کد خبر : 46488

برنامه ایران برای افزایش تولیدات نفت خام آزادگان جنوب تا 320 هزار بشکه در روز

ایران برنامه دارد تا توسعه فاز اول را سرعت ببخشد. ایران این میدان نفتی را با عراق شریک بوده که در آنجا با نام مجنون شناخته می‌شود. توسعه آن به واسطه تحریم‌های آمریکا با دیرکرد‌هایی مواجه شده است.

برنامه ایران برای افزایش تولیدات نفت خام آزادگان جنوب تا 320 هزار بشکه در روز

پتروتحلیل-مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران محسن خجسته مهر اشاره کرده است که، ایران برنامه دارد تا سال 2023 تولیدات میدان نفتی آزادگان جنوب را 320 هزار بشکه در روز افزایش دهد، زیرا این عضو اوپک قصد دارد تا پروژه‌هایی که به واسطه تحریم‌های آمریکا در سال 2018 با دیرکرد‌هایی مواجه شدند را پیش ببرد. 

از خجسته مهر نقل شده است که: «آزادگان جنوب قراردادی به ارزش 5.6 میلیارد دلار دارد، که شرکت مشغول توسعه و تکمیل آن است. قصد ما این است که برنامه را تسریع ببخشیم تا میدان آزادگان به طور کلی تکمیل شود.»

شریک میدان آزداگان ایران در مرز خود با عراق، میدان مجنون می‌باشد. این میدان بزرگ‌ترین میدان شراکتی ایران بوده که ​32 میلیارد بشکه نفت را در خود جای داده است. ایران برنامه همسایه خود برای توسعه این میدان را به دلیل تحریم‌های آمریکا بر بخش انرژی کشور با دیرکرد مواجه کرده است. 

خجسته مهر گفت: «تا پایان سال جاری (ایرانی) 17 چاهی که خدمات‌رسانی نداشته تعمیر شده و به چرخه بهره‌برداری بازخواهند گشت.» پایان سال جاری ایرانی 20 مارس 2022 می‌باشد.

او گفت: «پروژه توسعه تا اوایل سال 1402 تکمیل شده و در فاز اول 320 هزار بشکه در روز تولیدات خواهد داشت.»

در فاز دوم آزادگان 280 هزار بشکه در روز به تولیدات اضافه خواهد شد و مجموع تولیدات از این میدان به 600 هزار بشکه در روز خواهد رسید. 

مشارکت خارجی

شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران در 27 دسامبر قراردادی با ارزش 70 میلیون دلار امضاء کرده، که شامل نصب تجهیزات به روش skid mount در آزادگان جنوب و سرعت بخشی به توسعه پروژه می‌شود. 

تولیدات نفت از سال 2004 در آزادگان جنوب نوسان داشته است؛ در آن زمان شرکت اینپکس ژاپن اولین قرارداد را برای توسعه این میدان امضاء کرد. بعد از فشار آمریکا اینپکس این پروژه را ترک کرد، و شرکت سی‌ان‌پی‌سی چین در سال 2009 طرح توسعه این میدان را در دست گرفت.

بعد از این‌که شرکت سی‌ان‌پی‌سی چین به واسطه دیرکردهایی از فعالیت در این میدان کنار گذاشته شد، شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران با پیمان‌کارهای داخلی پروژه توسعه آزادگان جنوب را از سال 2014 در دست گرفت. در ادامه شرکت توتال فرانسه وارد فرآیند پروژه توسعه این میدان در سال 2018 شد، اما بعد از اعمال مجدد تحریم‌ها از سوی آمریکا در همان سال، از این طرح کنار رفت.

رضا دهقان معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران در ژوئن گفت که، ظرفیت تولیدات آزادگان جنوب به 140 هزار بشکه در روز رسیده است. خجسته مهر اشاره داشت که شرکت ملی نفت ایران در حال مذاکره با شرکت‌های خارجی برای برنامه توسعه بخش شمالی آزادگان است. ظرفیت مجموع هر دو بخش آزادگان در میزان 215 هزار بشکه در روز تخمین زده می‌شود. 

آزادگان شمالی توسط شرکت سی‌ان‌پی‌سی چین توسعه داده شده، و در نوامبر سال 2016 با ظرفیت 75 هزار بشکه در روز عملیاتی شد.  

 

 

ارسال نظر