کد خبر : 46471

دیدگاه: تداوم روند حال حاضر حاشیه سودهای پی‌وی‌سی

همچنان تاثیر سویه اومیکرون بر قیمت‌های انرژی صنایع بالادستی نامشخص است، اما پیش‌بینی می‌شود قیمت‌های اتیلن در اوایل 2022 روندی نزولی داشته باشند.

دیدگاه: تداوم روند حال حاضر حاشیه سودهای پی‌وی‌سی

پتروتحلیل-قیمت‌های پلی‌وینیل کلرید اروپا همراه با حاشیه‌ سودهای این محصول نسبت به خوراک اتیلن، سال را در بالاترین میزان‌های خود در تاریخ به پایان رسانده، زیرا مورد حمایت محدودیت عرضه طولانی‌مدت و فروش‌های مناسب قرار گرفت. همزمان با تثبیت جریان بازار در مسیر خود در سال 2022، پیش‌بینی‌ای در رابطه با افت قیمت‌های اتیلن می‌تواند تاییدی بر کاهش بالقوه قیمت‌های قراردادی پی‌وی‌سی در طی سه ماهه اول سال آتی باشد. اما حاشیه سود‌های تولیدات همزمان با هزینه‌های خدمات شهری بالا، رشد تقاضای پی‌وی‌سی و عملیات‌های نگهداری در واحدهای تولیدی که جزء فاکتورهای اساسی در طی مذاکرات نیمه اول 2022 بوده، تا میزانی حفظ خواهند شد. 

بازار پی‌وی‌سی اروپا در سال جاری همراه با مجموعه‌ای از محدودیت‌های تولیدی در زنجیره عرضه، مسائل لجستیک داخلی و کاهش واردات به قاره، سال چالش‌برانگیزی را پشت سر گذاشت. علاوه بر این تقاضای بالا از تبدیل‌کنندگان لوله، پروفیل و کفپوش، دورنمای تولیدکنندگان را برای تجدید ذخایر محدود کرده، وبازار را با آسیب‌پذیری از سوی عرضه رها کرده، درحالی‌که قیمت‌های داخلی را حمایت کرد و حاشیه سودها را به سطوح بی‌سابقه‌ای رساند. قیمت‌های قراردادی پی‌وی‌سی گرید لوله دسامبر شمال غرب اروپا ارزیابی شده توسط آرگاس در میزان 1780 یورو در هر تن (2010 دلار در هر تن) قرار گرفت، و رشدی 760 یورویی نسبت به ژانویه 2021 را نشان داد.  

از آنجایی که تولیدکنندگان محدودیت‌های فورس ماژور خود را برداشته و تبدیل‌کنندگان پیش از کریسمس عملیات‌های خود را خاتمه می‌دهند، جریان بازار پی‌وی‌سی به سمت ثبات حرکت کرده، و تا حدی قیمت‌های داخلی با آن همراه می‌شوند. افت قیمت‌های قراردادی اتیلن دسامبر و بازار آرام‌ پیش از دوره تعطیلات، تولیدکنندگان داخلی را بر آن داشت تا مکانیسم‌های قیمت‌گذاری قراردادهای پی‌وی‌سی گرید لوله را تغییر داده، و روند صعودی قیمت‌ها در اروپا در 18 ماه گذشته را متوقف کنند.

خریداران در حال حاضر شاهد دسترسی‌پذیری بیشتری هستند، اما احتمال می‌رود این امر موقتی بوده و فروش محصولات در سال جدید تقویت شود. بازارهای ساخت ‌و ‌ساز – بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان پی‌وی‌سی در سراسر جهان – در اروپا معمولاً فعالیت‌های خود را در دوره ژانویه تا ژوئن افزایش می‌دهند. میزان احتمال این اتفاق در سال آتی به طور گسترده بر تجدید ذخایر موثر تولیدکنندگان پیش از فصل اوج ساخت و ساز در بهار بستگی دارد.

سه تولیدکننده در آلمان، فرانسه و هلند در حال حاضر تحت فورس ماژور فعالیت می‌کنند. و هزینه‌های بالای برق – یکی از هزینه‌های اصلی تولید پی‌وی‌سی از طریق کلرین – مقداری از رشد حاشیه سود این محصول در اروپا را از بین خواهد برد زیرا چندین تولیدکننده تولیدات کلرین خود را کاهش داده، اگرچه این امر همچنان تولیدات پی‌وی‌سی را تحت تاثیر قرار نداده است. افزایش هزینه‌های خدمات شهری همچنان یکی از فاکتورهای اصلی در نظر تولیدکنندگان پی‌وی‌سی بوده، زیرا آن‌ها به دنبال این هستند تا در قراردادهای سال آتی بندهایی را در قراردادهای مدت‌دار اضافه کرده و هزینه‌های مرتبط با این امر را در آن اعمال کنند.

فعالیت‌های تجدید ذخایر در میان تولیدکنندگان، گوناگون خواهد بود اما احتمال نمی‌رود شرایط به مانند اوایل سال 2021 بحرانی بوده، زمانی‌که تقویت تقاضا به واسطه کاهش محدودیت‌های کرونایی فروشندگان را غافلگیر کرد. برای تعدادی از تولیدکنندگان، با توجه به برنامه‌های سنگین عملیات تامین و نگهداری واحدهای پی‌وی‌سی در نیمه اول سال 2022، یکی از اقدامات اصلی در هفته‌های آتی تجدید ذخایر خواهد بود. افزایش نرخ باربری کشتیرانی و دیکردهای بالا در تحویل‌دهی بار، واردات پی‌وی‌سی برای برخی از خریداران را امکان ناپذیر خواهد کرد، و این امر جذابیت گزینه صادرات که در چند سال گذشته در اروپا بیشتر شده بود را از بین خواهد بود.

قیمت‌های اتیلن اروپایی – یکی از شاخص‌های اصلی برای مذاکرات قراردادهای مدت‌دار پی‌وی‌سی – به واسطه محدودیت عرضه و تقاضای قوی مشتقات در سراسر قاره مورد حمایت قرار گرفت. اما فاصله‌های قیمتی پی‌وی‌سی نسبت به هزینه‌های اتیلن ذکر شده در سال جاری از انتظارات فراتر رفته، و در مقایسه با سال 2020 با میزان 427 یورو در هر تن، در میانگین 932 یورو در هر تن قرار گرفت.

حمایت از حاشیه سود

همچنان تاثیر سویه اومیکرون بر قیمت‌های انرژی صنایع بالادستی نامشخص است، اما پیش‌بینی می‌شود قیمت‌های اتیلن در اوایل 2022 روندی نزولی داشته باشند. درحالی‌که این امر قیمت‌های قراردادی پی‌وی‌سی اروپایی را تحت فشار نزولی قرار خواهد داد، بازار متعادل وینیل‌ها در اروپا، تا میزانی حاشیه سودهای تولیدی پی‌وی‌سی را حمایت خواهد کرد. علاوه بر این، در اوایل بهار شاهد عملیات‌های نگهداری سنگینی برای کراکینگ‌ها خواهیم بود، که در کنار فصل اوج تقاضای ساخت و ساز برای پی‌وی‌سی، احتمالاً مقداری از حاشیه سودهای به دست آمده در اوایل سال جاری حفظ شود.

 

ارسال نظر