کد خبر : 46518

بازارهای پلی‌استایرن و ای‌بی‌اس سال 2022 را با روند صعودی آغاز کردند

افزایش پیشنهادات صادراتی کشورهای نزدیک ترکیه. سیر صعودی در اروپا همچنین در ترکیه نمودار شده است. براساس گزارش‌های معامله‌کنندگان بازار، قیمت‌های پلی‌استایرن در مقیاس ماهانه 140 یورو در هر تن افزایش یافته، در حالی که قیمت‌های اولیه ای‌بی‌اس تزریقی شاهد رشد 100 یورویی در هر تن بود.

بازارهای پلی‌استایرن و ای‌بی‌اس سال 2022 را با روند صعودی آغاز کردند

پتروتحلیل-بازارهای نقدی پلی‌استایرن و آکریلونیتریل بوتادین استایرن اروپا سال جدید را با درخواست‌های صعود قیمت از سوی تولیدکنندگان آغاز کردند. فاکتور اصلی که بازار را مورد حمایت خود قرار داده، سیر صعودی قیمت‌های صنایع بالادستی است. پیش از این، قیمت‌های پلی‌استایرن و ای‌بی‌اس در طی ماه‌های نوامبر و دسامبر همزمان با تعطیلی‌های موقت تولیدات و افت بازار با نزدیکی به پایان سال، نزدیک به یکدیگر حرکت می‌کردند.

افزایش قیمت‌های مونومر فروشندگان را مورد حمایت قرار داد

اگرچه قیمت‌های نقدی استایرن در منطقه در ماه ژانویه شاهد روند نزولی جزئی بودند، اما افزایش سه رقمی قیمت‌های قراردادی بنزن، قیمت‌های جدید استایرن را در هفته‌های گذشته صعودی کرد. به دنبال این امر، یکی از تولیدکنندگان بزرگ اروپایی قیمت‌های پلی‌استایرن خود را در مقیاس ماهانه 150 تا 175 یورو در هر تن افزایش داد.

از آنجایی که رشد قیمت‌های قراردادی استایرن تاثیر افت 50 دلاری قیمت‌های قراردادی بوتادین در منطقه را تعدیل کرد، تولیدکنندگان ای‌بی‌اس نیز این روند افزایشی را دنبال کردند. بر این اساس، اولین قیمت‌های ای‌بی‌اس تزریقی و اکستروژن تولیدکنندگان مختلف در سال جدید با افزایش‌های 70 تا 155 یورویی در هر تن وارد بازار شدند. در این میان، خریدهایی در بازار با افزایش نرخ 60 تا 80 یورویی در حال انجام بود.

یکی از منابع تولیدکنندگان منطقه‌ای تایید کرد که قیمت‌ها را افزایش داده‌اند و اضافه کرد:  «ما قیمت‌های خودمان را در پاسخ به سیر صعودی استایرن که به عقیده ما از سیر افزایشی بنزن نشئت می‌گیرد، بالا بردیم. بازارهای استایرن نقدی و صنایع پایین‌دستی به واسطه محدودیت عرضه همزمان با تعطیلی یک‌سری از واحدهای تولیدی و فورس ماژورها، و همچنین کمبود انرژی در برخی مناطق، مورد حمایت قرار گرفته‌اند.»

بازگشت خریداران از تعطیلات طولانی‌مدت

در هفته‌های گذشته بازار در انتظار بازگشت اکثر مصرف‌کنندگان از تعطیلات پایان سال و بانک هالیدی در روز 6 ژانویه بود. یکی از عرضه‌کنندگان اشاره داشت: «مصرف‌کنندگانی که موجودی دارند احتمالاً شرایط انتظار و رصد را برگزیده، در حالی که سفارشات سال جدید تا به کنون متوسط بوده است. انتظار داریم در این هفته شاهد جریان واضح‌تری در بازار باشیم.»

یکی از تبدیل‌کنندگان پلی‌استایرن در ایتالیا اشاره داشت: «پیش‌بینی می‌کنیم که عرضه‌کنندگان ما قیمت‌های خود را 120 تا 140 یورو در هر تن افزایش دهند. البته از آنجایی که موجودی به اندازه کافی داریم، از خرید در این ماه صرف نظر کنیم. البته خرید ما به دورنمای قیمتی فوریه نیز بستگی دارد.» این خریدار در ادامه اشاره داشت که تقاضای محصولات نهایی آن‌ها در ایام اخیر مناسب بوده است.

افزایش پیشنهادات صادراتی کشورهای نزدیک ترکیه

سیر صعودی در اروپا همچنین در ترکیه نمودار شده است. براساس گزارش‌های معامله‌کنندگان بازار، قیمت‌های پلی‌استایرن در مقیاس ماهانه 140 یورو در هر تن افزایش یافته، در حالی که قیمت‌های اولیه ای‌بی‌اس تزریقی شاهد رشد 100 یورویی در هر تن بود.

یکی از منابع از تولیدکنندگان اروپایی به کم‌اوربیس گفت: «ما در ایام اخیر قیمت‌های جدیدمان را ارائه کرده‌ایم و در حال بازخورد گرفتن از مشتری‌هایمان هستیم. در کل میل به خرید قابل توجه نیست، اما حجم محموله‌های پلی‌استایرن ما نیز محدود است.» برخی از معامله‌کنندگان بازار بر این باورند که احتمالاً قیمت‌های اولیه ای‌بی‌اس در ادامه این ماه اصلاح شود.

پلی‌استایرن در صنایع الکترونیک، لوازم خانگی، بسته‌بندی، عایق‌بندی، پزشکی و اتومبیل استفاده می‌شود. ای‌بی‌اس عمدتاً در لوازم خانگی، چمدان‌ها، لوله‌های فاضلاب، لوازم خانگی سفید و بخش‌های داخلی اتومبیل به کار گرفته می‌شود.

ارسال نظر