کد خبر : 46506

توافق آزاد «مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای» آسیا اجرایی شد

توافق آزاد «مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای» آسیا اجرایی شد

پتروتحلیل-بعد از اینکه در یک ژانویه توافق مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای اجرایی شد، بزرگ‌ترین منطقه آزاد تجاری جهان در آسیا شکل گرفت. 

پانزده عضو این مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای برای تحریک جریان‌های تجاری منطقه، تعرفه‌ها را کاهش داده، دیگر موانع تجاری را برداشته و قوانین را با یکدیگر هماهنگ خواهند کرد. براساس ارزیابی‌های دولت سنگاپور، این توافق در حدود 92 درصد از تعرفه‌های تجارت منطقه‌ای را حذف خواهد کرد.

بگفته وزارت صنعت و تجارت سنگاپور، این توافق منطقه‌ای دسترسی ویژه‌ای در بازار برای سوخت‌های معدنی، پلاستیک‌ها، محصولات شیمیایی و دیگر محصولات فراهم خواهد آورد. 

این توافق‌نامه در نوامبر 2020 میان 15 کشور آسیا و اقیانوسیه امضا شد، که در حدود 30 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان و یک سوم جمعیت آن را تشکیل می‌دهد. این توافق‌نامه برخی از بزرگ‌ترین واردکنندگان اجناس در چین، ژاپن و کره‌جنوبی را در کنار صادرکنندگان بزرگی نظیر استرالیا، اندونزی و مالزی کنار هم می‌آورد.

چندین عضو پیش از این با یکدیگر توافق‌نامه تجارت آزاد داشته که منابع تجاری را پوشش می‌داده، که تاثیر آن در کوتاه‌مدت کاهش خواهد یافت. بسیاری از بندهای این توافق در طی 10 تا 20 سال آتی اجرایی خواهند شد. 

اعضای این توافق – چین، ژاپن، کره‌جنوبی، استرالیا، نیوزیلند و 10 کشور عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا در سال 2020، تولید ناخالص داخلی‌ای در حدود 26 تریلیون دلار داشته‌اند. این توافق‌نامه توسط 10 تا از 15 کشور نام‌برده به تصویب رسیده است. 

این مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای می‌تواند بیش از پیش تاثیر اقتصادی منطقه‌ای چین را تقویت کرده، که در حال حاضر بزرگ‌ترین شریک تجاری اکثر اعضای این توافق به حساب می‌آید. وزارت بازرگانی چین در هفته گذشته اشاره داشت که، این توافق نیروی جدیدی را برای رشد اقتصادی کشور وارد خواهد کرد، و به آن کمک کرده تا بر تاثیرات اپیدمی ویروس کرونا بر تجارت منطقه‌ای فائق آید. 

چین همچنین برای پیوستن به توافق‌نامه تجاری منطقه‌ای دیگری با نام همکاری پیشرو و جامع ترنس – پسیفیک اقدام کرده است. این توافق‌نامه جانشین مشارکت ترنس – پسیفیک بوده، که در ابتدا توسط آمریکا پیشنهاد شد، اما دولت ترامپ از آن کناره‌گیری کرد.

 

 

ارسال نظر