کد خبر : 46460

خلاصه اخبار پالایشگاه‌ها: نرخ بهره‌برداری پالایشگاه‌های چین بعد از سیر افزایشی در نوامبر سیری برنامه‌ریزی‌شده در دسامبر را پیش گرفته است

ظهور مجدد کوید – 19 در شهر نینگبو چین، که خانه پالایشگاه پتروشیمی ژنهای شرکت عظیم نفت و گاز دولتی سینوپک با ظرفیت 27 میلیون تن در سال می‌باشد، با توجه به تلاش‌های جدی برای کنترل شیوع این ویروس، تاثیرات اندکی بر توان عملیاتی نفت خام کشور در ماه دسامبر خواهد گذاشت.

خلاصه اخبار پالایشگاه‌ها: نرخ بهره‌برداری پالایشگاه‌های چین بعد از سیر افزایشی در نوامبر سیری برنامه‌ریزی‌شده در دسامبر را پیش گرفته است

پتروتحلیل-به گفته منابع پالایشگاهی و تحلیل‌گران، ظهور مجدد کوید – 19 در شهر نینگبو چین، که خانه پالایشگاه پتروشیمی ژنهای شرکت عظیم نفت و گاز دولتی سینوپک با ظرفیت 27 میلیون تن در سال می‌باشد، با توجه به تلاش‌های جدی برای کنترل شیوع این ویروس، تاثیرات اندکی بر توان عملیاتی نفت خام کشور در ماه دسامبر خواهد گذاشت. 

شرکت پتروشیمی ژنهای برنامه دارد تا در ماه دسامبر با استفاده از 83 درصد ظرفیت اسمی خود، 1.9 میلیون تن نفت خام را پردازش کند. زمانی‌ که سینوپک عرضه محصولات نفتی را با توجه به تامین تقاضای داخلی افزایش داده بود، نرخ بهره‌برداری این شرکت در ماه‌های اکتبر و نوامبر زیر میزان 86 درصد قرار گرفت.

انتظار می‌رود بعد از این‌که در ماه‌های اکتبر و نوامبر شاهد افزایش تولیدات و تقویت ذخایر بودیم، بازده چین با توجه به کاهش تقاضای فصلی محصولات نفتی در ماه دسامبر کاهش یابد. 

براساس داده‌های اداره ملی آمار چین در تاریخ 15 دسامبر، تولیدات نفت خام ماه نوامبر چین 5.5 درصد افزایش یافته و با قرار گرفتن در میزان 14.57 میلیون بشکه در روز به بیشترین میزان‌های خود در پنج ماه گذشته رسید. 

این داده‌ها نشان داد، این اولین باری بود که از ماه ژوئیه تولیدات ماهانه نفت خام چین به بالای 14 میلیون بشکه در روز رسید.  

حجم‌های تولیدی نوامبر در مقایسه ماهانه 2.1 درصد افزایش یافته و به 59.64 میلیون تن رسید.

میانگین تولیدات کشور در یازده ماه ابتدایی سال در میزان 14.15 میلیون بشکه در روز قرار گرفت و رشد سالانه 5.2 درصدی را نشان داد.

از سویی دیگر داده‌های انجمن نفت ژاپن در 15 دسامبر نشان داد که، نرخ‌های بهره‌برداری پالایشگاه‌های این کشور از 5 تا 11 دسامبر در مقایسه هفتگی 3.3 درصد افزایش یافته و با رسیدن به میزان 83.3 درصد، تولیدات کشور در این بازه 2.88 میلیون بشکه در روز افزایش یافت. 

عملیات‌های نگهداری در کوتاه‌مدت

موارد جدید و اصلاح شده

چین

یکی از منابع شرکت اشاره داشت، سینوکم واحد تقطیر نفت خام و واحدهای پالایشگاهی مرتبط خود در شرکت گوانگژو پتروکمیکال با ظرفیت 12 میلیون تن در سال را برای عملیات نگهداری برنامه‌ریزی شده در 1 دسامبر تعطیل کرد. بگفته این منبع، واحدهای تولیدی پتروشیمی این مجموعه در طی 2 تا 3 دسامبر تعطیل بوده، و همچنین عملیات‌های نگهداری 40 تا 50 روز به طول خواهد انجامید. 

ژاپن

شرکت ژاپنی کازمو بعد از تکمیل عملیات نگهداری برنامه‌ریزی شده، فعالیت واحد تقطیر نفت خام شماره 1 خود با ظرفیت 75 هزار بشکه در روز (جزئی از پالایشگاه شیبا توکیو با ظرفیت 177 هزار بشکه در روز) را از 19 نوامبر آغاز کرد.

موارد موجود

چین

شرکت پتروشیمی گوانگژو سینوپک از اواخر اکتبر تا اوایل دسامبر واحد تقطیر نفت خام خود با ظرفیت 8 میلیون تن در سال را به دلیل عملیات نگهداری تعطیل کرد. برنامه اولیه تعطیلی واحد از اواسط اکتبر بود. 

