کد خبر : 46541

انباشت تقاضا روند بازار پلی‌پروپیلن هند را صعودی کرد

شرکت ریلاینس پلیمرز هند به عنوان یکی از پنج تولیدکننده برتر پلی‌پروپیلن در دنیا، دارای ظرفیت تولیدات سالانه 2.7 میلیون تن می‌باشد. اگرچه تولیدکننده داخلی ظرفیت بالایی دارد، نیاز داخل همچنان به طور کامل برطرف نشده، و واردات نقش حیاتی در تنظیم جهت بازار بازی می‌کند.

انباشت تقاضا روند بازار پلی‌پروپیلن هند را صعودی کرد

پتروتحلیل-بگفته تاجران، قیمت‌های پلی‌پروپیلن وارداتی و داخلی در هند در نتیجه انباشت تقاضا، و همچنین اوج‌گیری قیمت‌های نفت خام و افزایش نرخ‌های باربری، روند افزایشی به خود گرفتند. پیش‌بینی‌ها از افزایش قیمت‌ها نیز میل به خرید را بیشتر کرده است.

بگفته تاجران، قیمت‌های وارداتی هموپلیمر پلی‌پروپیلن رافیا برای تحویل در فوریه در میزان 1320 تا 1350 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف) گزارش شدند، که در حدود 20 تا 30 دلار در هر تن نسبت به قیمت‌های ژانویه بیشتر بود.

یکی از منابع از تولیدکنندگان هندی گفت: «براساس مشاهداتمان، قیمت‌های وارداتی مشابهی در شبه قاره هند ارائه می‌شود.» او اضافه کرد: «روند جاری بازار صعودی است. قیمت‌ها با روند ثابتی در حال اوج‌گیری هستند.»

تقاضا به واسطه فعالیت‌های خرید جزئی در ایام اخیر انباشت شده است

یکی از تاجران واقع در بمبئی گفت، فعالیت پرکردن مجدد انبارها در دوره نوامبر تا دسامبر جزئی بود، و به همین دلیل تقاضا برای ایام بعد از آن انباشت شد.

او اضافه کرد: «بسیاری از خریداران به خریدهای جزئی برای رفع نیازهای فوری خود تمایل داشتند. معنی آن این است که تقاضا انباشت شده، به ویژه در موقعیتی که قیمت‌های خوراک همراه با قیمت‌های نفت خام صعود کرده‌‌اند. طبیعتاً این امر پیش‌بینی‌های صعودی را برای قیمت‌های پلی‌پروپیلن به وجود آورده است.»

قیمت‌های نفت خام در پنج هفته گذشته در حدود 18 درصد صعود کرده‌‌اند، و آخرین آن در هفته گذشته با میزان 4 درصدی صورت گرفت. داده‌های کم‌اوربیس نشان داد، قیمت‌های پروپیلن در طی زمان مشابه در حدود 6 درصد افزایش یافته‌اند.

تاجران همچنین به سختی یافتن شناور از شمال شرق آسیا به هند اشاره داشتند که منتج به افزایش نرخ‌های باربری، همچنین طولانی شدن زمان تحویل محموله‌های وارداتی و محدودیت عرضه داخلی شده است. یکی از تاجران اشاره داشت: «بر این باوریم که براساس این فاکتورها، شاهد پیش‌بینی صعودی قیمت‌ها در آینده خواهیم بود.»

قیمت‌های داخلی نیز در حال اوج‌گیری هستند

قیمت‌های داخلی هند نیز در حال افزایش‌اند. تاجران گزارش دادند که یکی از تولیدکنندگان داخلی هموپلیمر پلی‌پروپیلن رافیا خود را در میزان 106 تا 111 هزار روپیه در هر تن (ex-warehouse هند، نقدی) فروخت، که نشان‌دهنده افزایش 1 تا 2 درصدی نسبت به ماه گذشته می‌باشد.

یکی از تولیدکنندگان گفت: «تقاضای پلی‌پروپیلن در کشور در سال 2021 در حدود 5.5 میلیون تن بود، و مطالعات اخیر نشان داده که این تقاضا در نرخ سالانه خود در حدود 7.25 درصد افزایش خواهد یافت.»

شرکت ریلاینس پلیمرز هند به عنوان یکی از پنج تولیدکننده برتر پلی‌پروپیلن در دنیا، دارای ظرفیت تولیدات سالانه 2.7 میلیون تن می‌باشد. اگرچه تولیدکننده داخلی ظرفیت بالایی دارد، نیاز داخل همچنان به طور کامل برطرف نشده، و واردات نقش حیاتی در تنظیم جهت بازار بازی می‌کند.

تاجران گفتند که سرمایه‌گذاری دولت در تولید تجهیزات محافظت شخصی، تقاضای پلی‌پروپیلن در هند را افزایش داده است. همچنین تقاضای پلی‌پروپیلن برای فیلم‌های بسته‌بندی انعطاف‌پذیر برای غذاهای تازه و منجمد و همچنین بخش دارویی افزایش یافته است.

در روی دیگر سکه، استفاده پلی‌پروپیلن در صنعت اتومبیل به دلیل کاهش تولیدات در نتیجه دسترسی‌پذیری کم‌تر تراشه‌های به کار گرفته شده در اتومبیل‌ها، افت کرده است.

ارسال نظر