کد خبر : 46612

ردیاب حاشیه سودهای پالایشگاه‌ها: پالایشگاه‌های کرانه غربی آمریکا نفت روسی را با گریدهای غرب آسیایی و آمریکای لاتین جایگزین کردند

رشد واردات نفت خام عراقی در کرانه غربی آمریکا از اواخر فوریه. استحکام حاشیه سودهای آمریکای لاتین.

ردیاب حاشیه سودهای پالایشگاه‌ها: پالایشگاه‌های کرانه غربی آمریکا نفت روسی را با گریدهای غرب آسیایی و آمریکای لاتین جایگزین کردند

پتروتحلیل-پالایشگاه‌های کرانه غربی آمریکا در حال افزایش واردات نفت خام خود از آمریکای لاتین و عراق بوده تا با بشکه‌های روسی جایگزین کرده، و علیرغم هیچ گونه منع رسمی توسط دولت ایالات متحده تا تاریخ 7 مارس، خرید نفت‌های ESPO، Sokol و CPC  را متوقف کرده بودند.

علیرغم تخفیفات بالای نفت خام روسی، همزمان با معامله اورال روسیه با تخفیف 28.50 دلاری نسبت به برنت، حاشیه سودهای پالایشی کرانه غربی آمریکا برای گریدهای آمریکای لاتین و غرب آسیا مستحکم باقی ماند.

منابع بازار در 7 مارس اشاره داشتند، محموله‌های Sokol در هفته گذشته با تخفیف 1 دلاری در هر بشکه نسبت به برنت ارائه می‌شدند، در حالی که این تخفیف‌ها به تاریخ امروز تا 14 دلار در هر بشکه رسیده است.

به دنبال افزایش فعالیت‌های نظامی روسیه در اوکراین، پالایشگاه‌های آمریکایی و همچنین تعدادی از پالایشگاه‌های اروپایی از خرید نفت خام روسی اجتناب می‌کنند.

شرکت پار پسیفیک پترولیوم به صورت عمومی اعلام کرد که پالایشگاه کاپولی اینمجموعه با ظرفیت 93500 بشکه در روز، خرید نفت خام روسی را متوقف می‌کند؛ نفت خام روسی در سال 2021 بیش از 25 درصد از ترکیب نفت خام این مجموعه را تشکیل می‌داد.

براساس داده‌های گمرکی آمریکا، میانگین واردات نفت خام آمریکا از روسیه که در فوریه در میزان 52 هزار بشکه در روز قرار گرفت، عملاً رو به صفر می‌رود. داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد، روسیه در سال 2021 روزانه 209 هزار بشکه نفت خام به آمریکا صادر کرد.

همچنین در سال 2021، اتکای پالایشگاه‌های کرانه غربی آمریکا به نفت روسیه از سطوح 49 هزار بشکه در روز قبل از کرونا به 90 هزار بشکه در روز افزایش یافت.

براساس ردیاب بازار کالا Kpler، در 26 فوریه 2022 شرکت پالایشگاهی ماراتون آمریکا محموله‌ای به میزان 740135 بشکه از  نفت ESPO را در پالایشگاه آناکورتس واشنگتن خود دریافت کرد، و همچنین محموله‌ای از نفت Sokol را در 18 فوریه ثبت کرد که قرار است در 21 مارس تحویل بگیرد.

براساس ردیاب بازار کالای Kpler، تا 7 مارس، صادرات محموله‌های ESPOعمدتاً راهی پالایشگاهای چینی شده، و هر گونه محموله‌ای که تحویل آمریکا می‌شود، پیش از بالا گرفتن اقدامات نظامی روسیه در اوکراین ثبت سفارش شده است.

تداوم اوج‌گیری واردات از آمریکای لاتین و غرب آسیا

پالایشگاه‌های کرانه غربی آمریکا به دنبال آن هستند تا با محموله‌های غرب آسیایی و آمریکای جنوبی جای خالی محموله‌های روسی را پر کنند؛ این پالایشگاه‌ها همزمان با تداوم رشد فاصله قیمتی گازوئیل، در حال لذت بردن از حاشیه سودهای مستحکم پالایشگاهی هستند. فاصله قیمتی برنت با دیزل بسیار کم گوگرد در 7 مارس در میزان 32.75 دلار در هر بشکه قرار گرفت.

داده‌های Kpler نشان داد، واحدهای کرانه غربی آمریکا برای هفته منتهی به 11 مارس در حدود 694 هزار بشکه در روز ثبت سفارش کرده‌اند، که عمده این بشکه‌ها از غرب آسیا و آمریکای لاتین وارد آمریکا می‌شود.

براساس این داده‌ها، واردات نفت عراقی به منطقه کرانه غربی آمریکا در فوریه در میانگین 106 هزار بشکه در روز قرار گرفت. اما میانگین میزان ثبت شده برای اواخر ماه به 293 هزار بشکه در روز می‌رسد.

داده‌های پلتس نشان داد، با حذف هزینه‌های اعتبار استاندارد سوخت تجدید‌پذیر، حاشیه سود کوکینگ نفت خام بصره در هفته منتهی به 4 مارس در میانگین 24.24 دلار در هر بشکه قرار گرفت، و نسبت به میانگین هفته گذشته با میزان 20.65 دلار در هر بشکه، روند افزایشی را ثبت کرد.

حاشیه سودهای کوکینگ پالایشگاه‌های کرانه غربی آمریکا با کنار گذاشتن هزینه‌های اعتبار استاندارد سوخت تجدیدپذیر برای نفت اکوادور در هفته منتهی به 4 مارس در میانگین 24.49 دلار در هر بشکه قرار گرفت، و نسبت به هفته گذشته با میزان 21.49 دلار در هر بشکه، روندی صعودی را ثبت کرد.

براساس داده‌های Kpler واردات نفت اکوادوری به کرانه غربی آمریکا در ماه فوریه در میانگین 114 هزار بشکه در روز قرار گرفت، در حالی که میانگین واردات از این کشور در سال 2021 در میزان 98 هزار بشکه در روز بود.

ارسال نظر