کد خبر : 46574

جو پی‌وی‌سی ترکیه به آرامی در میان فروشندگان بهبود یافت

پیش از این امیدهای قبلی فروشندگان برای بهبود تقاضای پی‌وی‌سی و تغییر در روند نزولی در اوایل 2022 شکست خورد. تقاضای ضعیف به طور عمده همزمان با فشارهای تورمی و محدودیت‌های برق در اواخر ژانویه، بر روی بازار سایه افکندند.

جو پی‌وی‌سی ترکیه به آرامی در میان فروشندگان بهبود یافت

پتروتحلیل-بعد از افت‌های پی‌در‌پی قیمتی از نوامبر 2021، فروشندگان پی‌وی‌سی ترکیه موضع صعودی‌تری را اتخاذ کرده‌اند. پیش‌بینی‌ها از تلاش‌های صعودی عرضه‌کنندگان تا میزانی پیگیری‌های قیمتی را افزایش داده، اگرچه جو صعودی‌تر با شک و تردید مواجه شده است.

اعتماد به نفس مضاعف با تکیه بر اوج‌گیری زنجیره صنایع بالادستی

قیمت‌های خوراک در اروپا و آسیا با تکیه بر سیر صعودی نفت خام معاملات آتی از اواخر ژانویه و در پی آن روند افزایشی قیمت‌های نقدی نفتا و اتیلن، شاهد سیر صعودی هستند. افزایش متوالی هزینه‌های تولید، در کنار سیرهای صعودی عظیم قیمت‌های انرژی در اروپا، به فروشندگان کمک کرده تا در مذاکرات دست بالا را داشته و با اعتماد به نفس بالاتر قیمت‌های صعودی خود را ارائه کنند.

پیش از این امیدهای قبلی فروشندگان برای بهبود تقاضای پی‌وی‌سی و تغییر در روند نزولی در اوایل 2022 شکست خورد. تقاضای ضعیف به طور عمده همزمان با فشارهای تورمی و محدودیت‌های برق در اواخر ژانویه، بر روی بازار سایه افکندند.

با این وجود، بهبود اخیر جو بازار منتج به بهبود محتاطانه پیگیری‌های قیمتی شده است. تعدادی از خریداران با توجه به صحبت‌هایی در رابطه با تلاش‌های افزایش قیمتی از سوی فروشندگان در روزهای آتی، تایید کردند که برای تامین نیازهای خود به بازار بازگشته‌اند. یکی از تاجران اشاره داشت: «به دنبال خبر اعلام فورس ماژور شرکت کم وان بر روی تولیداتش، تماس‌هایی را از سوی مشتریان خود دریافت کردیم»

تلاش‌های صعودی از کره جنوبی

بازار پی‌وی‌سی چین از تعطیلات سال نو با تکیه بر سیر صعودی قیمت‌های انرژی و بازارهای معاملات آتی دالیان، با روندی افزایشی بازگشت. این امر معامله‌کنندگان را غافلگیر نکرد، زیرا در اواخر ژانویه پیش‌بینی‌های صعودی برای تقاضا در دوره پسا تعطیلات صورت گرفته بود.

به دنبال آن، قیمت‌های وارداتی در هند و جنوب شرق آسیا در مقایسه با دوره پیش از تعطیلات و با توجه به فعالیت‌های پرکردن مجدد انبارها، سیرهای صعودی را ثبت کردند. معامله‌کنندگان پیش‌بینی کردند که تولیدکننده تایوانی با توجه به فاکتورهای حمایت تقاضا و اوج‌گیری هزینه‌ها در سراسر منطقه، قیمت‌های مارس خود را با سیری افزایشی ارائه کند.

معامله‌کنندگان ترکیه‌ای همچنین به موضع صعودی عرضه‌کنندگان کره‌ای اشاره داشتند. تعدادی از خریداران نیز گزارش دادند که عرضه محموله‌های جدید از شرکت‌های هانوا و ال‌جی متوقف شده است. تعدادی از تاجران قیمت برخی از محموله‌های در راه را در میزان 1850 تا 1900 دلار در هر تن گزارش کردند. اهداف صعودی قیمتی، با اوج‌گیری پیشنهادات قیمتی بازارهای پی‌وی‌سی وارداتی و مسائل طولانی‌مدت باربری همراه بود.

