کد خبر : 46464

بازیکنان بازار پلیمر ترکیه، منتظر ثبات ارز هستند؛

فروشندگان پلی اتیلن ایالات متحده با کاهش قیمت تهاجمی به ترکیه بازگشته اند| پلی اتیلن سبک آمریکایی ۱۵۰ دلار ارزان تر از ایران|کاهش شدید قیمت‌های پیشنهادی خاورمیانه ممکن است برای پیشی گرفتن از پیشنهادات آمریکایی باشد

فروشندگان پلی اتیلن ایالات متحده با کاهش قیمت تهاجمی به ترکیه بازگشته اند| پلی اتیلن سبک آمریکایی ۱۵۰ دلار ارزان تر از ایران|کاهش شدید قیمت‌های پیشنهادی خاورمیانه ممکن است برای پیشی گرفتن از پیشنهادات آمریکایی باشد

پتروتحلیل-قیمت پلی اتیلن (PE) در این هفته در بازار. ترکیه ثابت است.

به دنبال کاهش مجدد نرخ بهره توسط بانک مرکزی ترکیه، لیر ترکیه به کاهش طولانی مدت ارزش خود در برابر دلار آمریکا ادامه داد.

بازیکنان بر چشم انداز اقتصادی متمرکز هستند و ارزش لیر در حال سقوط و تأثیر آن بر کشور در خط مقدم ذهن آنهاست. بنابراین تقاضا محدود بود.

انتظار می رود آرامش بازار تا اوایل ژانویه ادامه یابد، زیرا فروشندگان آمریکایی ممکن است با حجم زیادی از پلیمر به ترکیه بازگردند. 

در حال حاضر هم فروشندگان پلی اتیلن ایالات متحده با کاهش قیمت تهاجمی برای فیلم پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) به بازار ترکیه بازگشته اند.

تولیدکنندگان آمریکایی با فشار سهام مواجه هستند و مایلند جریان های صادراتی را مجدداً باز کنند تا برخی از فشارها را کاهش دهند، به ویژه با تضعیف احساسات در داخل.

کاهش شدید قیمت‌های پیشنهادی خاورمیانه ممکن است تلاشی برای پیشی گرفتن از پیشنهادات آن سوی اقیانوس اطلس بوده باشد.

علیرغم این تخفیفات عمده، تقاضا تا حد زیادی بی حرکت است. بازیکنان ترکیه بر وضعیت اقتصادی داخلی خود تمرکز می کنند. لیر ترکیه (TL) در روز پنجشنبه سقوط کرد و هر دلار به حدود 15.50 لیر رسید.

احتمالاً تقاضا تا ژانویه پایین خواهد ماند، اگرچه وضعیت بد سهام ممکن است بسیاری از خریداران را مجبور به خرید در نیمه دوم ژانویه یا فوریه کند.

به این ترتیب پلی اتیلن سبک آمریکایی بیشترین افت قیمت را در بازار ترکیه با ۱۷۰ دلار در هر تن CFR تجربه کرد و به کانال 1520 تا 1630 دلاری سقوط کرد. پلی اتیلن سبک ایرانی ۱۰ دلار افت کرد و در کانال ۱۶۷۰ تا ۱۷۵۰ دلاری در هر تن CPT مانده است. 

پلی اتیلن سنگین فیلم و بادی ایران هم به ترتیب در کانال ۱۳۴۰ تا ۱۴۲۰ و ۱۳۲۰ تا ۱۴۲۰ دلاری در هر تن CPT باقی ماند.

همچنین قیمت‌های پلی‌پروپیلن در بازار ترکیه در این هفته ثابت هستند، اما اکثر بازیکنان در حال حاضر بر تداوم ضعف لیر ترکیه تمرکز کرده‌اند.

بانک مرکزی ترکیه در این هفته یک بار دیگر نرخ بهره را کاهش داد و لیر در برابر دلار آمریکا به پایین‌ترین حد خود رسید. قیمت PP در طول هفته کاهش یافت اما انگیزه چندانی برای خرید وجود نداشت.

در همین حال حال و هوای بازار پلیمرها تاریک است و بازیکنان تقریباً به طور کامل بر چشم انداز اقتصادی متمرکز هستند. قیمت های پایین به اندازه کافی ثابت نشده است که خریداران را به بازار بازگرداند.

تا زمانی که لیر ترکیه تثبیت نشود، بعید است تقاضا بهبود یابد. بانک مرکزی اعلام کرده است که ممکن است کاهش نرخ بهره را در ماه های آینده برای ارزیابی نتایج کاهش های چندگانه اخیر متوقف کند.

سطوح محدود سهام می‌تواند بر خریداران برای بازگشت به بازار در ماه‌های آینده فشار بیاورد، اگرچه تقاضای پایین دستی برای برخی بخش‌ها می‌تواند تحت تأثیر سقوط قدرت هزینه‌های مصرف‌کننده قرار گیرد.

کاهش اخیر قیمت در خاورمیانه باعث شده است که پیشنهادات آسیایی در حال حاضر قابل اجرا نباشد.

به این ترتیب پلی پروپیلن فایبر ایران در محدوده ۱۶۰۹ تا ۱۶۵۰ دلاری در هر تن CPT در بازار ترکیه گزارش شده است و رافیا هم ۱۴۸۰ تا ۱۵۳۰ دلار در هر تن CPT ارزش گذاری شده است که ۲۰ دلار افت کرده است.

 

ارسال نظر