شرکت پتروشیمی گائوکیائو سینوپک از 8 اکتبر تا اوایل دسامبر کل پالایشگاه خود را برای عملیات نگهداری تعطیل کرد. 

شرکت پتروشیمی و پالایشگاهی فوجیان سینوپک واحد تقطیر نفت خام با ظرفیت 4 میلیون تن در سال و چند واحد ثانویه دیگر خود را از 10 نوامبر تا 11 ژانویه برای عملیات نگهداری تعطیل کرد.

یکی از منابع شرکت گفت، شرکت پالایشگاهی پتروشیمی هاینان سینوپک در جنوب چین برنامه دارد تا از مارس تا آوریل 2022 تمام مجموعه خود را برای عملیات تامین و نگهداری تعطیل کند. این منبع اشاره داشت، این عملیات نگهداری روتینی است که پالایشگاه‌های چینی هر سه تا چهار سال یک‌بار آن را اجرا می‌کنند. شرکت هاینان سینوپک آخرین بار این عملیات نگهداری را در بازه نوامبر 2017 تا ژانویه 2018 انجام داد. 

ژاپن

شرکت ایدمیتسو ژاپن واحد تقطیر نفت خام پالایشگاه آیچی در مرکز ژاپن با ظرفیت 160 هزار تن در سال را در 14 سپتامبر برای عملیات نگهداری برنامه‌ریزی شده تعطیل کرد. این دست عملیات‌های طولانی‌مدت در کشور هر سه تا چهار سال یک‌بار صورت گرفته و دوره تعطیلی آن بین 2 تا 3 ماه می‌باشد. 

شرکت اینئوس ژاپن در اکتبر 2022 واحد تقطیر نفت خام شماره 1 (با ظرفیت 120 هزار بشکه در روز) پالایشگاه نگیشی (با ظرفیت 270 هزار بشکه در روز) را تعطیل خواهد کرد. آن‌ها همچنین واحدهای ثانویه مرتبط با این واحد تقطیر شامل واحد تقطیر خلاء و واحد کراکینگ کاتالیزوری سیال بستر مجموعه را تعطیل خواهند کرد. اینئوس همچنین برنامه دارد تا واحد تولیدی روان‌ساز پالایشگاه نگیشی با ظرفیت 270 هزار تن در سال را تعطیل کند.

بهسازی‌ها 

موارد موجود

واحد شیمیایی و پالایشگاهی ژنهای شرکت سینوپک چین بعد از تکمیل فاز پروژه توسعه خود اعم از واحد تقطیر نفت خام با ظرفیت 4 میلیون تن در سال و واحد اتیلن با ظرفیت 1.2 میلیون تن در سال در اواخر ژوئن، دارای ظرفیت پالایشگاهی 27 میلیون تن در سال، و  ظرفیت 2.2 میلیون تن در سال اتیلن می‌باشد. شرکت برنامه دارد تا سال 2030 ظرفیت پالایشگاهی خود را به 60 میلیون تن در سال و ظرفیت تولید اتیلن خود را به 7 میلیون تن در سال ارتقاء دهد.

شرکت پتروشیمی گوانگژی پتروچاینا در جنوب استان گوانگژی برنامه دارد تا در اواخر سال 2021، ساخت پروژه بهسازی خود را آغاز کرده، و طبق برنامه‌ها این پروژه فرآیندی 36 ماهه خواهد بود. این پروژه شامل بهسازی واحدهای پالایشگاهی موجود و همچنین نصب و راه‌اندازی تجهیزات پتروشیمی جدید بوده، که پالایشگاه را به مجموعه پتروشیمی و پالایشگاهی تبدیل خواهد کرد. این پروژه بر بهسازی دو واحد موجود متمرکز است: واحدهای هیدروکراکینگ روغن موم با ظرفیت 2.2 میلیون تن در سال و واحد هیدروژناسیون گازوئیل با ظرفیت 2.4 میلیون تن در سال. برای بخش‌های پتروشیمی، در حدود 11 واحد ساخته خواهد شد، که شامل 1.2 میلیون تن در سال کراکینگ اتیلن می‌شود.

واحد پتروشیمی چانگلینگ سینوپک در مرکز استان هونان برنامه دارد تا فرآیند ساخت پروژه ریفورمر تازه تائید شده خود با ظرفیت 1 میلیون تن در سال را آغاز کرده، و از اواخر دسامبر پروژه بهسازی بندر خود را کلید بزند. 

شرکت ایدمیتسو ژاپن برنامه دارد تا ظرفیت ته‌ماند برج کراکینگ واحد کاتالیزوری سیال بستر شیبا با ظرفیت 45 هزار بشکه در روز را افزایش دهد. 

شرکت پتروشیمی لوئویانگ سینوپک پیش‌بینی می‌کند که آغاز پروژه توسعه واحد تقطیر نفت خام مجموعه با ظرفیت 2 میلیون تن در سال به تعویق بیافتد. 

