کد خبر : 46616

صادرات ال‌پی‌جی ایران در ماه‌های فوریه و ژانویه، 382 هزار تن در برابر 451 هزار تن

ثبات صادرات اوایل سال، با برنامه کشور برای صادرات 6 میلیونی در سال 2022 هماهنگ بوده است. نظرات دو سویه در رابطه با مذاکرات هسته‌ای آمریکا و ایران. انتظار می‌رود صادرات ال‌پی‌جی ایران بدون تحریم‌ها به خصوص بر روی کشتیرانی، اوج بگیرد.

صادرات ال‌پی‌جی ایران در ماه‌های فوریه و ژانویه، 382 هزار تن در برابر 451 هزار تن

پتروتحلیل-یکی از منابع کشتیرانی اشاره داشت، صادرات ال‌پی‌جی ایران در ماه فوریه در مقایسه با 451 هزار تن ژانویه، در میزان 382 هزار تن تخمین زده می‌شود؛ این میزان‌ها کشور را در جهت تحقق هدف صادرات 6 میلیون تن ال‌پی‌جی خود در سال 2022 حفظ خواهند کرد.

بگفته منابع، مجموعه بارگیری‌های ماه دسامبر در میزان کلی 531 هزار تن قرار گرفت، در حالی که بارگیری‌ها در ماه‌های نوامبر و اکتبر در میزان 539 هزار تن و 363 هزار تن ایستاد. 

داده‌های پلتس نشان داد، صادرات 2021 در ماه سپتامبر با میزان حدودی 556 هزار تن در اوج خود قرار گرفت.

محموله‌های بارگیری ژانویه شامل هفت محموله متشکل از 33 هزار تن پروپان و 11 هزار تن بوتان، دو محموله 44 هزار تنی برابر از هر کدام، محموله‌ 15 هزار تن پروپان و 8 هزار تن بوتان، محموله‌ 10 هزار تن پروپان و 12 هزار تن بوتان و محموله‌ای 4 هزار تنی برابر از هر کدام -- همگی بارگیری شده از عسلویه -- و یک محموله 20 هزار تنی از پروپان یا بوتان، بارگیری شده از بندر سیراف می‌شود.

محموله‌های بارگیری فوریه شامل 6 بسته متشکل از 33 هزار تن پروپان و 11 هزار تن بوتان، دو محموله 44 هزار تنی برابر از هر کدام، محموله 22 هزار تن از پروپان یا بوتان، محموله 3 هزار تن پروپان و 1000 تن بوتان، محموله 4 هزار تنی برابر از هر کدام -- همگی بارگیری شده از عسلویه -- و محموله‌ای 44 هزار تنی از پروپان یا بوتان بارگیری شده از بندر سیراف می‌شود.

بندر سیراف در مرکز شهرستان کنگان در استان بوشهر بعد از دورهای آزمایشی در فوریه سال گذشته، به طور رسمی در سپتامبر 2021 افتتاح شد.

شرکت‌های ارسال‌کننده محموله‌ها شامل شرکت گاز پارس جنوبی، شرکت پالایش پارسیان سپهر، پارس و شرکت ملی گاز ایران می‌شوند.

به دنبال درخواست روسیه برای ضمانت کتبی از آمریکا که تحریم این کشور به واسطه تهاجم آن به اوکراین، به تجارت این کشور با ایران آسیب نخواهد زد،نتیجه مذاکرات میان تهران و واشنگتن برای احیای توافق هسته‌ای سال 2015 که می‌تواند منتج به صادرات عادی نفت و گاز از ایران شود، نامشخص باقی مانده است.

بگفته منابع کشتیرانی، به واسطه توسعه ناوگانی از شناورهای بزرگ حامل گاز توسط شرکت‌های کشتیرانی چینی بعد از اعمال تحریم‌ها در سال 2014 و سپس در سال 2018، جریان صادرات ماهانه ایرانی علیرغم تحریم‌های آمریکا عمدتاً به چین می‌باشد.

منابع اشاره داشتند، بدون محدودیت‌های بین‌المللی کشتیرانی و شرکت‌های تجاری به واسطه تحریم‌ها بر ایران، صادرات ال‌پی‌جی ایران می‌تواند افزایش یابد، و دسترسی صادرکنندگان ایرانی به ناوگان جهانی شناورهای بزرگ حامل گاز فراهم شود.

انتظار محتاطانه

منابع آشنا به این موضوع همچنان از این قضیه مطمئن نبودند که تصمیم وزارت خارجه آمریکا در اوایل فوریه برای بازگرداندن معافیت‌های تحریمی که به طرف ثالث اجازه مشارکت در پروژه‌های ایمنی و عدم اشاعه هسته‌ای را داده بتواند روند عادی جریان‌های نفت و گاز شامل ال‌پی‌جی را تسریع کند.

یکی از منابع گفت: «هیچ چیز نهایی نشده، و ما دقیقاً نمی‌دانیم این معافیت‌ها فقط برای نفت خام هستند یا دیگر محصولات را نیز شامل می‌شوند. مذاکرات ادامه دارد. لطفاً این را در نظر داشته باشین که در صورت هرگونه توافق مدتی زمان می‌برد تا بانک‌ها امور تجاری مربوط به ایران را انجام دهند و فوراً این اتفاق نخواهد افتاد. زمانی که تحریم‌ها برداشته شوند، و با توجه به سیاست شرکت‌های کشتیرانی، تعداد شناورهای فراخوانده شده به ایران به تدریج افزایش خواهند یافت. باید منتظر بمانیم... تا دید بهتری نسبت به مذاکرات و نتیجه‌اش داشته باشیم.»

تحلیل‌گران گفته‌اند که پیش‌بینی می‌شد ایران صادرات خود در سال 2022 را 1.9 میلیون تن افزایش دهد.

ایران قصد دارد در سال 2022 ظرفیت تولیدات گاز خود را 130 میلیون متر مکعب در روز افزایش داده که شامل گاز فاز 11 از میدان فراساحلی پارس جنوبی و همچنین عملیات‌های اضطراری ساحلی می‌شود، زیرا به نقل از محسن خجسته‌مهر مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در خبرگزاری ایسنا، مصرف داخلی از تولیدات کشور گذر کرده است.

بگفته لیم جیت یانگ یکی از تحلیلگران ارشد پلتس، با فرض توافق آمریکا و ایران در ایام آتی، و فرض اصلی این مذاکرات مبنی بر احیایبرنامه جامع اقدام مشترک سال 2015 که منتج به رفع کامل تحریم‌ها تا ماه مه شده، تولیدات نفت ایران تا ماه اوت 750 هزار بشکه در روز تقویت می‌شود.

قیمت‌های ال‌پی‌جی فوب غرب آسیا در سال 2022 با تکیه بر قیمت‌های صعودی نفت برنت معاملات آتی و بهبود تقاضا از سوی بخش پتروشیمی به دنبال افت تقاضا به دلیل کاهش تقاضا در زمستان، افزایشی بوده‌اند.

براساس داده‌های پلتس، قیمت‌های پروپان با روندی صعودی از 692.7 دلار در دسامبر، و 746.52 دلار در ژانویه، در میانگین 801.55 دلار در هر تن در فوریه (فوب) قرار گرفتند. به همین ترتیب قیمت‌های فوب بوتان نیز از 664.16 دلار در در دسامبر و 737.67 دلار در ژانویه، در میانگین 812.61 دلار در هر تن در فوریه ایستادند.

ارسال نظر