کد خبر : 46530

تقاضای پلی‌پروپیلن نسبت به پلی‌اتیلن عملکرد بهتری را در ترکیه به ثبت رساند

علیرغم ثبات اخیر لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا، ارزش ارز داخلی نسبت به ماه‌های گذشته بسیار کمتر بوده، در حالی که تبدیل‌کنندگان پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن از محدودیت‌های پولی، بحران اعتبار و صادرات آسیب‌خورده از لجستیک، ناراضی هستند.

تقاضای پلی‌پروپیلن نسبت به پلی‌اتیلن عملکرد بهتری را در ترکیه به ثبت رساند

پتروتحلیل-بازارهای پلی‌اولفین ترکیه سال 2022 را با روند متضاد آغاز کردند، زیرا قیمت‌های پلی‌پروپیلن به واسطه تراکم تقاضای صورت نگرفته به خصوص برای گرید رافیا، تقویت شد. با این وجود، پلی‌اتیلن همچنان به اصلاح صعودی پلی‌پروپیلن واکنشی نشان نداده، که عمدتاً دلیل آن تداوم تقاضای ضعیف در بازار است.

پلی‌پروپیلن تحت حمایت بهبود تقاضا در ژانویه

بازار پلی‌پروپیلن در ژانویه همزمان با بازگشت تبدیل‌کنندگان به بازار بعد از غیبت دو ماهه، تغییر جهت داد. تبدیل‌کنندگان رافیا بعد از تعطیلی‌های پایان سال و بعد از بهبود بازار به دنبال افت‌های پی‌درپی در ماه‌های نوامبر و دسامبر، تصمیم گرفتند تا موجودی‌های انبار خود را تجدید کنند.

براساس داده‌های کم‌اوربیس، قیمت‌های پلی‌پروپیلن رافیا عربستان سعودی تا میزان 30 دلار در هر تن بهبود یافته‌‌اند، در حالی که قیمت‌های پلی‌پروپیلن فیبر و تزریقی در مقایسه با سطوح اواخر دسامبر، تا حدود 10 تا 25 دلار در هر تن رشد کرده‌اند.

فعالیت‌ها برای دیگر گریدهای پلی‌پروپیلن اندک است

قیمت‌های دیگر گریدهای هموپلیمر پلی‌پروپیلن نیز به سیر صعودی اخیر واکنش نشان دادند. این اتفاق از سیر صعودی بازار رافیا نشئت گرفت، در حالی که باید به این نکته نیز اشاره کرد که با توجه به فعالیت فروش در اواخر سال 2021، فشار عرضه از فرشندگان کمتر شده است.

همچنین، ظهور دوباره سرتاسری مسائل لجستیک، به فروشندگان کمک کرد تا میزانی اعتماد خود را به دست بیاورند. سویه اومیکرون تاثیرات جانبی خود را بر جای گذاشت، که می‌توان به سیر صعودی قیمت‌های باربری برای یک‌سری از مسیرها از شروع سال 2022 اشاره کرد. تراکم بار و کاهش نیروی انسانی در بندرهای اصلی چین پیش از تعطیلات سال نوی قمری، سیر جدیدی از نگرانی‌ها را در رابطه با مسائل لجستیک برای سه ماهه اول به وجود آورده است. این امر همزمان با نبود رانندگان کافی کامیون در اروپا و آمریکا رخ داد، که پیش از این ارسال محموله‌های داخلی این مناطق را با مشکلاتی مواجه کرده است.

تا کنون، تقاضای الیاف پلی‌پروپیلن بی‌بافت، فیبر و تزریقی از احیای بازار رافیا در ترکیه عقب مانده‌اند. یکی از تاجران جهانی اشاره داشت: «مصرف‌کنندگان پلی‌پروپیلن بی‌بافت نیازهای خود را در سه ماهه چهارم تامین کرده، به همین دلیل بازار در حال حاضر ساکت است. با این وجود، پیش‌بینی می‌کنیم که میل به خرید این گرید به دلیل افزایش احتمالی مصرف ماسک در ترکیه همزمان با افزایش تعداد مبتلایان، رشد کند.»

پیش‌بینی‌های اولیه از شرایط پلی‌پروپیلن در ماه آتی

براساس پیش‌بینی معامله‌کنندگان بازار پلی پروپیلن، تا زمانی که تقاضا به روند معمول خود ادامه دهد بازار با قدرت به جلو خواهد رفت، اما شاهد روندهای صعودی قابل توجهی برای ماه آتی نخواهیم بود.

یکی از خریداران بزرگ اظهار داشت: «چندین خریدار در ژانویه موجودی‌های انبار خود را تجدید کرده، که احتمالاً این امر تقاضای ماه آتی را با روند نزولی مواجه کند. احتمال می‌رود قیمت‌های پلی‌پروپیلن رافیا در حدود 1450 تا 1500 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف همه مناطق، شامل 6.5 درصد مالیات) قرار بگیرد، در حالی که ما معتقدیم خریداران به سطوح بالای 1500 دلار میلی نشان نخواهند داد.

