کد خبر : 46524

تداوم سیر صعودی قیمت‌های پلی‌اتیلن ترفتالات تا ژانویه

تحت فشار صعودی از اوج‌گیری قیمت‌های خوراک و محدودیت عرضه، روند صعودی بازار پلی‌اتیلن ترفتالات، دیگر بازارهای آسیایی را تحت تاثیر قرار داده است.

تداوم سیر صعودی قیمت‌های پلی‌اتیلن ترفتالات تا ژانویه

پتروتحلیل-قیمت‌های پلی‌اتیلن ترفتالات سراسر آسیا سال 2021 را با روند صعودی به پایان رسانده و علاوه بر آن با توجه به افزایش قیمت‌های خوراک و محدودیت طولانی‌مدت در چین، به روند افزایشی خود در سال جدید ادامه دادند. این اتفاق علیرغم محدودیت تقاضا به دلیل فصل افت معاملات و قرنطینه‌های شدید‌تر کرونایی رخ داد.

یکی از تاجران چینی گفت: «قیمت‌های بطری پلی‌اتیلن ترفتالات داخلی و صادراتی چین همزمان با کمبود عرضه پلی‌اتیلن ترفتالات به روند صعودی خود ادامه خواهند داد. نرخ بهره‌برداری عرضه‌کنندگان از ماه سپتامبر تحت تاثیر سیاست‌های کنترلی دوجانبه قرار گرفت. علاوه بر این، سفارشات مناسب از بازارهای صادراتی نیز منجر به کاهش عرضه شده است.خریداران داخلی پیش از این سفارشات خود را دادند زیرا بر این باور بودند که قیمت‌ها به ثبات رسیده‌اند. حمایت از سوی هزینه‌ها همچنان به قوت خود باقی است و قیمت انرژی نیز افزایش یافته است.»

چین پیشرو روند صعودی در سراسر آسیا

تحت فشار صعودی از اوج‌گیری قیمت‌های خوراک و محدودیت عرضه، روند صعودی بازار پلی‌اتیلن ترفتالات، دیگر بازارهای آسیایی را تحت تاثیر قرار داده است.

قیمت‌های بطری پلی‌اتیلن ترفتالات صادراتی از چین در هفته‌‌های گذشته با روند ثابت تا افزایش 20 دلاری در میزان 1020 تا 1080 دلار در هر تن (فوب، نقدی) قرار گرفتند. یکی از معامله‌کنندگان اضافه کرد: «تاثیر محدودیت عرضه داخلی و اوج‌گیری هزینه‌های خوراک در بازار داخلی نیز نمودار شده است.» قیمت‌های پلی‌اتیلن ترفتالات داخلی در زمان مشابه 200 یوان در هر تن (32 دلار در هر تن) افزایش یافته و در میزان 7700 تا 7900 یوان در هر تن (ex-warehouse چین، نقدی با مالیات ارزش افزوده) قرار گرفته، در حالی که قیمت محصول بدون مالیات ارزش افزوده در میزان 1070 تا 1098 دلار در هر تن قرار داشت.

تقاضای اندک در چین در طی فصل افت بازار به واسطه اقدامات قرنطینه‌ای شدیدتر، بیشتر شد. دولت چین بعد از شهر شی‌آن در شهر یوژو قرنطینه اعمال کرده، و بسیاری از شهروندان را مجبور به در خانه ماندن کرد.

جنوب شرق آسیا

در دو هفته گذشته قیمت‌های بطری پلی‌اتیلن ترفتالات همه مناطق در جنوب شرق آسیا با افزایش 10 دلاری در مقیاس هفتگی در میزان 1090 تا 1170 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف، نقدی) قرار گرفتند. قیمت محموله‌های چینی با شرایط یکسان در میزان 1090 تا 1130 دلار در هر تن ایستادند.

بگفته تاجران، حجم واردات همچنان اندک است و عملاً تاثیری بر عرضه بازار ندارد. همچنین روند صعودی نرخ‌های باربری، قیمت‌های وارداتی را افزایش دادند. 

یکی از تاجران در ویتنام گفت: «قیمت‌های وارداتی بالا هستند، اما تقاضا همچنان عالی نیست. معامله‌کنندگان بازار با توجه نزدیکی به سال نوی چینی و افت معاملات در طی این زمان، قصد ندارند ذخایر انبارهای خود را در میزان بالا نگه دارند.»

کره جنوبی

قیمت‌های بطری پلی‌اتیلن ترفتالات کره جنوبی در هفته گذشته در میزان 1090 تا 1110 دلار در هر تن (فوب بوسان) ارزیابی شدند.

یکی از تولیدکنندگان اصلی کره‌ای قیمت‌ها را ثابت نگه داشت. این منبع شرکت گفت که جو بازار همزمان با سیر صعودی قیمت‌های نقدی مونواتیلن گلیکول و اسید ترفتالیک خالص صعودی باقی ماند.

قیمت‌های خوراک روند صعودی نفت خام را دنبال می‌کنند

براساس داده‌های کم‌اوربیس، قیمت‌های نقدی مونواتیلن گلیکول در هفته‌های گذشته 25 دلار در هر تن افزایش یافت و در میزان 650 دلار در هر تن (سی‌ف‌آر چین) قرار گرفت. قیمت‌های مونواتیلن گلیکول معاملات آتی نیز با سیر صعودی سال 2022 را آغاز کرده‌اند. در اولین روز معاملاتی سال جاری در 4 ژانویه قیمت‌های مونواتیلن گلیکول معاملات آتی ماه مه در بازار بورس کالای دالیان رشدی 120 یوانی (19 دلار در هر تن) را به ثبت رساندند.

قیمت‌های نقدی اسید ترفتالیک خالص با شرایط و زمان یکسان 55 دلار در هر تن افزایش یافته و در میزان 705 دلار در هر تن قرار گرفتند. قیمت‌های نقدی پارازایلن فوب کره رشد نسبتاً بیشتر 100 دلاری را به ثبت رسانده و در میزان 900 دلار در هر تن گزارش شدند.

قیمت همه خوراک‌ها تحت تاثیر جو صعودی بازارهای انرژی قرار گرفته‌اند. یکی از منابع از تولیدکنندگان بزرگ چینی گفت: «سیر صعودی قیمت‌های اسید ترفتالیک خالص و مونواتیلن گلیکول، هزینه‌های عملیاتی ما را افزایش داده است.»

ارسال نظر