کد خبر : 46446

داده‌های چین: بیشترین واردات خوراک پالایشگاه‌های مستقل با تکیه بر حاشیه سودهای بالا و سهمیه‌های جدید

شرکت شنگ‌هانگ دور آزمایشی تولیدات خود را برای یک الی دو ماه به تاخیر انداخت. واردات 20.24 میلیون تنی شرکت هنگلی در طی دوره ژانویه تا نوامبر. احتمالاً واردات دسامبر در مقایسه با نوامبر تا میزانی بیشتر باشد.

داده‌های چین: بیشترین واردات خوراک پالایشگاه‌های مستقل با تکیه بر حاشیه سودهای بالا و سهمیه‌های جدید

پتروتحلیل-آخرین داده‌های پلتس در تاریخ 6 دسامبر نشان داد، روند صعودی در حاشیه سودهای پالایشگاهی و تخصیص سهمیه‌های جدید به افزایش واردات خوراک پالایشگاه‌های مستقل چین به بیشترین میزان خود در 6 ماه گذشته در نوامبر کمک کرده، زیرا براساس پیش‌بینی‌ها میل‌ها برای محموله‌های اوایل 2022 بالا باقی خواهد ماند. 

مجموع واردات خوراک پالایشگاه‌های مستقل چین از روند منفی بازایستاده و در مقایسه ماهانه نسبت به اکتبر 9.8 درصد افزایش یافته و به 14.37 میلیون تن (3.51 میلیون بشکه در روز) در نوامبر رسید. براساس داده‌های پلتس، واردات خوراک شامل نفت خام، قیر و نفت کوره، در مقایسه ماهانه نسبت به اکتبر 0.6 درصد کاهش یافته و به 13.09 میلیون تن رسید. 

پالایشگاه‌ها به طور کل محموله‌های بسیاری که در اواخر اکتبر برای تحویل در بازه نوامبر تا دسامبر تخصیص داده شده را تهیه کرده و همچنین این فضا فراهم شد تا پالایشگاه‌های مستقل واردات خود را صورت دهند. 

از ماه اکتبر افزایش واردات به واسطه حاشیه سودهای پالایشگاهی مناسب همزمان با محدودیت عرضه گازوئیل، مورد حمایت قرار گرفت. علاوه بر این، در شهر شاندونگ که پالایشگاه‌های مستقل در آن متمرکز هستند، هیچ واحد جدیدی شاهد عملیات نگهداری نبود. این امر موجب آن شد تا ذخایر خوراک کاهش یافته، و فضای بیشتری برای محموله‌های جدید فراهم شود.

مجموع واردات پالایشگاه‌های شاندونگ در مقایسه ماهانه 8.4 درصد افزایش یافته و در نوامبر به 9.36 میلیون تن رسید؛ این اولین روند افزایشی از ژوئیه 2021 با میزان واردات 9 میلیون تن است.

یکی از تحلیل‌گران گرفت: «میل خرید برای محموله‌های تحویل ژانویه بعد از افت نسبی قیمت‌ها مناسب بوده است.»

اگرچه، تعدادی از منابع اشاره داشتند که مصرف خوراک می‌تواند با توجه به تحقیقات مکرر ماموران مالیاتی داخلی در ماه دسامبر، مقداری عقب‌نشینی داشته باشد.  

افزایش واردات توسط شرکت شنگ‌هانگ

شرکت پالایشگاهی پتروشیمی جدید شنگ‌هانگ علاوه بر اولین محموله‌ دریافتی در اکتبر، چندین محموله دیگر در نوامبر برای تجیهزات خود دریافت کرد. 

آن‌ها محموله‌ بزرگ نفتی از سازمان بنادر و دریانوردی اروپا شامل گریدهای عرب لایت، عرب مدیوم، عرب سنگین از عربستان سعودی با حجم کلی 365 هزار تن در ماه نوامبر دریافت کرده، درحالی‌که این میزان در اکتبر 100 هزار تن بود. اگرچه، احتمال می‌رود دور آزمایشی فعالیت‌های پالایشگاه به دلیل پیشرفت‌های پایین در ساخت تا ژانویه یا فوریه به تعویق افتاده، که این اتفاق آغاز دور آزمایشی عملیات‌ها از هدف ابتدایی در ماه دسامبر را تا حدود دو ماه به تعویق می‌اندازد.  

