کد خبر : 46578

شرکت ژاپنی اینئوس می‌تواند دو تا سه ماه بعد از توافق هسته‌ای واردات نفت ایران را از سر بگیرد

شرکت اینئوس بعد از توافق هسته‌ای واردات نفت خام از ایران را در نظر خواهد گرفت. ژاپن در سال 2019 پس از منقضی شدن معافیت‌های تحریمی آمریکا واردات نفت ایران را تعلیق کرد. خرید نفت از روسیه عمدتاً در قالب نقدی صورت گرفته و قابل جایگزینی است.

شرکت ژاپنی اینئوس می‌تواند دو تا سه ماه بعد از توافق هسته‌ای واردات نفت ایران را از سر بگیرد

پتروتحلیل-تسوتومو سوگیموری، مدیرعامل شرکت اینئوس گفت که، اینئوس بزرگ‌ترین پالایشگاه ژاپن در حدود 2 تا 3 ماه بعد از دستیابی تهران به توافق هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها می‌تواند واردات نفت خام ایرانی را از سر بگیرد.

سوگیموری از سمت خود به عنوان رئیس انجمن نفت ژاپن با خبرنگاران صحبت کرده و اشاره داشت که اینئوس با توجه به مسائلی همچون بیمه و هماهنگی با کشتی‌رانی قادر نخواهد بود بلافاصله پس از توافقات واردات نفت ایران را از سر بگیرد.

سوگیموری در یک کنفرانس آنلاین خبری گفت: «اگرچه نمی‌توانیم واردات را فوراً از سر بگیریم اما این اتفاق می‌تواند در طی دو تا سه ماه رخ دهد.»

او اشاره داشت، اینئوس که در انتظار توافق هسته‌ای ایران می‌باشد هنوز خود را برای از سرگیری واردات نفت خام ایرانی آماده نکرده است.

سوگیموری گفت: «زمانی که ایران به توافقات دست پیدا کند، تهیه نفت خام از این کشور از گزینه‌های ما خواهد بود و در آن زمان این قضیه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.»

سوگیموری در پاسخ به سوال زمان برداشته شدن تحریم‌های ایران گفت، او پیش‌بینی می‌کند که با توجه به تاثیرات تحریم‌ها، توافق هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها تقریباً در یک زمان صورت گیرد.

سوگیموری گفت: «بدون برداشته شدن تحریم‌ها توافقی نیز صورت نخواهد گرفت زیرا تحریم‌های کنونی به سختی وضع شده‌اند. با توجه به این امر پیش‌بینی می‌کنیم که حدوداً در یک زمان شاهد شفافیت حول توافق هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها باشیم.»

سوگیموری گفت، با برداشته شدن تحریم‌های نفتی ایران، عرضه بازار در فازهای مختلف تا دو میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

مذاکرات پیشرفته

مذاکرات هسته‌ای ایران که دور آخر آن در 8 فوریه آغاز شد از همیشه به توافق نزدیک‌تر به نظر می‌رسد؛ مذاکره کننده ارشد ایران علی باقری کنی در حساب توئیتر خود در 16 فوریه گفت که آمریکا و ایران به توافق نزدیک هستند.

اوایل همان روز سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ند پرایس اشاره داشت که دو طرف «در مراحل آخر» مذاکره هستند.

برنامه جامع اقدام مشترک سال 2015 در عوض اعمال محدودیت بر برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌ها را از روی تهران برمی‌داشت. دولت ترامپ در سال 2018 مجدداً نفت، پتروشیمی، کشتی‌رانی و دیگر بخش‌های ایران را تحت تحریم قرار داد.

مذاکرات برای احیای برجام در اواسط سال 2021 متوقف شد، اما در دسامبر از سر گرفته شد.

ژاپن بعد از این که در فوریه 2019 در برهه اندکی واردات نفت ایران را از سر گرفت، از مه آن سال به دلیل عدم تمدید معافیت تحریمی 180 روزه آمریکا برای دوره بعد از مه، واردات نفت خام ایرانی را تعلیق کرد.

براساس داده‌های وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت، واردات نفت خام ژاپن از ایران در سال 2019 با افت 63.2 درصدی نسبت به سال 2018 با میزان کلی 46.51 میلیون بشکه، در مجموع در میزان 17.1 میلیون بشکه قرار گرفت.

عرضه روسی

در میان بن بست سیاسی میان مسکو و غرب بر سر اوکراین، پالایشگاه‌های ژاپنی نسبتاً در رابطه با جایگزینی نفت خام روسی در زمان احتمالی اعمال تحریم بر این کشور، آسوده خاطر هستند.

سوگیموری گفت: «نفت روسیه به طور میانگین در حدود 4 درصد از واردات ژاپن را تشکیل می‌دهد. از آنجایی که از روسیه به شکل نقدی خرید می‌کنیم، جایگزینی این سهم 4 درصدی نقدی از دیگر کشورها کاملاً شدنی است.»

«در صورت عدم عرضه نفت روسی قیمت‌ها به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت، اگرچه خریدهای جایگزین شدنی خواهد بود.»

سوگیموری در حالی که به تفاوت تاثیر تحریم‌های بالقوه بر روسیه از اروپا و آمریکا اشاره کرد گفت: «اگر تحریم‌ها تا تعلیق دلار در معاملات پیش بروند، شاهد تاثیرات قابل توجهی بر تجارت‌های نفت خام و ال‌ان‌جی خواهیم بود.»

طبق داده‌های وزارت دارایی ژاپن، واردات نفت خام این کشور از روسیه 4 درصد از مجموع واردات 2.48 میلیون بشکه در روز این کشور در سال 2021 را تشکیل داده حالی که غرب آسیا 92 درصد از واردات سالانه این کشور را پوشش می‌دهد.

بر اساس داده‌ها، واردات ال‌ان‌جی از روسیه 9 درصد از کل واردات 74.32 میلیون تنی ژاپن در سال 2021 را تشکیل داد.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده که حمله روسیه به اوکراین «عواقب سریع و شدیدی» را برای این کشور به همراه خواهد داشت، که شامل تحریم‌هایمالی تا کنترل سرمایه خارجی و صادرات و همچنین بستن نرم افزارها و فناوری‌های آمریکایی به روی این کشور می‌شود.

تحلیل‌گران اشاره داشتند که منع روسیه از تجارت‌های دلاری و منع دسترسی آن‌ها به سرویس پیام رسانی مالی بین المللی (سوئیفت) نامحتمل است زیرا عواقب سنگینی برای بازارهای انرژی و اقتصاد جهانی در بر خواهد داشت.

ارسال نظر