کد خبر : 46567

ایران توسعه میدان سهراب را به یکی از شرکت‌های داخلی سپرده است

ایران توسعه میدان سهراب را به یکی از شرکت‌های داخلی سپرده است

پتروتحلیل-شرکت ملی نفت ایران در طی قراردادی به ارزش 800 میلیون دلار توسعه میدان نفتی سهراب در قلب نفت و گاز و کشور (با میزان نفت درجای 2 میلیارد بشکه) را به شرکت داخلی صنایع بالادستی دانا انرژی اهداء کرد.

سهراب یکی از چندین میدانی است که در مرز ایران و عراق قرار دارد. این و دیگر میدان‌هایی که ایران با همسایه های غرب آسیایی خود شریک است، مدت‌هاست که نقش اساسی در تلاش تهران برای توسعه ظرفیت تولیدات نفت خام‌اش بازی می‌کنند.

این قرارداد براساس توافق‌نامه غیرالزام آوری است که تقریباً یک دهه پیش میان دو شرکت به امضاء رسید. اما تحریم‌های غرب بر ایران در طی این سال‌ها، و محدودیت‌های مالی که به بار آوردند، از پیشبرد این طرح تا توافق نهایی آن تا به کنون جلوگیری کرده بودند.

بگفته مقامات شرکت ملی، در طی این قرارداد 20 ساله، دانا انرژی متعهد است تا 160 میلیون بشکه نفت از این میدان برداشت کرده، و تولیدات روزانه آن را به 30 هزار بشکه در روز افزایش دهد. بگفته وزیر نفت ایران، سنگینی نفت این میدان در لایه ایلام API 16، در لایه سروک API 17/5، در لایه کژدمی API 31 و در لایه گدوان API 35  می باشد.

این طرح تحت قالب قراردادهای نسل جدید نفتی (IPC) شرکت ملی توسعه داده خواهد شد؛ قرارداد سرمایه‌گذاری بالادستی که تهران در اواخر سال 2016 و به دنبال برداشتن تحریم‌های هسته‌ای و با انتظار از سرمایه‌گذاری‌های خارجی جدید، از آن رونمایی کرد. ایران قراردادهای کمی را تحت این قالب به اجرا رساند تا این‌که در سال 2018 دولت ترامپ تحریم‌ها را به طور مجدد اعمال کرد.

نه شرکت ملی و نه شرکت دانا انرژی زمان لازم برای توسعه این میدان را فاش نکردند. در برنامه سال 2012 توسعه این میدان میان 48 تا 52 ماه پیش‌بینی شده بود.

میدان سهراب در شمال غربی اهواز در استان خوزستان واقع شده است. بگفته مقامات شرکت ملی ایران، میدان سهراب با میدان نفتی هویزه (یک میلیارد بشکه‌ای) در عراق، که شرکت نفت میسان طرح توسعه آن را در سال 2017 آغاز کرد، مشترک می‌باشند.

ارسال نظر