کد خبر : 46438

آرامکو از سابیک برای اتکای بیشتر به انرژی‌های تجدیدپذیر در مسیر تعهد انتشار صفر تا 2050 حمایت کرد

مقامات سابیک با وزیر انرژی سعودی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر تفاهم‌نامه‌ای امضا کردند اطلاعات کمی در مورد نوع و تعداد این انرژی تجدیدپذیر در دسترس است. عربستان سعودی برنامه دارد تا سال 2060 به اهداف انتشار صفر خود دست یابد.

آرامکو از سابیک برای اتکای بیشتر به انرژی‌های تجدیدپذیر در مسیر تعهد انتشار صفر تا 2050 حمایت کرد

پتروتحلیل-به گفته یوسف آل بنیان مدیر عامل سابیک، این شرکت که بزرگ‌ترین تولیدکننده پتروشیمی غرب آسیاست و 70 درصد آن به آرامکو سعودی تعلق دارد، قصد داشته تا در جهت تولید انرژی برای عملیات‌های خود به انرژی‌های تجدیدپذیر متکی شده، زیرا به دنبال دست‌یابی به هدف انتشار صفر تا سال 2050 می‌باشد. 

وزارت انرژی سعودی در بیانیه‌ای گفت، این غول پتروشیمی در 28 نوامبر تفاهم‌نامه‌ای با وزیر انرژی سعودی در حوزه توسعه طرح‌های انرژی تجدیدپذیر امضا کرده، که بستری برای سابیک فراهم خواهد شد تا به اهداف انتشار صفر خود دست پیدا کند. هیچ جزئیاتی در رابطه با نوع انرژی تجدیدپذیر یا میزان انرژی برنامه‌ریزی شده ارائه نشد. هدف انتشار صفر سابیک تا سال 2050 همانند تعهد آرامکو بوده، که پیش از این حرکت خود به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر را آغاز کرده است.  

عربستان سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام جهان، برنامه دارد تا سال 2030 نیمی از انرژی خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر و نیمه‌ دیگر آن را از گاز طبیعی تولید کند. 

این کشور همچنین برنامه دارد تا سال 2060 به انتشار صفر کربن رسیده درحالی‌که تولیدات نفت خام خود را تقویت کند. شاهزاده محمد بن سلمان در 23 اکتبر گفت که، بیش از 60 طرح با هزینه ابتدایی 190 میلیارد دلار برای رسیدن به اهداف سال 2060 برنامه‌ریزی شده است.

کاهش انتشار گازهای سمی

وزیر انرژی عربستان سعودی شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان در گردهمایی سالانه طرح سبز سعودی در ریاض گفت، انرژی‌های تجدیدپذیر، جداسازی و ذخیره‌سازی کربن، جداسازی مستقیم کربن از هوا، هیدروژن و سوخت‌های کم‌کربن در میان طرح‌هایی هستند که عربستان سعودی با توسعه آن‌ها به دنبال رسیدن به اهداف انتشار صفر خود می‌باشد. 

این هدف در رابطه باانتشار گازهای سمی داخلی است، و ارتباطی با هیدروکربن‌های صادراتی و اشتعال‌های دیگر مکان‌ها ندارد.

براساس بیانیه دولت، هدف میان‌مدت عربستان سعودی تا سال 2030 کاهش انتشار کربن تا بیش از 278 تن در سال بوده، که بیش از دو برابر هدف تعیین شده در ابتدای سال می‌باشد. شاهزاده بن سلمان نیز اشاره داشت، کشور به تعهد جهانی متان خواهد پیوست تا به کاهش 30 درصدی انتشار متان تا سال 2030 کمک کند.  

برنامه سعودی به دنبال برنامه‌های امارات متحده بوده که قصد دارد تا سال 2050 به انتشار صفر رسیده، و به اولین کشوری تبدیل شد که در غرب آسیا این‌چنین هدف‌گذاری‌‌ای کرده است.

برنامه امارات متحده عربی شامل سرمایه‌گذاری 163 میلیارد دلاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر بوده، و در این بین کشور قصد دارد تا سال 2030 ظرفیت تولیدات نفت خام خود را 25 درصد افزایش داده و همچنین تولیدات گاز خود را تقویت کند.

ارسال نظر