اتیلن وینیل استات پایین بوده و ظرفیت جهانی برای این محصول کوچک بوده است، و همزمان هر گونه اختلال کوچک در تولیدات توازن بازار را به هم می‌ریزد. در چین، واحد 100 هزار تنی اتیلن وینیل استات سینوپک یانگزی پتروکمیکال از 18 مارس و به مدت 50 روز تعطیل شد.

در میان دیگر تولیدکنندگان در چین، یک شرکت مشترک میان بی‌ای‌اس‌اف و سینوپک، واحد چرخشی با ظرفیت 400 هزار تن در سال اتیلن وینیل استات/ پلی‌اتیلن سبک می‌باشد، در حالی که شرکت ژانگمی یولین در سال 2020 واحد چرخشی 300 هزار تنی پلی‌اتیلن سبک/ اتیلن وینیل استات را راه‌اندازی کرد.

شرکت فورموسا دارای واحد چرخشی اتیلن وینیل استات/ پلی‌اتیلن سبک با ظرفیت 270 هزار تن در سال در مایلیائو، تایوان می‌باشد. شرکت لاته کره جنوبی مالک واحد چرخشی در دائسان با ظرفیت 125 هزار تن در سال است. شرکت هانوا کمیکال کره نیز در واحد چرخشی با ظرفیت 120 هزار تن در سال فعالیت می‌کند. همچنین شرکت تی‌پی‌آی پولن در مپ تا فوت تایلند دارای واحد چرخشی با ظرفیت 158 هزار تن در سال می‌باشد.

در غرب آسیا، شرکت سعودی سیپکم دارای دو واحد چرخشی در جوبیل با ظرفیت 200 هزار تن در سال فعالیت می‌کند. واحد چرخشی پترورابغ از سال 2018 با ظرفیت 160 هزار تن در سال فعال بوده است.

انتظار می‌رود افزایش تمرکز تولیدکنندگان انرژی‌ چینی و هندی بر انرژی‌های تجدیدپذیر، به خصوص انرژی خورشیدی، همچنان تقاضای اتیلن وینیل استات را تقویت کند.

ارسال نظر