کد خبر : 46586

افت واردات قیر هند در ماه ژانویه در مقیاس سالیانه

قیمت محموله‌های فله ایران در هفته منتهی به 18 فوریه در میزان 430 دلار در هر تن (فوب ایران) ارزیابی شده، که بیشترین میزان‌از نوامبر 2014 است. همچنین قیمت‌ها از اوایل ژانویه به میزان 40 درصد افزایش یافته‌اند. محموله‌های بشکه‌ای ایرانی در میزان 470 دلار در هر تن (فوب) ارزیابی شدند.

افت واردات قیر هند در ماه ژانویه در مقیاس سالیانه

پتروتحلیل-واردات قیر هند در ژانویه نسبت به دسامبر بدون تغییر باقی ماند، اما در مقیاس سالیانه به دلیل ضعف تقاضا افت کرد.

همچنین تعدادی از شناورهای حامل قیر به دلیل مشکلات اسناد مبدا در بندرهای هند متوقف شده، که این امر نگرانی‌ها را از محدودیت‌های عرضه در کشور افزایش داد. داده‌های مرکز برنامه‌ریزی و تحلیل وزارت نفت هند نشان داد، واردات قیر هند در ژانویه سال جاری با افت 22 درصدی در مقیاس سالیانه در میزان 218 هزار تن قرار گرفت.

تقاضا برای قیر که در ساخت‌وساز جاده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد بعد از افت به کم‌ترین میزان‌ها در یک سال گذشته، از اوت 2021 در مسیر بهبود قرار گرفته، اما باران‌های غیرفصلی و هوای سرد بیش از انتظار در زمستان در بخش‌هایی از هند، فعالیت‌های جاده‌ای را تحت فشار قرار داد. همچنین تخصیص بودجه از تعداد کمی از دولت‌های محلی، فعالیت‌های جاده‌ای را تحت فشار نگاه داشته است.

پیش‌بینی می‌شود مصرف قیر در اواخر مارس یا اوایل آوریل سیر افزایشی به خود بگیرد، اما معامله‌کنندگان بازار بعد از بازرسی شدید چندین کشتی عازم از غرب آسیا در بندرهای پیپاواو، کاندلا و موندرا هند به دلیل مشکل اسناد مبدا محموله‌ها، نگران هستند.

مسئله بازرسی شدید شناورها می‌تواند به طور بالقوه در میان‌مدت، منتج به کمبود محموله در بازار هند شود.

در این میان، احتمال می‌رود افزایش اخیر قیمت‌ها در ایران و تاثیر فوری آن بر قیمت‌های داخلی هند، تعدادی از تاجران را بر آن دارد تا همچنان به دنبال محموله‌های وارداتی باشند.

پالایشگاه‌های دولتی هند قیمت محموله‌های قیر فله و بشکه‌ای در بمبئی را همزمان با سیر صعودی قیمت‌های وارداتی، 4740 روپیه در هند (63 دلار در هر تن)‌ برای نیمه دوم فوریه افزایش دادند.

آرگاس قیمت محموله‌های فله ایران را در هفته منتهی به 18 فوریه در میزان 430 دلار در هر تن (فوب ایران) ارزیابی کرد، که بیشترین میزان‌از نوامبر 2014 می‌باشد. همچنین قیمت‌ها از اوایل ژانویه به میزان 40 درصد افزایش یافته‌اند. محموله‌های بشکه‌ای ایرانی در میزان 470 دلار در هر تن (فوب) ارزیابی شدند.

پالایشگاه‌های هند در حال حاضر سطوح تولید قیر خود را در میزان معمول حفظ کرده، و به دنبال این هستند تا در ماه‌های آتی آن را افزایش دهند. براساس داده‌های موثق، تولیدات قیر هند در ماه گذشته با روند افزایشی نسبت به 433 هزار تن در دسامبر در میزان 486 هزار تن قرار گرفت، اما همچنان زیر سطوح ژانویه 2021 با میزان 526 هزار تن می‌باشد.

ارسال نظر