کد خبر : 46461

عمان از هفته آینده پروژه 7 میلیارد دلاری پلاستیک لیوا را آغاز خواهد کرد

عمان از هفته آینده پروژه 7 میلیارد دلاری پلاستیک لیوا را آغاز خواهد کرد

پتروتحلیل-مقامات شرکت دولتی نفت عمان در روز گذشته اشاره داشتند که در 20 دسامبر و بعد از گذشت حدود یک و نیم سال از شروع موقت در مه 2020، فعالیت خود را بر روی پروژه مجموعه صنعتی پلاستیک لیوا با ارزش 2.7 میلیارد ریال (7.05 میلیارد دلار) آغاز خواهند کرد.  

مدیر اجرایی شرکت دولتی نفت عمان برای پالایشگاه و پتروشیمی، کامل بن بخیت الشنفری در روز گذشته گفت: «مجموعه صنعتی پلاستیک لیوا بزرگ‌ترین پروژه تولیدی در عمان است. محصولات پلیمری بازارهای داخلی و بین‌المللی را پوشش خواهند داد.»

این پروژه شامل چهار بسته خواهد بود، که پیش از این سه تای آن‌ها به مرحله عملیات تجاری رسیده‌اند. قرار است عملیات تجاری یک‌پارچه بسته چهارم و پنجم – بسته 1 – در سه ماهه اول 2022 به بهره‌برداری کامل برسد. مجموعه صنعتی پلاستیک لیوا برنامه داشت تا به طور کامل عملیات تجاری خود را از سه ماهه سوم سال جاری آغاز کند. 

الشنفری اضافه کرد، این پروژه با ظرفیت کامل 838 هزار تن در سال پلی‌اتیلن و در حدود 215 هزار تن در سال پلی‌پروپیلن تولید خواهد داشت، و تولیدات کلی هر دو محصول در کشور را از حدود 1 میلیون تن در سال به 1.4 میلیون تن در سال افزایش خواهد داد.

این پروژه که در ابتدا قرار بود در سال 2018 عملیاتی شود، نمایانگر بخش بزرگی از برنامه دولت برای جداکردن اقتصاد کشور از صادرات نفت و گاز و تقویت بخش تولیدات از طریق سرمایه‌گذاری در پروژه‌های پتروشیمی می‌باشد. 

مجموعه صنعتی پلاستیک لیوا در بندر صحار واقع شده، که شامل واحد استخراج گاز طبیعی در فهود، 300 کیلومتر خط لوله از فهود به صحار، یک واحد کراکینگ بخار و واحدهای پلیمر می‌شود. این کراکینگ اولین بار بعد از آغاز به کار واحد چرخشی پلی‌اتیلن با ظرفیت 880 هزار تن در مه سال گذشته، تولیدات پلی‌اتیلن در عمان را فراهم آورد. این مجموعه همچنین شامل واحد پلی‌پروپیلن با ظرفیت 300 هزار تن در سال می‌شود. 

هزینه این پروژه از آغاز آن در ده سال پیش بطور تصاعدی افزایش یافته است. برآورد ابتدایی عمان از هزینه این پروژه در سال 2013 در حدود 3.6 میلیارد دلار بود. اما این مبلغ در سپتامبر 2015 به 5.2 میلیارد دلار رسید، و بعداً در ژوئیه 2017 ارزیابی‌ها از هزینه پروژه در میزان 6.4 میلیارد دلار قرار گرفت. عمان سرآخر در مه 2020 هزینه این پروژه را در میزان 6.7 میلیارد دلار برآورد کرد. 

مجموعه صنعتی پلاستیک لیوا، شرکت دولتی نفت عمان را قادر خواهد ساخت تا از محصولات پالایشگاه‌ها و واحدهای آروماتیک به عنوان خوراکی برای محصولات باارزش‌تر و با حاشیه سود بالاتر بهره ببرد. در این پروژه همچنین محصولات جانبی تولید خواهد شد که به عنوان خوراک به چرخه پالایشگاه‌ها و مجموعه آروماتیک شرکت بازخواهد گشت.

 

ارسال نظر