تداوم روند نزولی پلی‌اتیلن در نیمه دوم ژانویه

قیمت‌های بازار پلی‌اتیلن در تضاد با جو صعودی قیمت‌های پلی‌پروپیلن قرار گرفته و به روند نزولی خود ادامه دادند. اکثر خریداران این امر را ناشی از تقاضای ضعیف برای اکثر گریدها، همزمان با مسائل پولی، شرایط چالشی اقتصاد داخلی، و کاهش فصلی تقاضا می‌دانند.

علاوه بر این، معامله‌کنندگان علیرغم موانع لجستیک، اشاره‌ای به نگرانی در رابطه محدودیت عرضه نداشتند.

عملکرد بهتر پلی‌اتیلن سنگین نسبت به پلی‌اتیلن سبک و پلی‌اتیلن سبک خطی

هر دوی خریداران و فروشندگان تایید کردند که، با این وجود، تقاضای پلی‌اتیلن سنگین نسبت به پلی‌اتیلن سبک و فیلم پلی‌اتیلن سبک خطی کلاس c4 بهتر بوده است. چندین فروشنده اظهار داشتند: «محدودیت نسبی عرضه در این ماه، موجب بهبود جزئی تقاضا برای فیلم پلی‌اتیلن سنگین شد. در مقابل، کاهش قیمت‌ها نتوانستند میل خرید دیگر گریدها را تقویت کنند.»

براین اساس، پلی‌اتیلن سبک همزمان با ذخایر کافی پیشرو روند کاهشی بود، و در این بین قیمت‌های این محصول در غرب آسیا در ماه ژانویه افت‌های سه رقمی را به ثبت رساندند. اگرچه، قیمت‌های فیلم پلی‌اتیلن سنگین در این دوره با افت نسبتاً کمتر 65 دلاری (4.5 درصدی) همراه بودند.

آیا روند پلی‌اتیلن در فوریه بهبود خواهد یافت؟

تعدادی از معامله‌کنندگان پیش‌بینی می‌کنند که قیمت‌های پلی‌اتیلن در ماه آتی به کف خود برسند، زیرا احتمال می‌رود این محصول تحت جو صعودی بازار پلی‌پروپیلن قرار بگیرد.

براساس داده‌های میانگین هفتگی کم‌اوربیس، برتری قیمتی پلی‌اتیلن سبک سی‌آی‌اف ترکیه بر چین به میزان اندک 80 دلار در هر تن کاهش یافته است، که این قضیه را ثابت می‌کند که قیمت این محصول دیگر جایی برای روند نزولی ندارد. این امر همچنین براساس تفاوت‌ قیمت‌های باربری میان ترکیه و آسیا و همچنین سیر صعودی محتاطانه بازارهای پلی‌اتیلن وارداتی در چین می‌باشد. در نکته‌ای دیگر، فاصله قیمتی میان فیلم پلی‌اتیلن سنگین و فیلم پلی‌اتیلن سبک خطی کلاس c4 ترکیه و چین به ترتیب در میزان‌های 205 دلار در هر تن و 260 دلار در هر تن قرار دارد.

سیاست‌های قیمتی عرضه‌کنندگان آمریکایی در میان فاکتورهای اصلی خواهد بود که در ایام آتی زیر نظر قرار خواهد گرفت. جو بازار آمریکایی نیز همزمان با میل به خرید اندک برای محموله‌های راه دور، و همچنین مسائل لجستیک داخلی در ایالات متحده، دو سویه بود.

تعدادی از معامله‌کنندگان گفتند: «از آنجایی که بازار ترکیه به میزان قابل توجهی سقوط کرد، احتمالاً عرضه‌کنندگان آمریکایی میلی به فروش به آن نداشته باشند، و همچنین کمبود رانندگان کامیون در کنار تاثیر سویه اومیکرون بر لجستیک جهانی می‌‌تواند مانعی برای صادرات در ایام آتی به حساب آید.» همچنین تعدادی از معامله‌کنندگان چینی گزارش دادند که در این هفته شاهد قیمت‌های صعودی‌تری از آمریکا بودند.

چالش‌های اقتصادی همچنان نگران‌کننده هستند

اگرچه دورنمای فوریه برای پلی‌پروپیلن ثابت تا صعودی به نظر می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود پلی‌اتیلن در مقطی در آینده به این جریان واکنش نشان دهد، دورنمای کلی تقاضا از بی‌ثباتی اقتصادی در میان‌مدت تحت فشار خواهد بود.

علیرغم ثبات اخیر لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا، ارزش ارز داخلی نسبت به ماه‌های گذشته بسیار کمتر بوده، در حالی که تبدیل‌کنندگان پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن از محدودیت‌های پولی، بحران اعتبار و صادرات آسیب‌خورده از لجستیک، ناراضی هستند.

ارسال نظر