کد خبر : 46495

دورنمای بارگیری میعانات گازی مارس همزمان با عرضه بیش از حد و تقاضای اندک کاهشی به نظر می‌رسد

برنامه‌های بارگیری طولانی‌مدت تر برای بارگیری فلات شمال غرب استرالیا در ماه مارس. تداوم عرضه بیش از حد. روند کاهشی بازار نفتا با توجه به ضعف بازارهای اولفین‌ و آرماتیک‌ها.

دورنمای بارگیری میعانات گازی مارس همزمان با عرضه بیش از حد و تقاضای اندک کاهشی به نظر می‌رسد

پتروتحلیل-تاجران در 6 ژانویه به پلتس گفتند که، عرضه فراوان میعانات گازی از فلات شمال غربی استرالیا همزمان با حاشیه سودهای اندک محصولات صنایع پایین‌دستی جو بازار میعانات گازی شیرین را پیش از آغاز معاملات محموله‌های بارگیری ماه مارس تحت فشار قرار داد.

بگفته منابع، برنامه بارگیری میعانات فلات شمال غربی ماه مارس در این هفته با میزان سه محموله 650 هزار بشکه‌ای نمایان شد، که یک محموله نسبت به فوریه بیشتر است. 

بگفته منابع، اولین محموله از شرکت BHP از 5 تا 9 مارس بارگیری شده، سپس محموله دوم از شرکت Woodside از 16 تا 20 مارس و محموله سوم از شرکت BP از 29 مارس تا 2 آوریل بارگیری می‌شود. 

احتمال روند صعودی برای میعانات اسانس‌های نفتی محدود بوده، و بسیاری از تاجران پیش‌بینی کاهشی از چرخه معاملات مارس داشتند. 

یکی از تاجران میعانات گازی منطقه‌ای گفت: «تفاوت‌های قیمتی برای محموله‌های بارگیری مارس می‌تواند همزمان با ضعف کراکینگ‌های نفتا اندک باشد.»

داده‌های پلتس نشان داد، تفاوت‌های قیمتی معاملات نفتا نیمه دوم ماه ژانویه در مقایسه با معاملات دبی در میانگین 1.17 دلار در هر بشکه قرار گرفته، درحالی‌که این میزان در دسامبر 2.95 دلار در هر بشکه بود.

یکی از تاجران میعانات گازی واقع در سنگاپور گفت:‌ «تقاضای صنایع پایین‌دستی ضعیف است؛ زیرا با توجه به حاشیه سودهای ضعیف و قیمت‌های پایین نفتا نرخ‌های بهره‌برداری اندک است.»

محموله‌های باقی مانده از چرخه بارگیری قبلی می‌تواند حق بیمه نقدی چرخه تجاری مارس را تحت فشار قرار دهد.

بگفته یکی از تاجران، برنامه محموله 650 هزار بشکه‌ای فلات شمال غربی شرکت بی‌پی برای بارگیری در 25 تا 29 ژانویه همچنان می‌تواند تغییر کند. او گفت: «همچنان یک محموله اضافی از فلات شمال غربی موجود بوده، بنابراین بازار در مارس با چهار محموله از این منطقه روبه‌رو خواهد شد.»

در حال حاضر برای تحلیل حمایت بخش تقاضا در روزهای آتی، همهمعامله‌کنندگان فعالیت‌های خرید ماهانه شرکت پرتامینا اندونزی را که به نمایندگی از PT Trans-Pacific Petrochemical Indotama خرید می‌کند زیر نظر دارند. 

یکی از تاجران گفت، احتمال می‌رود شرکت پرتامینا همزمان با وضعیت نامناسب کراکینگ نفتا و خریدهای فراوان پیش از این برای تحویل در مارس (شامل محموله‌های میعانات فلات شمال غربی و آلبا)، تقاضای نقدی دیگری نداشته باشد.

براساس داده‌های پلتس، پرتامینا در ماه گذشته محموله‌ای 650 هزار بشکه‌ای از شل با حق بیمه 3 دلار در هر بشکه برای تحویل در 1 تا 21 مارس خریداری کرد.

ضعف بازار نفتا آسیا

ضعف در بازار اولفین و آروماتیک‌ها همچنین روند بازار نفتا را نزولی کرده است. 

این امر در بازار منعکس شده و فاصله قیمتی نفتا نقدی ژاپن (سی‌اف‌آر) و نفت خام برنت بازارهای معاملات آتی نیمه اول ماه در مقایسه هفتگی 17.56 درصد افت کرده و در پایان معاملات 6 ژانویه آسیا به میزان 122.45 دلار در هر تن رسید. براساس داده‌های پلتس، فاصله‌های نقدی آخرین بار در 3 سپتامبر با رقم 122.15 دلار در هر تن در میزان کمتری قرار داشت.

یکی از منابع مصرف‌کنندگان نهایی گفت: «حاشیه سودها مدتی است که ضعیف می‌باشند. این امر به واسطه بالا رفتن حق بیمه‌ها به دلیل مسائل عرضه تشدید شد.»

یکی از تاجران میعانات گازی واقع در سنگاپور گفت: «بر این باورم که حاشیه سودهای پتروشیمی تا به الان همچنان تحت فشار قرار دارند.»

تقاضا برای نفتا به عنوان خوراک کراکینگ همزمان با ضعف حاشیه سودهای اولفین‌ها، اندک بوده است، و در این میان فاصله قیمتی اتیلن شمال شرق آسیا (سی‌اف‌آر) با نفتا ژاپن سی‌+اف در مقایسه هفتگی 16.125 دلار در هر تن افت کرده و در پایان معاملات 6 ژانویه در میزان 293.875 دلار در هر تن قرار گرفتند؛ این رقم برای تولیدکنندگان غیریکپارچه همچنان زیر میزان سربه‌سری 350 دلار در هر تن می‌باشد.

بگفته منابع، فاصله قیمتی از 23 دسامبر زیر میزان 350 دلار در هر تن بوده، که این امر می‌تواند واحدهای کراکینگ را بر آن دارد تا نرخ‌های بهره‌برداری را کاهش دهند. 

داده‌های پلتس نشان داد، در بخش آروماتیک‌ها، فاصله قیمتی پارازایلن تایوان/چین با نفتا ژاپن در مقایسه روزانه 11 دلار در هر تن کاهش یافت و در 6 ژانویه در آسیا به 194.545 دلار در هر تن رسید. 

این امر برای نرخ بهره‌برداری جداکنندگان کاهشی بود، زیرا برای سطوح پارازایلن از خوراک نفتا زیر میزان سربه‌سری 280 تا 300 دلار در هر تن قرار گرفت. 

یکی از تحلیلگران ارشد بخش خوراک در پلتس اشاره داشت: «پیش‌بینی می‌کنیمنفتا آسیا بعد از سیر صعودی در ماه دسامبر، روند نزولی را در نیمه اول 2022 تجربه کند. افزایش عرضه نفتا منطقه‌ای از رشد تقاضا پیشی خواهد گرفت، زیرا پالایشگاه‌ها برای از دست ندادن حاشیه سودهای مثبت تولیدات خود را افزایش دادند.»

او اضافه کرد: «این اتفاق همچنین زمانی رخ خواهد داد که کراکینگ‌های آسیا وارد فصل عملیات‌های نگهداری بهاری از مارس تا آوریل 2022 شده، درحالی‌که حاشیه سودهای آروماتیک‌ها همچنان رشد تقاضا را محدود نگاه خواهند داشت.»

ارسال نظر