کد خبر : 46591

احتمال محدودیت نفتا در اروپا و رسیدن قیمت‌های نفت به 135 دلار در هر تن همزمان با اعمال تحریم بر روسیه

احتمال محدودیت نفتا در اروپا و رسیدن قیمت‌های نفت به 135 دلار در هر تن همزمان با اعمال تحریم بر روسیه

پتروتحلیل-بعد از اعمال تحریم‌های سنگین بر روسیه و کنار گذاشتن آن‌ها از سوئیفت یا ممنوعیت آن‌ها برای صادرات نفت و انرژی، قیمت‌های نفت خام می‌تواند به 135 دلار در هر بشکه رسیده و اروپا می‌تواند از کمبود خوراک پتروشیمی نفتا رنج ببرد.

پیش از این درگیری در اوکراین قیمت‌های نفت را به بالای 100 دلار در هر بشکه افزایش داد، و همزمان با ممنوعیت صادراتی روسیه یا خروج آ‌ن‌ها از سیستم بانکی سوئیفت، که تراکنش‌های بین‌المللی میان بانک‌ها و شرکت‌ها در سراسر جهان از طریق آن صورت می‌گیرد، فشار بر بازار بیشتر خواهد شد.

یکی از تحلیل‌گران ارشد آیسیس آجای پارمار گفت: «خروج روسیه از سیستم بانکی سوئیفت یا تحریم مستقیم بر صادرات نفت و انرژی روسیه، می‌تواند قیمت نفت را در ماه‌های آتی به 135 دلار در هر بشکه برساند.»

او همچنین اضافه کرد احتمال می‌رود منابع نفتا اروپا نیز به دلیل درگیری محدود شود، زیرا روسیه تقریباً 50 درصد واردات نفتا اروپا را تامین می‌کند.

«اگر تحریم‌ها بر صادرات نفتا روسیه اعمال شده، یا روسیه تصمیم بگیرد تا به شدت عرضه به اروپا را کاهش دهد، شاهد محدودیت نفتا در اروپا خواهیم بود. همزمان با نزدیکی ذخایر آمستردام، روتردام و آنتورپ به کمترین میزان‌های خود در چند سال گذشته، قیمت‌های نفتای شمال غرب اروپا می‌توانند سیر صعودی را تجربه کنند.»

اولین تحریم‌ها غربی بر افراد و بانک‌های روسی متمرکز بود. این تحریم‌ها تجارت نفت را بسیار دشوار خواهد کرد، اما احتمال نمی‌رود صادرات 2.3 میلیون بشکه در روز روسیه به اروپا در کوتاه‌مدت آسیب جدی‌ای را شاهد باشد.

پیش از اخراج روسیه از سوئیفت، سیاست‌مداران از سراسر دنیا درخواست خود را مبنی بر محدودیت دسترسی روسیه به سوئیفت اعلام کردند.

پارمار گرفت: «اعمال این تحریم‌ها بر روسیه، فروش نفت خام این کشور در بازار آزاد را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار خواهد داد، و صادرات آن‌ها همزمان با کمترین ذخایر کشورهای OECD در هفت سال گذشته، می‌تواند در طی زمان کاهش یابد.»

براساس پیش‌بینی‌های آیسیس، نزاع نظامی در هفته‌های آتی تشدید خواهد شد، و غرب تحریم‌های بیشتری را بر روسیه اعمال خواهد کرد.

آیسیس پیش‌بینی می‌کند قیمت‌های نفت خام در ماه مارس به طور میانگین در میزان 110.50 دلار در هر بشکه قرار بگیرند. آیسیس پیش‌بینی می‌کند که نزاع در اوکراین طولانی باشد، و در صورتی که تحریم‌ها صادرات نفت روسیه را مستقیماً تحت تاثیر قرار ندهند، این سیر افزایشی قیمت‌ها به میزان قابل توجهی در سه ماهه دوم از میان رود.

در صورت دور شدن توجهات از این نزاع، آیسیس پیش‌بینی می‌کند که میانگین قیمت‌های نفت در سه ماهه دوم در میزان 94.50 دلار در هر بشکه قرار بگیرد، در حالی که این میزان در سه ماهه سوم با پیش‌بینی از سیر صعودی تقاضای نفت و تداوم محدودیت ذخایر نفت خام جهانی به 100 دلار در هر بشکه افزایش یابد.

روسیه روزانه 4 تا 5 میلیون بشکه نفت به بازارهای جهانی صادر می‌کند که در حدود 4 تا 5 درصد از تقاضای جهانی نفت است.

ارسال نظر