کد خبر : 46618

پتروشیمی های ایرانی، 15245 تن پلی اتیلن سنگین به ترکیه صادر کردند؛

واردات پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن ترکیه عمدتاً در ژانویه ضعیف‌تر بودند

افت واردات می‌تواند ناشی از این حقیقت باشد که خریداران ترک در ماه دسامبر با توجه به بحران ارزی به وجود آمده در آن زمان، از پرداختن به بسیاری از معاملات وارداتی جدید فاصله گرفتند. علاوه بر این، قیمت‌های وارداتی پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن در ماه دسامبر همچنان در حال افت بودند، که این امر نیز خریداران را در موضع صبر نگاه داشت.

واردات پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن ترکیه عمدتاً در ژانویه ضعیف‌تر بودند

پتروتحلیل-علیرغم ثبت بیشترین حجم‌های وارداتی ژانویه در رکوردهای کم‌اوربیس، واردات کلی پلیمر ترکیه در ژانویه تقریباً 6 درصد در مقیاس ماهیانه افت کرده و در میزان 484 هزار تن قرار گرفت. تفکیک محصولات نشان داد که آخرین آمارهای ماهانه پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن عمدتاً از شروع 2022 در مقیاس ماهانه و سالانه افت کرده است.

حجم واردات پلی‌پروپیلن و پلی‌‌اتیلن سال گذشته در ترکیه تمام رکوردها را شکست. مجموع واردات پلی‌اتیلن با قرار گرفتن در میزان 1943074 تن، در بیشترین میزان‌های خود از زمان جمع‌آوری داده توسط کم‌اوربیس در سال 2001 قرار گرفتند. واردات هموپلیمر پلی‌پروپیلن با رسیدن به 1997410 تن در سال 2021 رکورد جدیدی به ثبت رسانده و رکورد قبلی که در سال 2020 به ثبت رسیده بود را تا 2 درصد پشت سر گذاشتند.

اما به دنبال رکوردها در سال 2021، واردات پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن ترکیه در ابتدای سال 2022 کاهش یافت. این افت واردات می‌تواند ناشی از این حقیقت باشد که خریداران ترک در ماه دسامبر با توجه به بحران ارزی به وجود آمده در آن زمان، از پرداختن به بسیاری از معاملات وارداتی جدید فاصله گرفتند. علاوه بر این، قیمت‌های وارداتی پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن در ماه دسامبر همچنان در حال افت بودند، که این امر نیز خریداران را در موضع صبر نگاه داشت. این فاکتورها به طور طبیعی منتج به کاهش آمار واردات در ژانویه شدند.

حجم وارداتی پلی‌اتیلن ترکیه در ژانویه در حدود 145270 تن قرار گرفت، که کم‌ترین میزان‌ها از ژوئیه 2021 می‌باشد. تقاضای پلی‌اتیلن سبک خطی در آغاز سال نسبت به دیگر گریدهای اصلی پلی‌اتیلن بهتر بود.

واردات پلی‌اتیلن سبک خطی ژانویه ترکیه در مقیاس سالانه 19 درصد افت کرد، در حالی که این میزان در مقیاس ماهانه با رقم 59450 تن، افزایشی 18 درصدی را به ثبت رساند. عربستان سعودی بیش از 40 درصد از حجم وارداتی پلی‌اتیلن سبک خطی ترکیه در این ماه با میزان 24943 تن را تشکیل داد. واردات پلی‌اتیلن سبک خطی متالوسن ژانویه ترکیه با میزان 10373 تن، در مقیاس ماهانه و سالانه به ترتیب افت 27 درصدی و 2 درصدی را به ثبت رساند. تامین‌کننده اصلی این محصول ترکیه، آمریکا با میزان 2862 تن بود؛ روسیه نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده آن با میزان 2624 تن در رتبه دوم تامین‌کنندگان این محصول به ترکیه قرار گفت.

واردات پلی‌اتیلن سبک در ژانویه به کم‌ترین میزان‌های خود در 7 ماه گذشته رسید. واردات پلی‌اتیلن سبک این ماه ترکیه با میزان 24163 تن در مقیاس سالانه و ماهانه به ترتیب 29 درصد و 22 درصد افت کرد. تامین‌کننده اصلی این محصول ترکیه در ژانویه عربستان سعودی با میزان 5896 تن بود، در حالی که ایران با میزان صادرات 288 تن، به رتبه‌های پایین این لیست نزول کرد.

همچنین واردات پلی‌اتیلن سنگین ماه ژانویه ترکیه با میزان حدودی 51282 تن، در مقیاس ماهانه 14 درصد، و در مقیاس سالانه 28 درصد نزول کرد. عربستان سعودی با میزان تقریبی دو برابری نسبت به صادرکننده بعدی لیست یعنی ایران، با میزان 15245 تن در رتبه اول عرضه این محصول به ترکیه قرار گرفت.

در ژانویه 2022، واردات هموپلیمر پلی پروپیلن ترکیه به میزان جزئی 1 درصدی نسبت به ماه گذشته خود رشد کرد و در میزان 189450 تن قرار گرفت. عربستان سعودی با صادرات 94159 تن در رتبه اول عرضه این محصول به ترکیه قرار گرفت، و به دنبال آن کشورهای کره جنوبی و مصر به ترتیب با میزان‌های 19681 تن و 13128 تن در رتبه‌های بعدی ایستادند. روسیه --سومین صادرکننده برتر هموپلیمر پلی‌پروپیلن به ترکیه در سال 2021-- در ماه ژانویه با میزان 10812 تن در رتبه پنجم قرار گرفت.

پلی‌پروپیلن 30 درصد از صادرات پلیمر روسیه را تشکیل داده، و یکی از مقاصد اصلی آن، ترکیه با سهم تقریبی 23 درصدی از میزان میانگین صادرات این محصول روسیه می‌باشد. اگرچه معامله‌کنندگان بازار عمدتاً بر این باور بودند که روسیه می‌تواند جایگاه خود را حفظ کرده و یا حتی سهم خود در بازار ترکیه را افزایش دهد، تحریم‌های مالی اخیر بر بانک‌های روسی و متعاقباً تردیدها بر سر تراکنش‌های احتمالی دورنمای صادرات روسیه رامبهم کرد.

واردات کوپلیمر پلی‌پروپیلن ترکیه در ماه ژانویه با میزان حدودی 35 هزار تن، در مقایسه سالانه 14 درصد افزایش یافت، اما در مقیاس ماهانه افت 4 درصدی را ثبت کرد. کره جنوبی برای دومین ماه متوالی با میزان 11819 تن، عرضه‌کننده اصلی به ترکیه بود، و عربستان سعودی با میزان نزدیک 10977 تن در رتبه بعدی صادرکنندگان این محصول به ترکیه قرار گرفت.

با توجه به این امر که قیمت‌های پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن در ماه ژانویه از روند نزولی خود تغییر مسیر دادند، پیش‌بینی می‌شد خریداران بیشتری محموله‌هایی در بازار وارداتی تهیه کنند. بنابراین، احتمالاً آمار ماهانه فوریه و مارس ترکیه افزایشی باشد.

ارسال نظر