کد خبر : 46534

ترکیه همزمان با کمبود گاز صنایع خود را با خاموشی مواجه کرد

توقف واردات از ایران از 20 ژانویه به دلیل مشکلات فنی با دوره‌ای از افزایش تقاضا به دلیل سرمای شدید همزمان شد، که این امر شرکت دولتی بوتاش ترکیه را مجبور کرد تا عرضه گاز خود به مصرف‌کنندگان بزرگ را از 21 ژانویه تا میزان 40 درصد کاهش دهد.

ترکیه همزمان با کمبود گاز صنایع خود را با خاموشی مواجه کرد

پتروتحلیل-تحویل انرژی به صنایع ترکیه در این هفته به دلیل کمبود عرضه گاز تا میزان زیادی کاهش خواهد یافت.

شرکت انتقال انرژی ترکیه (Teias) در هفته گذشته قطب‌های صنعتی را مطلع کرد که به دلیل کاهش گاز برای صنایع همگانی، برق‌ها به مدت 72 ساعت قطع خواهد شد.

شرکت Teias گفت، با کاهش انتقال گاز به واحدهای گازسوز به دلیل قصور ایران برای انتقال گاز به کشور، عرضه برق به مصرف‌کنندگان متصل به سیستم‌های انتقال و توزیع، به جز بخش‌های مسکونی و تجاری، کاهش خواهد یافت تا تعادل عرضه و تقاضای الکتریسیته برقرار شود.

توقف واردات از ایران از 20 ژانویه به دلیل مشکلات فنی با دوره‌ای از افزایش تقاضا به دلیل سرمای شدید همزمان شد، که این امر شرکت دولتی بوتاش ترکیه را مجبور کرد تا عرضه گاز خود به مصرف‌کنندگان بزرگ را از 21 ژانویه تا میزان 40 درصد کاهش دهد. کاهش عرضه همچنین برای صنایع همگانی اعمال شده که این امر به کمبود برق منتج شد.

به دنبال اعمال محدودیت‌ها تولیدات الکتریسیته از گاز از میزان 13.6 گیگاوات در 17 تا 20 ژانویه به 8.57 گیگاوات در 21 تا 23 ژانویه کاهش یافت. و تولیدات در روز گذشته در میانگین 8.3 گیگاوات قرار گرفت.

مقامات وزارت نفت ایران در هفته گذشته اشاره داشتند که انتقال گاز به ترکیه از 21 ژانویه از سر گرفته شد. اما معامله کنندگان بازار اشاره داشتند که جریان گاز ایرانی بسیار کمتر از حجم قراردادی روزانه و با فشار بسیار کمتر می‌باشد.

وزیر انرژی ترکیه فاتح دونمز در جلسه‌ای با مسئولین صنعتی اشاره داشت که: «در حال حاضر تمام جریان‌های ورودی گاز به کشور به جزء ایران با ظرفیت کامل در حال فعالیت هستند.» دانمز گفت که، تعدادی از مصرف‌کنندگان صنعتی پیشنهاد داشتند که تا بهبود اوضاع و توانایی کار با ظرفیت مورد نظر، عملیات‌های خود را برای چندین روز تعطیل کنند. معامله‌کنندگان بازار تائید کردند که تعدادی از شرکت‌ها تصمیم گرفته‌اند تا تولیدات خود را برای روزهای آتی تعطیل کنند.

جریان گاز روسی به خط لوله‌های ترکیه تحت قرارداد جدیدی که در روزهای اخیر با شرکت گازپروم برای 5.75 میلیارد متر مکعب گاز در سال بسته شده، بالای حجم معمول بود، و همچنین شرکت بوتاش اکثر عرضه شرکت‌های بخش خصوصی شامل شرکت‌های Akfel Gaz، Bosphorus Gaz و Kibar Enerji را خریداری کرد. شنیده شده است که شرکت‌های Akfel Gaz، Bosphorus Gaz و Kibar Enerji نزدیک به ظرفیت پیش‌گزینی‌شان در نقطه دریافت خود در شهر کییوکوی ترکیه به ترتیب 7.22 میلیون متر مکعب در روز، 6.73 میلیون متر معکب در روز و 2.99 میلیون متر مکعب در روز گاز وارد می‌کنند.

مقامات اتاق مهندسین مکانیک ترکیه در روز گذشته گفتند که: «این شرایط نتیجه واضح اتکای خارجی و سیاست‌های غلط انرژی، و همچنین افشای عدم کفایت ذخایر گاز طبیعی می‌باشد.» آن‌ها اضافه کردند که: «کاهش عرضه گاز و برق به صنعت، تولیدات را متوقف کرده، هزینه‌ها را افزایش داده و هزینه‌های غیرقابل تحمل زندگی را بیشتر می‌کند.»

برداشت از شرکت گاز تز گولو در روزهای اخیر افزایش یافت، و بعد از جابجایی از سیستم تزریق گاز در ماه گذشته با میانگین برداشت 19.8 میلیون متر مکعب در روز، برداشت‌ها در 13 تا 23 ژانویه از این مجموعه به میانگین 29.2 میلیون متر مکعب رسید. این مجموعه در روز گذشته در کل 214 میلیون متر مکعب ذخیره داشت، که بسیار کمتر از ظرفیت این واحد با میزان 1 میلیارد متر مکعب می‌باشد.

و همچنین ذخایر مجموعه سیلوری در روز گذشته در میزان 1.1 میلیارد متر مکعب قرار داشت، که در حدود 35 درصد از ظرفیت این مجموعه و بسیار کمتر از میانگین ذخایر سه سال گذشته آن با میزان 1.95 میلیارد متر مکعب می‌باشد. برداشت‌ها از این مجموعه همزمان با به تعویق افتادن عرضه ایرانی، در میانگین 15.8 میلیون متر مکعب در 20 تا 23 ژانویه قرار گرفت.

مصرف از اوایل هفته گذشته کاهش یافت و با کاهش عرضه گاز از 21 ژانویه همراه شد. این میزان از 277.6 میلیون متر مکعب در روز در بازه 17 تا 20 ژانویه به 242.6 میلیون متر مکعب در روز در 21 تا 23 ژانویه کاهش یافت. اما پیش‌بینی می‌شود دمای هوای استانبول و آنکارا تا پایان ماه زیر میزان معمول باقی بماند که این امر همچنان تقاضا را برای اهداف گرمایشی حمایت می‌کند.

احتمال می‌رود شرایط نامطلوب آب و هوایی عرضه گاز مایع طبیعی به کشور را نیز تحت تاثیر قرار دهد. یکی از معامله‌کنندگان بازار اشاره داشت که شرایط آب و هوایی موجب دیرکردهایی در تحویل بار در پایانه دورتیول شده است. این معامله‌کننده در روز گذشته اشاره داشت که کشتی Vivirt City با ظرفیت 174 هزار متر مکعب در تخلیه بار خود در پایانه با مشکل مواجه شده، اگرچه همچنان انتظار می‌رفت که این تخلیه بار صورت گیرد.

 

ارسال نظر