بازه‌های پایینی قیمتی با احیای قیمت‌ها از میان رفت

از آنجایی که صحبت‌ها حول قصدهای صعودی عرضه‌کنندگان، پیگیری‌های قیمتی را اگرچه به طور محتاطانه تقویت کرد، و تاجران را در موضع انتظار نگاه داشت، میل به خرید پی‌وی‌سی به میزان جزئی افزایش یافت. بازار در هفته گذشته همزمان با عدم حضور محموله‌های جدید از مصر، آمریکا، و در بیشتر موارد اروپا، شاهد قیمت‌های اندک سابق نبود.

یکی از تولیدکنندگان پروفیل تایید کرد که یکی از عرضه‌کنندگان مصری احتمالاً به دلیل تراکم سفارشات داخلی قادر نخواهد بود تا پیش از مارس محموله‌های جدیدی ارائه کند. ضمناً قیمت‌های پی‌وی‌سی وارداتی آمریکایی و چینی در مصر سیر صعودی به خود گرفتند.

بگفته معامله‌کنندگان با توجه به تراکم بار در بنادر همزمان با تعداد بالای مبتلایان که نیروی انسانی را کاهش داده و همچنین هوای سرد و مشکلات لجستیک داخلی، شاهد محموله‌های کمتری از آمریکا در ماه فوریه می‌باشیم. علاوه بر این، منابع متعددی گزارش کردند که احتمال می‌رود قیمت‌های تعرفه‌ای روسی و اوکراینی در ایام آتی افزایش یابد.

سیر صعودی احتمالی با تردید مواجه شد

در این روزها بازار با توجه به اوج‌گیری هزینه‌های صنایع بالادستی در مقیاس جهانی و ضعف بازارهای نهایی در ترکیه، شاهد درگیری میان فروشندگان و خریداران خواهد بود.

فروشندگان پی‌وی‌سی با اشاره به سیر صعودی قیمت‌ها در آسیا، نرخ‌های باربری گران، و ناپدید شدن قیمت‌های وارداتی رقابتی، به اهداف خود برای افزایش قیمت‌ها اشاره داشتند. اگرچه همچنان اعتراف می‌کنند که سیر صعودی اخیر ناشی از موضع صعودی فروشندگان بوده تا اینکه تغییر جدی‌ای در فعالیت‌های بازار صورت گرفته باشد. یکی از تاجران گفت: «علاوه بر همه این‌ها، حجم محموله‌های ارسالی از عرضه‌کنندگان معمول اروپایی که از سیر صعودی قیمت‌های انرژی رنج می‌برند نیز کاهش یافته است. پیش‌بینی می‌شود فروشندگان به زودی سطوح قیمتی بالای 1900 دلار در هر تن را امتحان کنند.»

از سوی دیگر، خریداران معتقدند که تا بازارهای نهایی ترکیه در حرکت به سوی پایان فصل تا میزان قابل توجهی بهبود نیابند، سیر صعودی اخیر نمی‌تواند دوام داشته باشد. آن‌ها اشاره داشتند: «احتمال می‌رود کاهش قدرت خرید همزمان با محدودیت‌های پولی فعالیت‌ها را تا مدتی دیگر تحت کنترل نگاه دارد.» محدودیت‌های انرژی سابق همراه با فعالیت‌های متوسط در بخش ساخت‌وساز و همچنین بی‌ثباتی اقتصادی همچنان مصرف‌کنندگان را گوش به زنگ نگاه داشته است.

به طور کل، قیمت‌های پی‌وی‌سی k67 غیر تعرفه‌ای ترکیه در هفته گذشته در میزان 1780 تا 1850 دلار در هر تن قرار گرفتند. قیمت‌های تعرفه‌ای k67 بعد از 14 هفته روند نزولی شاهد افزایش 15 تا 20 دلاری بوده و در میزان 1650 تا 1740 دلار در هر تن (شامل 6.5 درصد مالیات) ارزیابی شدند.

ارسال نظر