کد خبر : 46632

اصلاح نزولی رشد تولیدات نفت شل آمریکا؛ دورنمای صعودی تولیدات گاز طبیعی

حجم نفت پرمیان به بیشترین میزان‌های خود رسید. رشد تولیدات گاز طبیعی از نفت خام پیشی گرفت. کاهش تعداد چاه‌های نفت تکمیل نشده است.

اصلاح نزولی رشد تولیدات نفت شل آمریکا؛ دورنمای صعودی تولیدات گاز طبیعی

پتروتحلیل-اداره اطلاعات انرژی آمریکا گفت، پیش‌بینی تولیدات نفت شل آمریکا در مارس شاهد اطلاح نزولی 116 هزار بشکه در روز بود، اگرچه در حال حاضر انتظار می‌رود پیش‌بینی‌های سابق مارس در آوریل به وقوع بپیوندد.

گزارش‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا از بهره‌وری از حفاری‌های جدید، حجم تولیدات شل آمریکا در مارس را در میزان 8.591 میلیون بشکه در روز نشان می‌دهد، و براساس آن این میزان در آوریل تا 8.708 میلیون بشکه در روز رشد خواهد کرد. 

گزارش‌های ماه گذشته حجم تولیدات مارس را 8.707 میلیون بشکه در روز پیش‌بینی کرد.

براساس گزارش‌های هفتگی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولیدات کلی نفت خام آمریکا در هفته منتهی به 4 مارس در میزان 11.6 میلیون بشکه در روز بدون تغییر بود.

گزارش بهره‌وری حفاری پیش‌بینی تولیدات گاز شل مارس را از 91.686 میلیارد متر مکعب در روز به میزان جزئی 91.732 میلیارد متر مکعب در روز افزایش داده، و تخمین ماه آوریل خود را در میزان 92.326 میلیارد متر مکعب قرار داد.

این رشد تولیدات همزمان با افزایش فعالیت‌های حفاری و هزینه کردهای بالاتر در میان معاملات نفت بالای سطوح 100 دلار در هر بشکه می‌باشد. دولت بایدن همچنین از تولیدکنندگان داخلی خواسته تا با افزایش حجم تولیدات به کاهش هزینه‌های نفت خام و سوخت همزمان با نگرانی‌های عرضه جهانی در میان جنگ روسیه و اوکراین، کمک کنند.

جنفیر گرانهولم وزیر انرژی آمریکا در 9 مارس گفت: «ما در شرایط جنگی -- اضطراری -- هستیم و باید مسئولانه در جایی که می‌توانیم عرضه کوتاه‌مدت را افزایش داده تا بازار را به ثبات رسانده و آسیب وارده به خانواده‌های آمریکایی را به حداقل برسانیم.»

یکی از تحلیل‌گران اداره اطلاعات انرژی آمریکا جوزف لیزکووسکی اشاره داشت، در حالی که تعداد دکل‌های حفاری فعال در حال رشد بوده، سرعت بهره‌برداری از تولیدات جدید به دلیل کمبود نیروی کار و مسائل زنجیره عرضه محدود است. او گفت: «تعداد نیروی کار بسیار محدود است، اما تولیدکنندگان بر این باورند که برای ناوگان جدید قادر به پیدا کردن نیروی کار خواهند بود.»

او اضافه کرد، و با محرکه سیاسی جدید، افزایش تولیدات به زودی به رهبری پرمیان و همچنان با رشد قابل توجه در اقصی نقاط کشور آغاز خواهد شد.

چاه‌های تکمیل نشده (DUC)

در آمریکا به چاه‌های حفاری شده و تکمیل نشده  DUC گفته می‌شود. تعداد چاه‌های تکمیل نشده ژانویه از پیش‌بینی‌های سابق 4466 افزایش یافت و در میزان 4528 چاه قرار گرفت؛ اگرچه پیش‌بینی می‌شود این تعداد برای فوریه به میزان 4372 چاه افت کند. میزان چاه‌های تکمیل نشده در فوریه 2021 در میزان 7295 عدد قرار داشت.

لیزکووسکی گفت، علیرغم کاهش سریع چاه‌های تکمیل نشده، سرعت افت آن‌ها در حال کمتر شدن بوده و بسیاری از بهترین ظرفیت‌ها پیش از این تکمیل شده‌اند. اما تعداد بسیار زیادی باقی مانده است.

او گفت: «بر این باورم که چاه‌های تکمیل نشده بسیاری تکمیل خواهند شد.»

بیشتر رشد تولیدات نفت خام از پرمیان نشئت گرفته، اما سرعت رشد نسبت به پیش‌بینی‌های سابق در سال جاری کمتر است. پیش از این اداره اطلاعات انرژی پیش‌بینی کرده بود که تولیدات نفت پرمیان در مارس از مرز 5.2 میلیون بشکه در روز گذر کند، اما در حال حاضر حجم تولیدات مارس در میزان 5.138 میلیون بشکه در روز بوده، و با روندی در حال رشد در آوریل به رکورد 5.208 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

براساس گزارش‌های بهره‌وری حفاری، تولیدات باکن شل در مارس از 1.172 میلیون بشکه در روز به 1.188 میلیون بشکه در روز در آوریل صعود خواهد کرد، و تولیدات ایگل فورد شل از 1.123 میلیون بشکه در روز در مارس به 1.146 میلیون بشکه در روز در آوریل اوج خواهد گرفت. فعالیت دیگر حوضه‌های نفتی در صورت مقایسه نسبتاً ثابت بود.

اگرچه تولیدات گاز طبیعی از پیش‌بینی‌های سابق پیشی گرفت.

پیش‌بینی می‌شود تولیدات گاز در دو منطقه آپالاشیا و هاینسویل شاهد سیر صعودی قابل توجهی در آوریل باشد. تولیدات در منطقه آپالاشیا 186 میلیون متر مکعب در روز افزایش خواهد یافت و به 36.484 میلیارد متر مکعب در روز خواهد رسید، و تولیدات شل هاینسویل 173 میلیون متر مکعب در روز اوج گرفته و در میزان 14.598 میلیارد متر مکعب در روز خواهد رسید.

همچنین تولید گاز پرمیان و ایگل فورد به ترتیب 120 میلیون متر مکعب در روز و 94 میلیون متر مکعب در روز افزایش خواهد یافت و به میزان‌های 20.280 میلیارد متر مکعب در روز و 6.382 میلیارد متر مکعب در روز خواهد رسید.

لیزکووسکی گفت که در حدود 46 درصد از چاه‌های جدید در فوریه تکمیل شدند که 429 عدد از 931 چاه سهم پرمیان بود. همچنین پرمیان در مجموع 53 درصد از دکل‌های حفاری فعال را به خود اختصاص داد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی می‌کند که تقریباً یک سوم از کل چاه‌های تکمیل نشده در پرمیان باشند. از ژانویه تا فوریه تعداد چاه‌های تکمیل نشده پرمیان 86 عدد کاهش یافت.

مجموع چاه‌های تکمیل نشده همه مناطق در فوریه 156 عدد کاهش یافت و در میزان 4372 عدد قرار گرفت. اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی می‌کند که 2500 چاه تکمیل نشده در بیش از دو سال گذشته حفاری شده باشند، اما لیزکووسکی گفت که تعداد بیشتری از چاه‌های قدیمی در حال سپری کردن فرآیند حفاری هستند. او اشاره داشت که تولیدکنندگان بعد از رسیدگی به بسیاری از چاه‌های تکمیل نشده خود، چاه‌های جدید را با سرعت بیشتری حفاری کرده و تکمیل می‌کنند.

ارسال نظر