مقامات شرکت اکسن اشاره داشتند که شرکت ملی نفت فراساحلی چین فناوری پارامکس را برای توسعه پتروشیمی واحد آن‌ها برگزیده است. این پروژه قصد دارد تا تولیدات آروماتیک‌های با خلوص بالا را تا 3 میلیون تن در سال افزایش دهد. مجموعه جدید آروماتیک‌ها دارای ظرفیت تولید 1.5 میلیون تن در سال آروماتیک خواهد بود. 

ساخت واحد کوکر با ظرفیت 1 میلیون تن در سال در پالایشگاه مستقل های‌یو پتروکمیکال در شرق شاندونگ متوقف شد. 

شرکت پالایشگاهی پتروشیمی جینلینگ سینوپک در شرق چین واحد تقطیر خلاء با ظرفیت 600 هزار تن در سال خواهد ساخت.

راه‌اندازی‌ها

موارد موجود

یکی از منابع شرکت گفت، شرکت پتروشیمی پالایشگاهی خصوصی شنگ‌هانگ چین، به دلیل فرآیند ساخت و ساز آهسته که منتج به دیرکردهایی در تحویل تجهیزات شد، دورهای آزمایشی خود را در نوامبر آغاز نکرد. منابع اشاره داشتند که احتمالاً فعالیت این واحد از اواخر دسامبر آغاز شود. عملیات ساخت این مجموعه در دسامبر 2018 آغاز شد.

شرکت آرامکو سعودی همراه با گروه نورینکو و پانجین سینچن، فرآیند توسعه مجموعه پتروشیمی و پالایشگاهی یکپارچه در چین را دنبال می‌کند. این همکاری مشترک قصد دارد تا در شهر پانجین استان لیائونینگ چین مجموعه پتروشیمی و پالایشگاهی یکپارچه‌ای ساخته که شامل پالایشگاه با ظرفیت 300 هزار بشکه در روز، واحد کراکینگ اتیلن با ظرفیت 1.5 میلیون تن در سال و واحد پارازایلن با ظرفیت 1.3 میلیون تن در سال می‌شود.

مجموعه پتروشیمی و پالایشگاهی خصوصی چجیانگ پترولیوم چین برنامه دارد تا در راستای فاز 2 پروژه خود، فعالیت واحد تقطیر نفت خام 10 میلیون تن در سال را آغاز کند. آن‌ها فاز اول پروژه تقطیر نفت خام خود را در نوامبر 2020 آغاز کردند. پالایشگاه اولین بار فعالیت خود را در دسامبر سال 2019 آغاز کرد.

مقامات شرکت هانی‌ول اشاره داشتند که شرکت پتروشیمی یولانگ شاندونگ از فناوری سخت‌افزاری پیشرفته و فناوری‌های آروماتیک‌ این مجموعه برای مجموعه پتروشیمی یکپارچه خود استفاده خواهد کرد. این مجموعه دارای واحد یونیون‌فاینینگ نفتا، فناوری سخت‌افزاری اصلاح کاتالیزوری برای تبدیل نفتا به بنزین اکتان بالا و آروماتیک‌ها، و فناوری ایزومریزاسیون خواهد بود. زمانی که این پروژه تکمیل شود شرکت برنامه دارد تا سالانه 3 میلیون تن در سال آروماتیک مخلوط تولید کند. مجموعه پالایشگاهی مستقل شاندونگ، برنامه‌های ساخت پتروشیمی یولانگ را در اواخر اکتبر 2020 در جزیره یولانگ شهر یانتای آغاز کرد.

پیش‌بینی می‌شود فعالیت ساخت و ساز این مجموعه 24 ماه به طول بیانجامد. مجموعه برنامه دارد تا ظرفیت‌های منسوخ‌ در استان شاندونگ را تقویت کند. فعالیت 10 پالایشگاه مستقل (با ظرفیت مجموع 27.5 میلیون تن) در سه سال آتی متوقف خواهد شد. فعالیت واحدهای پتروشیمی جینشی، پتروشیمی یوهوآنگ و ژونگهای فاین کمیکال و پتروشیمی یوهوآنگ متوقف خواهد شد، درحالی‌که واحد آسفالت جینشی پیش از این تعطیل شده است. 

شرکت پتروچاینا رسماً در 5 دسامبر 2018 فعالیت ساخت و ساز پالایشگاه پتروشیمی گواندونگ با ظرفیت 20 میلیون تن در سال در جنوب استان گواندونگ را آغاز کرد. 

گروه ژویانگ، تولیدکننده زغال‌سنگ چینی اعلام کرد که برنامه دارد تا در شهر تانگشانگ در استان هبئی، مجموعه پتروشیمی و پالایشگاهی با ظرفیت 15 میلیون تن در سال بسازد.

 

 

 

 

ارسال نظر