کد خبر : 46573

خیر بلند کشورها برای ممنوعیت انرژی های فسیلی و دستیابی به انرژی پاک؛

کارکرد مهم گاز برای تولید اوره و آمونیاک به دلیل ناکافی بودن منابع تهدید خواهد شد

کارکرد مهم گاز برای تولید اوره و آمونیاک به دلیل ناکافی بودن منابع تهدید خواهد شد

پتروتحلیل-با وجود خیر بلند کشورها برای ممنوعیت انرژی های فسیلی و دستیابی به انرژی پاک، به نظر می رسد در آینده کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته به دلیل عدم دسترسی به انرژی ارزان دچار مشکل می شوند؛ کمبود کالاها و گرانی شدید مانند محصولات کشاورزی(به دلیل افزایش شدید قیمت کودهای شیمیایی) می تواند سبب بحران غذا شود.

این در حالی است که احتمالا گاز به عنوان منبعی ارزان و نسبتا پاک عمدتا برای تولید برق اختصاص خواهد یافت و کارکرد مهم گاز برای تولید اوره و آمونیاک به دلیل ناکافی بودن منابع تهدید خواهد شد.

در حال حاضر میزان یارانه پرداختی برای کودشیمیایی توسط دولت هند به ۱۴ میلیارد دلار رسیده در حالی که یک دهه پیش این رقم حدود ۸ میلیارد دلار بود و به نظر می رسد تامین غذای ارزان به دولتهای فقیر فشار خواهد آورد. اخیرا و در پی افزایش قیمت گاز، چند شرکت یوتیلیتی گازی آلمانی مثل 

‌gas de و Grünwelt قراردادهای تحویل گاز به مشتری های خود را لغو کردند و همین طور شرکت برق Stromio، فروش برق به ۴۰ هزار خانوار را لغو کرده است و این موضوع صرفا برای اروپا نیست، به طوری که  پاکستان به دلیل گرانی گاز برخی صنایع را تعطیل کرده است و اقتصاد آنها شدیدا تحت فشار قرار گرفته است. رشد تولید گاز سرعت آهسته ۲٪ در سال را دارد و برنامه ریزی و اجرای اکتشاف، تولید و فرآیند آن (شیرین سازی یا تبدیل به LNG ) زمان بر است و باید ذخیره سازی گازی را هم اضافه کنیم چرا که بخش مهمی از بیزینس و قیمت گذاری گاز محسوب می شود. بنابراین گذار انرژی نیاز به چشمهای باز و نگاه سیستمی دارد.

ارسال نظر