کد خبر : 46595

دیدگاه: همزمان با سیر صعودی هزینه‌ها و گسترش بی‌ثباتی حاشیه سودهای پتروشیمی تحت فشار قرار گرفتند

دیدگاه: همزمان با سیر صعودی هزینه‌ها و گسترش بی‌ثباتی حاشیه سودهای پتروشیمی تحت فشار قرار گرفتند

پتروتحلیل-اول قیمت، بعد دسترسی‌پذیری. فشار بر قیمت‌های نفت خام اولین پیامد درگیری در اوکراین بر بازارهای کالا است. با این حال، از آنجایی که شرکت‌ها عزم خود را برای پاسخی محکم به حمله روسیه جزم می‌کنند، عرضه نفت (همراه با عرضه خوراک پتروشیمی در اروپا) به مسئله بزرگ‌تری بدل می‌شود.

قیمت و دسترسی‌پذیری نفت خام نقش مستقیمی در بازارهای شیمیایی جهانی بازی کرده، و حاشیه سودهای تولیدکنندگان را تحت فشار شدیدی می‌گذارد؛ و در این حال نیاز به ارزیابی آشفتگی‌های آینده بازارهای بزرگ مصرف‌کننده شیمیایی در نتیجه جنگ را مورد تاکید قرار می‌دهد.

همزمان با تشدید نگرانی‌ها ناشی از این‌که عرضه ذخایر نفتی اعلام شده توسط آمریکا و هم‌پیمانانش در آژانس بین‌المللی انرژی برای رفع کمبود مورد انتظار عرضه ناکافی خواهد بود، قیمت‌های نفت خام در روز چهارشنبه مجدداً صعود کردند.

پیش از این‌که مقامات اوپک پلاس در روز چهارشنبه ملاقات کنند به ایشان تاکید شده بود که برای تامین نیاز فزاینده نفت خام همزمان با کاهش بدترین تاثیرات پاندمی کووید-۱۹ تلاش خود را بکنند. پشت سر عربستان سعودی روسیه دومین صادرکننده نفت خام در جهان بوده، و سالانه حجم قابل توجهی از عرضه این کشور به غرب جریان دارد.

احتمال می‌رود تطبیق با اعمال این تحریم‌ها بر روسیه منتج به محدودیت عرضه نفت خام در بازارهای اصلی شده، که هنوز تاثیرش در صنایع پایین‌دستی احساس نشده است. با این وجود این تاثیرات احساس خواهند شد، زیرا نفت و فاکتور هزینه‌ها از طریق خوراک‌هایی نظیر نفتا و ال‌پی‌جی در کراکینگ‌ها به چشم خواهند آمد. عملیات‌های کراکینگ‌ها نیز با افزایش هزینه‌های تولید مواجه شده‌‌اند، زیرا قیمت‌های گاز به پشتوانه سردرگمی به وجود آمده در نتیجه نزاع در اواکراین در حال اوج‌گیری هستند.

تردید شرکت‌های غربی برای کار با روسیه، ناشی از ترس بابت اعتبار خود و همچنین خطرهای قانونی همزمان با تحریم‌های فزاینده، می‌تواند جریان فیزیکی نفت خام و گاز به اروپا را مختل کند.

براساس داده‌های آیسیس، قیمت‌های نفتا در روز چهارشنبه با تکیه بر سیر صعودی نفت خام و نگرانی‌ها بر سر کمبود عرضه از روسیه، بیشترین روند افزایشی خود را از سپتامبر 2019 تجربه کرند.

آیسیس باور دارد در صورتی که بر صادرات روسیه اعمال تحریم شود، اروپا در حالی که با کم‌ترین سطوح ذخایر نفتا در آمستردام-روتردام-آنتورپ در 5 سال گذشته دست و پنجه نرم می‌کند، با کاستی مواجه خواهد شد.

از آنجایی که هزینه‌های خوراک و انرژی در چند مدت گذشته اوج گرفته‌اند، حاشیه سودهای کراکینگ‌ها تحت فشار واضحی هستند، و در این بین تقاضای صنایع پایین‌دستی بیش از پیش ثبات خود را از دست داده است.

افزایش قیمت‌های نفت خام و گاز در اروپا موجب افزایش تورم شده که در نهایت تقاضای مصرف نهایی از کراکینگ‌ها را تحت فشار خواهد گذاشت. فشار بیشتری بر تقاضای پایین‌دستی، و همچنین توانایی تولیدکنندگان پتروشیمی بالادستی برای انتقال هزینه‌ها به بازارهای مشتقات وارد خواهد شد.

در حالی که صنعت شیمیایی در اروپا بعد از شرایط بد پاندمی و به دنبال بهبود شرایط تجاری سال گذشته، در انتظار تداوم رشد خود بود، در حال حاضر با توجه به این پیش‌آمد غیر‌قابل پیش‌بینی، این فضا به چالش کشیده شده است.

ارسال نظر