کد خبر : 46554

هموپلیمر پلی‌پروپیلن غیر اروپایی سطوح پایین جدیدی را در بازارهای نقدی اروپا لمس کرد

محموله‌های هموپلیمر پلی‌پروپیلن عمانی، ترکیه‌ای، کره‌ای و آفریقای جنوبی در ایتالیا با سطوح شدیداً رقابتی 1550 تا 1700 یورو در هر تن (اف‌دی، 60 روزه) ارائه شدند.

هموپلیمر پلی‌پروپیلن غیر اروپایی سطوح پایین جدیدی را در بازارهای نقدی اروپا لمس کرد

پتروتحلیل-در اروپا، بازارهای نقدی پلی‌پروپیلن سال 2022 را همزمان با تقاضای ضعیف درمیان تعطیلات طولانی‌مدت و بالا رفتن مقاومت‌ها در برابر قیمت‌های متورم، ثابت تا کاهشی آغاز کردند. علاوه بر این، عرضه نقدی عمدتاً برای هموپلیمر پلی‌پروپیلن، همزمان با محموله‌های وارداتی متنوعی که با قیمت‌های رقابتی روانه اروپا بوده، افزایش یافته است.

بازار اروپا با فاصله جذاب‌ترین سودها را ارائه می‌دهد

در پی سودهای جذاب بازار اروپا در قیاس با دیگر بازارها، عرضه‌کنندگان وارداتی بیشتری از غرب آسیا و کره جنوبی روی این بازار متمرکز شدند.

در حال حاضر پنجره آربیتراژ به اروپا کاملاً باز است.

براساس داده‌های میانگین هفتگی کم‌اوربیس، قیمت‌های نقدی هموپلیمر پلی‌پروپیلن شمال غرب اروپا (اف‌دی) تا 720 دلار در هر تن بالای هموپلیمر پلی‌پروپیلن تزریقی غرب آسیایی در بازار ترکیه معامله می‌شوند. بازار اروپا نسبت به چین و جنوب شرق آسیا به ترتیب 1130 دلار در هر تن و 970 دلار در هر تن برتری قیمتی دارد.

هموپلیمر پلی‌پروپیلن غیر اروپایی در ایتالیا به زیر مرز 1600 یورو در هر تن (اف‌دی) نزول کرد

قیمت‌های هموپلیمر پلی‌پروپیلن اروپایی در ایتالیا و غرب اروپا به ترتیب در میزان 1800 تا 1900 یورو در هر تن و 1900 تا 2000 یورو در هر تن (همگی اف‌دی) ارائه می‌شدند، که موضع قیمتی ماهانه آن‌ها شاهد روندی ثابت تا افت اندک بود.

با این وجود، قیمت‌ها هموپلیمر پلی‌پروپیلن غیر اروپایی در جهت تحریک میل به خرید در میان عرضه‌های فراوان، افت‌های شدیدی را تجربه کردند. محموله‌های هموپلیمر پلی‌پروپیلن عمانی، ترکیه‌ای، کره‌ای و آفریقای جنوبی در ایتالیا با سطوح شدیداً رقابتی 1550 تا 1700 یورو در هر تن (اف‌دی، 60 روزه) ارائه شدند.

در غرب اروپا، محموله‌های هموپلیمر پلی‌پروپیلن غرب آسیایی در میزان رقابتی 1780 یورو در هر تن ارائه می‌شدند، در حالی که محموله‌های همبسپار دسته‌ای پلی‌پروپیلن تزریقی در میزان 1830 یورو در هر تن (هر دو اف‌دی، 60 روزه) ارزیابی شدند.

محموله‌های فوریه در سطوح رقابتی نمایان شده‌اند. قیمت همبسپار دسته‌ای پلی‌پروپیلن تزریقی کره‌ای در ایتالیا در میزان 1580 یورو در هر تن (سی‌آی‌اف، 60 روزه) گزارش شد، در حالی که محموله هموپلیمر پلی‌پروپیلن تزریقی غرب آسیایی در میزان 1570 یورو در هر تن (دی‌دی‌پی، 60 روزه) ارائه شد. البته همچنان این قیمت‌ها به دلیل موجودی‌های بالای خریداران و نگرانی‌ها بر سر دیرکرد در تحویل بار، نتوانستند میل به خرید را افزایش دهند.

