کد خبر : 46557

هشدار وزیر نفت؛

احتمال دارد به یک واردکننده خالص بنزین و گازوئیل تبدیل شویم

احتمال دارد به یک واردکننده خالص بنزین و گازوئیل تبدیل شویم

پتروتحلیل-وزیر نفت ایران هشدار داده است که اگر مصرف داخلی با نرخ فعلی به رشد خود ادامه دهد، این کشور ممکن است «طی ۲ تا ۳ سال» به یک واردکننده خالص بنزین و گازوئیل تبدیل شود.

ایران در سال 2016 و در اوایل سال 2019 به یک صادرکننده خالص بنزین تبدیل شد زیرا ظرفیت اضافی پالایش نفت و تقسیم میعانات گازی به ویژه در پروژه ستاره خلیج فارس (PGS) در بندرعباس را به همراه داشت. وی با ابراز تاسف از کمبود سرمایه گذاری در بخش پایین دستی ایران در هشت سال ریاست جمهوری قبلی روحانی، گفت که ظرفیت پالایشی بیشتر به کشور کمک می کرد تا از آخرین دوره تحریم های آمریکا عبور کند.

اوجی با اشاره به اینکه صادرات فرآورده های نفتی ایران در مقابل تحریم ها مقاوم تر از خام فروشی است، گفت: اگر می توانستیم تمام تولید نفت خود را پالایش کنیم، می توانستیم به راحتی همه محصولات خود را بفروشیم.

او گفت: «متاسفانه این [توسعه ظرفیت] در آن سال ها انجام نشد.

اوجی گفت که دولت کنونی قراردادهایی را با پیمانکاران امضا کرده است تا 1.46 میلیون بشکه دیگر در روز ظرفیت پالایشی اضافی را «طی چهار تا شش سال آینده» بسازد و حدود 200000 بشکه در روز از این ظرفیت قرار است «در مدت یک یا یک یا دو سال آینده آنلاین شود»." اوجی گفت که هر 100000 بشکه اضافه در روز ظرفیت پالایشی به 2.5 تا 3 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.

اوجی برنامه مشابهی را در سپتامبر برای افزایش ظرفیت پالایشی ایران از حدود 2.2 میلیون بشکه در روز تا سال 2025 به 3.4 تا 3.5 میلیون بشکه در روز ارائه کرد.

ایران اخیراً اعلام کرده است که قصد دارد یک پالایشگاه جدید 300000 بشکه در روز در بندرعباس و همچنین یک پالایشگاه 150000 بشکه در روز در جزیره لاوان در کنار پالایشگاه فعلی 55000 بشکه در روز لاوان بسازد.

ارسال نظر