کد خبر : 46545

ایران قصد دارد ظرفیت تولیدات نفت و گاز خود را تا سال 2030 به 5.7 میلیون بشکه در روز برساند

در صورتی که آمریکا تحریم‌های خود را برندارد، این اهداف اخیر کمی از امید واهی هم بیشتر خواهند بود. ایران سرمایه و فناوری لازم برای رسیدن به مقصود خود را ندارد. برنامه توسعه ظرفیتی بلند پروازانه دیگری در سال 2016 مطرح شد، اما سرانجام به دلیل تحریم‌ها مسکوت ماند، و …

ایران قصد دارد ظرفیت تولیدات نفت و گاز خود را تا سال 2030 به 5.7 میلیون بشکه در روز برساند

پتروتحلیل-شرکت ملی نفت ایران با هدفی بلند پروازانه به دنبال تقویت تولیدات نفت خام و میعانات گازی کشور بوده و قصد دارد ظرفیت تولیدات کشور را از 4.6 میلیون بشکه در روز جاری، به 5.7 میلیون بشکه در روز تا سال 2030 افزایش دهد.

ظرفیت تولیدات نفت خام و میعانات گازی ایران در حال حاضر به ترتیب در میزان 3.8 میلیون بشکه در روز و 800 هزار بشکه در روز می‌باشد. کریم زبیدی مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران در جلسه‌ای در شرکت ملی نفت با حضور نمایندگان بازار سرمایه در روزهای گذشته گفت، برنامه این است که با «جذب سرمایه‌گذاری» ظرفیت کنونی 4.7 میلیونی را یک میلیون بشکه در روز افزایش دهیم.

زبیدی اشاره داشت که شرکت ملی قصد دارد از طریق تکمیل پروژه‌هایی نظیر طرح عظیم فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی، و میدان‌های کیش و پارس شمالی، تولیدات داخلی گاز کشور را در طی این دوره از 1 میلیارد متر مکعب در روز جاری به 1.5 میلیون متر مکعب در روز تقویت کند. ایران صاحب حق قانونی برای فعالیت در تمام این میادین می‌باشد.

زبیدی سرمایه لازم برای چنین توسعه‌ای را فاش نکرد، و تنها به نقش مهم سرمایه‌گذاران داخلی اشاره کرد، به خصوص این‌که در حال حاضر ایران با توجه به تحریم‌های آمریکا توان جذب هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری خارجی جدی را ندارد.

او گفت: «مشارکت سرمایه‌گذاران داخلی برای تامین مالی حفاری چاه‌های جدید از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برنامه‌ریزی برای نگهداشت تولید از مسیر ترمیم چاه‌های موجود و احداث بعضی از تأسیسات فرآیندی و خطوط لوله جدید، می‌تواند از طریق سرمایه‌گذاری داخلی صورت گیرد.»

امید واهی

پس از خروج یک‌طرفه دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای در سال 2018 و اعمال محدودیت‌های جدی بر اقتصاد ایران به واسطه تحریم‌های جدید، این کشور در تلاش بوده تا برنامه‌های توسعه ظرفیت خود را با ثبات قدم جلو ببرد. شرکت ملی نفت ایران قراردادهای بزرگی برای توسعه میدان‌ها به شرکت‌های داخلی اهداء کرده که پیش از اعمال مجدد تحریم‌ها به شرکت‌های خارجی اختصاص داده شده بود، که شامل میدان نفتی آزداگان جنوب، فاز 11 پارس جنوبی و میدان گازی فرزاد می‌شود.

اما در صورتی که آمریکا تحریم‌های خود را برندارد، این اهداف اخیر کمی از امید واهی هم بیشتر خواهند بود. ایران سرمایه و فناوری لازم برای رسیدن به مقصود خود را ندارد. برنامه توسعه ظرفیتی بلند پروازانه دیگری در سال 2016 مطرح شد، اما سرانجام به دلیل تحریم‌ها مسکوت ماند، و در آن زمان اشاره شد که این طرح به سرمایه‌گذاری 130 میلیارد دلاری احتیاج دارد.

براساس ارزیابی‌های آرگاس تولیدات نفت خام ایران در دسامبر سال گذشته با سیر صعودی از زیر 2 میلیون بشکه در روز در سه ماهه سوم به 2.47 میلیون بشکه در روز رسید، اما همچنان به میزان قابل توجهی زیر سطوح سه ماهه اول سال 2018 در دوره پیش از تحریم‌ها با میزان 3.83 میلیون بشکه در روز می‌باشد.

ارسال نظر