اروپا شاهد صادرات مجدد از ترکیه

براساس شایعات، تاجران ترکیه‌ای محموله‌های وارداتی هموپلیمر پلی‌پروپیلن را به اروپا صادر کرده‌اند تا از قیمت‌های بالاتر در سراسر بازارهای منطقه‌ای بهره ببرند. بازارهای پلی‌پروپیلن ترکیه از اواخر اکتبر روند نزولی ثابتی را تجربه کرده‌اند، و همزمان افت‌های ناگهانی در دوره نوامبر تا دسامبر قیمت‌ها را به کمترین میزان‌های خود در چند ماه گذشته رساند.

قیمت‌ پروپیلن C3 نقدی به بیشترین میزان‌های خود رسید

همزمان با پایان ژانویه، معامله‌کنندگان پیش‌بینی‌های خود را از قیمت‌های مونومر ارائه کردند، و در این بین انتظار می‌رود قیمت‌های پروپیلن قراردادی فوریه شاهد 40 تا 60 یورو در هر تن سیر افزایشی باشد.

از آنجایی که تنش‌های جغراسیاسی و عدم توانایی اوپک پلاس در افزایش تولیدات نگرانی‌ها از عرضه بازار را برانگیخت، و تاثیر سویه اومیکرون بر تقاضا خفیف بود، قیمت‌های نفت خام برنت به بیشترین میزان‌های خود در 7 سال گذشته رسید.

قیمت‌های نقدی پروپیلن به واسطه سیر صعودی قیمت‌های نفت خام و نفتا افزایش یافت، و در این بین تعطیلی مقطعی تولیدات روند صعودی را تقویت کرد. براساس داده‌های کم‌اوربیس، قیمت‌های شمال غرب اروپا (اف‌دی) به بیشترین میزان‌های خود از سال 2008 در زمان جمع آوری داده‌ها رسیدند.

تعدادی از تولیدکنندگان به هزینه‌های انرژی اشاره داشتند

اروپا در حال سپری کردن یکی از بدترین بحران‌های انرژی خود می‌باشد، زیرا سیر صعودی تقاضا در زمان اوج خود در زمستان با ذخایر بسیار اندک گاز همزمان می‌شود. سیر صعودی اخیر قیمت‌های انرژی تولیدکنندگان منطقه‌ای را تحت فشار سنگینی قرار می‌دهد.

تعدادی از عرضه‌کنندگان اروپایی به دنبال منعکس کردن سیر صعودی انرژی بر قیمت‌های فوریه خود می‌باشند، در حالی که روند صعودی قیمت‌های قراردادی مونومر به طور بالقوه تلاش‌های عرضه‌کنندگان برای افزایش قیمت‌ها را مورد حمایت قرار می‌دهد.

حجم بالای وارداتی دورنمای کلی فوریه را تضعیف می‌کند

اگرچه، بازاری که تحت فشار محموله‌های وارداتی قرار می‌گیرد نمی‌تواند سیر صعودی قیمتی را هضم کند. محموله‌های غیر اروپایی پیش از این با سطوح قیمتی رقابتی برای فوریه ارائه می‌شدند. یکی از معامله‌کنندگان اشاره داشت: «احتمال می‌رود تولیدکنندگان قیمت‌های خود را به واسطه سیر صعودی هزینه‌ها افزایش دهند، در حالی که آنچه از احتمال بالاتری برخوردار است ثبات قیمتی با تخفیفات جزئی در میان شاخص‌های بنیادین ضعیف می‌باشد.»

تقاضا حرف آخر را می‌زند

تبدیل‌کنندگان نیز در مورد افزایش قیمت‌های فوریه علیرغم روند صعودی صنایع بالادستی، مردد هستند. آن‌ها بر این باورند که تحت شرایط کنونی همزمان با ظهور محموله‌های وارداتی با سطوح قیمتی رقابتی، روند قیمتی پلی‌پروپیلن ثابت تا نزولی خواهد بود. در حال حاضر جو «خرید در جهت رفع نیاز فوری» موجود است.

آنچه که رکود صنعت اتومبیل را تشدید می‌کند، کاهش نیروی انسانی همزمان با نرخ‌های انتقال بالای برق بوده که فعالیت‌واحدهای تولیدی را مختل کرده است.

ارسال نظر