شرکت شیمیایی پترولیوم چجیانگ بعد از اختصاص سهمیه جدید 12 میلیون تنی به فاز دو پروژه 20 میلیون تن در سال خود، واردات را در نوامبر افزایش داد.

آن‌ها در ماه گذشته محموله‌ای به میزان 2.96 میلیون تن دریافت کرده، که نسبت به ماه قبل آن افزایشی 22.5 درصدی داشت. شرکت چجیانگ در اوایل دسامبر با حدود 80 درصد از ظرفیت اسمی (800 هزار بشکه در روز) خود فعالیت کرده، که اندکی نسبت به سطوح آخر نوامبر پایین‌تر است. 

شرکت چجیانگ در یازده ماه ابتدای سال، از سهمیه 32 میلیون تنی خود 24.51 میلیون تن نفت خام وارد کرده است.

در این میان شرکت پالایشگاهی پتروشیمی هنگلی علیرغم سهمیه 20 میلیون تنی خود برای سال 2021، 20.24 میلیون تن نفت خام در بازه ژانویه تا نوامبر دریافت کرده است.

افزایش واردات دسامبر

براساس داده‌های بنادر، احتمال می‌رود محموله‌های دریافتی پالایشگاه‌های مستقل در دسامبر اندکی نسبت به نوامبر بیشتر باشد. 

یکی از منابع در بندر کینگدائو گفت: «محموله‌های وارداتی کاملاً کافی خواهند بود، زیرا بخشی از این محموله‌ها در اواخر سال رسیده و در انتظار سهمیه وارداتی سال 2022 خواهند ایستاد.»

بگفته منابع، مجموع محموله‌های دریافتی دسامبر در بندر کینگدائو، می‌تواند تا میزانی بیش از 5 میلیون تن محموله‌های وارداتی ماه نوامبر باشد. 

اما از سوی دیگر، منابع اشاره داشتند که پالایشگاه‌های مستقل در رابطه با دورنمای تقاضا در ژانویه پیش از المپیک زمستانی آتی در پکن در طی 4 تا 20 فوریه 2022 تا میزانی محتاط هستند. 

آن‌ها اضافه کرد: «پالایشگاه‌ها نگران این هستند که پیش از این مسابقات تولیدات تحت تاثیر قرار گرفته که در نتجه واردات خوراک در سال آتی دست‌خوش تغییراتی قرار خواهد گرفت.»

سهمیه‌های باقی مانده

مجموع واردات خوراک پالایشگاه‌های مستقل در یازده ماه ابتدایی سال به 160 میلیون تن رسید، که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته افت 8 درصدی را ثبت کرد. علیرغم این افت، سهمیه‌های جدید برای ظرفیت‌های پالایشگاهی جدید شامل پتروشیمی شنگ‌هانگ و فاز دو پروژه چجیانگ تخصیص داده شده است.

بعد از اختصاص سهمیه‌های وارداتی، 17.73 میلیون تن سهمیه در دسترس ماه دسامبر برای پالایشگاه‌های مستقل باقی می‌ماند. واردات نفت کوره و قیر به سهمیه واراتی احتیاج ندارد.

داده‌های پلتس واردات خوراک توسط پالایشگاه‌های مستقل در شاندونگ، تیانجین، ژوشان و دالیان، لیانیانگانگ شامل 37 سهام‌دار واردات نفت خام و دیگر پالایشگاه‌ها که سهامی ندارند را پوشش می‌دهد.

این 37 پالایشگاه تا دسامبر سهمیه واردات 158.38 میلیون تن نفت خام را دریافت کرده که 86 درصد از مجموع تخصیصات به بخش پالایشگاهی مستقل در سال 2021 را تشکیل می‌دهد.

این سهمیه اختصاص داده شده در سال جاری نسبت به سهمیه تخصیصی به 38 پالایشگاه غیر مستقل در سال 2020 با میزان 153.9 میلیون تن، 2.9 درصد بیشتر بود.

 

 

 

 

ارسال نظر