کد خبر : 46588

واکنش بازارهای محصولات اروپایی به درگیری در اوکراین

مهم‌ترین اتفاقی که در بازار نفتا رخ داده، گسترش فاصله قیمتی معاملاتی میان غرب کانال سوئز و شرق کانال سوئز می‌باشد، و این امر صرفه ارسال محموله از دریای سیاه به بازار اصلی آسیا - اقیانوسیه را کمتر می‌کند. نفتا روسیه علاوه بر استفاده در ترکیب بنزین، در بخش پتروشیمی نیز به کار برده می‌شود.

واکنش بازارهای محصولات اروپایی به درگیری در اوکراین

8E6AB883-4663-41CD-830C-DBE126268A64

پتروتحلیل-در روز حمله روسیه به اوکراین قیمت فرآورده‌های نفتی به اوج خود رسید، و همزمان همه در انتظار تحریم‌های گسترده بر حوزه نفت روسیه و ایجاد محدودیت مشکلات لجستیک برای جریان کالاهای فیزیکی ماندند.

بحران اوکراین در ساعات ابتدایی و به دستور ولادمیر پوتین، با چندین حمله بر اهداف مختلف در سراسر کشور تنش‌ قابل توجهی را ایجاد کرد. در همان زمان آمریکا، اتحادیه اتحادیه اروپا و بریتانیا شروع به تنظیم بسته‌های تحریمی سخت و جدیدی برای تحمیل به روسیه آماده کردند. تاثیرات این تحریم‌ها بر حوزه نفت روسیه نامشخص است، اگرچه پیش‌تر رئیس جمهور فرانسه امانوئل مکرون اشاره داشت که بخش انرژی روسیه می‌تواند مورد هدف قرار بگیرد.

با توجه به این‌که روسیه در حدود 50 تا 60 درصد از واردات 4 تا 6 میلیون تن در هر ماه اروپا را تامین می‌کند، بازار دیزل اروپا می‌تواند بیشترین آسیب‌ها را تجربه کند. قیمت‌‌های گازوئیل معاملات آتی مارس در روز 24 فوریه برای اولین بار از ژوئیه 2014 از مرز 900 دلار در هر تن گذر کرد. بازار در آن روز 7.3 درصد رشد کرد و قیمت‌ها در ساعت 16:30 گرینویچ در میزان 891.25 دلار در هر تن قرار گرفت.

با توجه به تهدیدهای قریب‌الوقوع، تعدادی از معامله‌کنندگان بازار اشاره داشتند که پیش از اعمال هرگونه تحریمی خریداران از خرید محموله‌های دیزل روسیه ناراضی هستند و در انتظار این می‌ماند تا وضعیت روشن‌تر شود. معامله‌کنندگان بازار دیزل اجماع دارند که تحریم، این بخش بازار اروپا را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد، و عده‌ای اشاره داشتند که بسیار سخت خواهد بود تا عرضه روسیه را با کشور دیگری جایگزین کرد.

همچنین تولید دیزل در اروپا برای جبران هرگونه کاستی بسیار سخت خواهد بود، زیرا اورال روسیه بخش قابل توجهی از نفت خام پالایشگاهی این قاره را تشکیل می دهد، و همچین شرایطی برای خوراک‌های میانی نظیر گازوئیل خلاء و نفت کوره صدق می‌کند. بگفته منابع بازار، تعدادی از بانک‌ها در حال حاضر برای خرید نفت روسی اعتبار اسنادی صادر نمی‌کنند. علاوه بر این، از آنجایی که برای گوگرد زدایی این محصول به گاز طبیعی احتیاج است، سیر صعودی قیمت‌های گاز طبیعی هزینه‌های تولید دیزل در منطقه را افزایش خواهد داد.

خسارات جانبی

در حالی که معامله‌کنندگان در انتظار اخبار تحریم‌های جدید بودند، مسائل لجسیتک تازه‌ای در نتیجه تشدید درگیری‌ها به وجود آمد. چندین معامله‌کننده بازار اشاره داشتند که مالکین شناورها با ترس از خسارات جانبی، درخواست اضافه پرداخت قابل توجهی را برای بارگیری از بندرهای روسیه کرده‌اند. احتمال می‌رود پس از اینکه سفیر اوکراین در ترکیه از آنکارا خواست تا تنگه داردانل را ببندد، اختلالات کشتیرانی تشدید شود.

دیگر بازارهای سوخت حمل‌ونقل اروپا، واکنش کمتری به درگیری‌ها نشان دادند. قیمت‌های بنزین شمال غرب اروپا در روزهای گذشته به بیشترین میزان خود در 7 سال گذشته رسید، و همزمان قیمت بنزین یوروبوب اکسی در میانگین 946 دلار در هر تن قرار گرفت. اما نقدینگی پایین بود و تنها دو محموله معامله شد.

اروپا معمولاً شاهد فراوانی عرضه بنزین می‌باشد، اما تولیدکنندگان از نفتا و محتواهایی نظیر بازسازه و آلکیله روسیه استفاده می‌کنند. بگفته کارگزاران، مهم‌ترین اتفاقی که در بازار نفتا رخ داده، گسترش فاصله قیمتی معاملاتی میان غرب کانال سوئز و شرق کانال سوئز می‌باشد، و این امر صرفه ارسال محموله از دریای سیاه به بازار اصلی آسیا - اقیانوسیه را کمتر می‌کند. نفتا روسیه علاوه بر استفاده در ترکیب بنزین، در بخش پتروشیمی نیز به کار برده می‌شود.

ارسال نظر