کد خبر : 46492

دیدگاه: براساس پیش‌بینی‌ها حاشیه سودهای پلی‌پروپیلن آمریکا در سال 2022 کاهش می‌یابد

ارزش‌های پلیمر گرید پروپیلن یا مونومر بررسی شده، و هر آنچه که روی قیمت‌های مونومر قرار گیرد، حاشیه سود تولیدکننده پلی‌پروپیلن است.

دیدگاه: براساس پیش‌بینی‌ها حاشیه سودهای پلی‌پروپیلن آمریکا در سال 2022 کاهش می‌یابد

پتروتحلیل-پیش‌بینی می‌شود همزمان با افزایش واردات، کاهش تقاضا، چالش‌های لجستیک صادراتی و بهبود تولیدات، عرضه افزایش یافته و حاشیه سودهای پلی‌پروپیلن آمریکا در سال 2022 بیش از پیش روند کاهشی به خود بگیرد.

شرایط عرضه در ابتدای سال 2022 بسیار با سال گذشته متفاوت است؛ کمبود خوراک و عملیات‌های نگهداری واحدهای پلی‌پروپیلن در سال گذشته عرضه پلیمر را محدود کردند. اختلالات گسترده به وجود آمده به دلیل یخبندان فوریه سال گذشته که موجب تعطیلی واحدهای تولیدی در سواحل خلیجی آمریکا شد، بیش از پیش بازار را با محدودیت مواجه کرد. آن شرایط محدودیت عرضه به توسعه 33 سنت در هر پوندی حاشیه سودهای پلی‌پروپیلن کمک کرد؛ حاشیه سودهای پلیمر گرید پروپیلن از 15 سنت در هر پوند در اوت 2020 به 48 سنت در هر پوند در ژوئن 2021 افزایش یافت. قیمت‌های پلی‌پروپیلن معمولاً براساس ارزش‌های پلیمر گرید پروپیلن یا مونومر بررسی شده، و هر آنچه که روی قیمت‌های مونومر قرار گیرد، حاشیه سود تولیدکننده پلی‌پروپیلن است.

همزمان با افزایش حاشیه سودها، واردات پلی‌پروپیلن به آمریکا با توجه به پنجره آربیتراژ گسترده و همچنین کمبود عرضه آمریکایی – که منتج به خرید محموله‌ها از سوی خریداران آمریکایی برای پر کردن جای خالی عرضه داخلی شد – سیر صعودی به خود گرفت. قیمت‌های همبسپار پلی‌پروپیلن آمریکا در اوج خود در ماه اوت، 86 سنت در هر پوند نسبت به گرید یکسان در چین (سی‌اف‌آر) بیشتر، و نسبت به قیمت‌های داخلی در مقایسه با اوت سال 2020، 8 سنت در هر پوند افزایش یافته بودند.

معنی این تفاوت قیمتی این بود که خریداران آمریکایی با خطر کمتری در خرید محموله‌های وارداتی مواجه بوده، حتی با وجود اینکه هزینه‌های باربری از آسیا به آمریکا به میزان بالای 30 سنت در هر پوند افزایش یافتند. براساس داده‌های کمیسیون تجارت بین‌الملل ایالات متحده آمریکا، واردات در ماه‌های مارس و آوریل روانه بازار آمریکا شده و در ماه سپتامبر با میزان 79684 تن، بیشترین میزان واردات ماهانه در یک دهه گذشته ثبت شد. واردات از آغاز سال گذشته تا اکتبر نزدیک به دو برابر نسبت به زمان مشابه در سال 2020 بوده، و نسبت به زمان مشابه در سال 2019، رشدی 32 درصدی داشتند. 

یکی از تاجران گفت: «این میزان بسیار عظیم است. با این تفاسیر 15 درصد از بازار توسط عرضه وادراتی تامین شده است.»

درحالی‌که واردات روند نزولی خود را در اکتبر آغاز کرده و پیش‌بینی می‌شود این روند نزولی در ماه‌های نوامبر و دسامبر ادامه داشته، همچنان به دلیل چالش‌های لجستیک که منجر به دیرکردهای گسترده در کشتیرانی شده، حجم محموله‌ها از میانگین بیشتر خواهد بود. درحالی‌که پنجره‌های آربیتراژ بسته شده‌اند، محموله‌ها تازه از راه رسیده به آمریکا پیش از این حتی تا چند ماه پیش خریداری شده بودند. در حال حاضر این محموله‌ها به انبار خواهند رفت، و تا زمان تصمیم خریداران برای تجدید ذخایر خود به انتظار خواهند نشست. 

واردات بالا و کاهش تقاضا، تولیدکنندگان آمریکایی را بر آن داشت تا در آغاز ماه نوامبر و در ادامه در دسامبر تولیدات خود را کاهش دهند. این امر منتج به آن شد تا حاشیه سودهای پلی‌پروپیلن آمریکایی در ماه نوامبر شاهد اولین افت خود در دو سال گذشته باشند؛ حاشیه سود تولیدکنندگان از آن 33 سنت در هر پوندی که از اوت 2020 افزایش یافته بود، 5 سنت در هر پوند کاهش یافت. پیش‌بینی می‌شود این حاشیه سود در ماه دسامبر 5 سنت در هر پوند دیگر کاهش یافته باشد، و همزمان این امر برای ماه‌های آتی محتمل است. 

آنچه بعد از ژانویه رخ می‌دهد به چندین فاکتور شامل اینکه آیا در نهایت واردات کاهش خواهد یافت، آیا تولیدکنندگان خواهند توانست ذخایر خود را از طریق صادرات یا کاهش نرخ بهره‌برداری کمتر کرده، و اینکه آیا تقاضا براساس پیش‌بینی‌ها در سه ماهه اول مناسب باقی خواهد ماند، بستگی دارد. 

یکی از تاجران گفت: «اگر بعد از آغاز سال نو خریداران همگی با قوت به بازار برگردند، شاید با کمبود محموله‌ها مواجه شویم.»

اما در سه ماهه دوم 2022 شرکت هارتلند پتروکمیکال در آلبرتا، کانادا ظرفیت جدیدی را روانه بازار خواهد کرد. 

 

 

ارسال نظر