کد خبر : 46433

مهم‌ترین شاخص‌های پتروشیمی این هفته آسیا؛

سقوط نفت، بازارهای پتروشیمی آسیا را بی‌ثبات کرد/ تقاضای صنایع پایین دست همزمان با سویه جدید کرونا (اومیکرون) تحت نظر قرار می گیرد

احتمال می‌رود به دلیل کمبود فضا در کشتی‌ها، پیشنهادات نقدی اندک باقی بماند. تراکم ترافیکی به وجود آمده در بندرهای چین دسترسی‌پذیری به کشتی را برای ماه‌ها محدود کرده، و چندین منبع بازار اشاره داشتند که انتظار می‌رود این شرایط تا اوایل سال 2022 تداوم داشته باشد.

سقوط نفت، بازارهای پتروشیمی آسیا را بی‌ثبات کرد/ تقاضای صنایع پایین دست همزمان با سویه جدید کرونا (اومیکرون) تحت نظر قرار می گیرد

پتروتحلیل-به دنبال سقوط قیمت‌ها در نفت بالادستی، و تحت فشار قرار گرفتن اکثر قیمت‌های محصولات پتروشیمی، بازارهای پتروشیمی آسیا شاهد بی‌ثباتی زیادی هستند. 

همزمان با سویه جدید کرونا (اومیکرون)، بازارها از نزدیک تغییرات رویه تقاضای صنایع پایین‌دستی جهانی را زیر نظر دارند. 

اتیلن

جو بازار همزمان با افت تدریجی حاشیه سودهای صنایع بالا و پایین‌دستی کاهشی باقی ماند. تعدادی از کراکینگ‌ها در شمال‌ شرق و جنوب شرق آسیا نرخ‌های بهره‌برداری خود را کاهش داده، درحالی‌که چندین واحد پایین‌دستی نرخ‌های بهره‌برداری خود را همزمان با ضعف سود‌ دهی‌ها کاهش دادند. 

احتمال می‌رود به دلیل کمبود فضا در کشتی‌ها، پیشنهادات نقدی اندک باقی بماند. تراکم ترافیکی به وجود آمده در بندرهای چین دسترسی‌پذیری به کشتی را برای ماه‌ها محدود کرده، و چندین منبع بازار اشاره داشتند که انتظار می‌رود این شرایط تا اوایل سال 2022 تداوم داشته باشد. 

پیش‌بینی می‌شود همزمان با رکود تقاضا، عرضه از آن پیشی بگیرد. درخواست‌ها و تقاضا در بازار اندک بوده، و همزمان اکثر خریداران اشاره داشتند که قراردادهای مدت‌دار در میان کاهش نرخ‌های بهره‌برداری برای آن‌ها کافی بوده است.

پلی‌اتیلن

قیمت‌های پلی‌اتیلن آسیا تا 24 نوامبر ثابت بودند. تقاضای پلی‌اتیلن در سال 2021 علیرغم تاثیرات بحران ویروس کرونا مثبت باقی ماند، زیرا بسته‌بندی محصولات به تقویت بازار کمک کرد. 

پلی‌اتیلن بازیافتی

از آنجایی که قیمت‌های پلی‌اتیلن سبک آسیا همزمان با ضعف فعالیت‌های تجاری ثابت بودند، دورنمای بازار نیز ثابت بود. نقدینگی بازار همزمان با کمبود مواد خام اندک باقی ماند. 

پلی‌پروپیلن

پیش‌بینی می‌شود قیمت‌های پلی پروپیلن آسیا به دلیل جو کاهشی، رکود تقاضا و افزایش فشار فروش بر تعدادی از فروشندگان پلی‌پروپیلن شمال شرق آسیا، تحت فشار باقی بمانند. 

معامله‌کنندگان بازار از نزدیک هزینه‌های خوراک صنایع بالادستی را زیر نظر داشته، و امیدوارند که افت میزان مواد خام، حاشیه سودهای پلی‌پروپیلن را تا میزانی حمایت کند.

قیمت‌های ماهانه جدید از غرب آسیا در این هفته، جریان قیمتی جنوب آسیا را مشخص خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها نسبت به ماه گذشته همزمان با جو کاهشی کلی در آسیا، پایین‌تر باشند.

مونو اتیلن گلیکول

بگفته منابع، پیش‌بینی می‌شود به دنبال تحقیقات آنتی دامپینگ اتحادیه اروپا بر کشورها و ظرفیت‌های جدید در آمریکا، عرضه آمریکایی و سعودی بیشتری به سمت آسیا بیاید. قیمت‌های مونو اتیلن گلیکول آسیا در هفته منتهی به 26 نوامبر ثابت ارزیابی شد.

اسید ترفتالیک خالص

احتمال می‌رود قیمت‌های اسید ترفتالیک خالص آسیا در این هفته همزمان با جهت قیمتی نامشخص، تحت تاثیر مسیر قیمتی نفت و پارازایلن بالادستی قرار بگیرند. 

همزمان با پیش‌بینی منابع مبنی بر افت تقاضا، و بعد از این‌که تعدادی از تولیدکنندگان پلی‌استر اعلام کردند که قصد دارند به دلیل فروش‌های ضعیف نرخ‌های بهره‌برداری خود را کاهش دهند، جو کلی اسید ترفتالیک خالص چین ضعیف شد. 

احتمال می‌رود خریداران در این هفته همزمان با بی‌ثباتی قیمت‌های نفت خام، محتاط باقی بمانند. همچنین اکثر خریداران با داشتن محموله‌های کافی که آن‌ها را تا دسامبر پوشش خواهد داد، فشاری برای خرید احساس نمی‌کنند. 

متانول

پیش‌بینی می‌شود در صورتی‌که ایران جریان عرضه گاز طبیعی خود را از بخش صنعتی به سوی گرمایش خانگی در کشور تغییر داده – که بنابراین موجب محدودیت تولیدات متانول خواهد شد – قیمت‌های متانول چینی در این هفته شاهد روندی صعودی باشند. 

پیش‌بینی می‌شود به دلیل تقاضای سالم در کره‌جنوبی و تایوان قیمت‌های متانول در هفته‌های آتی مورد حمایت قرار بگیرند. 

احتمال می‌رود با نزدیکی به مذاکرات قراردادهای مدت‌دار سال 2022، قیمت‌های هند در این هفته ثابت بماند.  

تولوئن

بگفته منابع همزمان با تقاضای ضعیف، و افت مذاکرات نقدی به دلیل محموله‌های کافی خریداران تا پایان سال، تولوئن می‌تواند شاهد فشار نزولی بیشتری باشد.

مذاکرات قرارداد‌های مدت‌دار مدام به تاخیر افتاده و همزمان بحث باربری کشتیرانی یکی از فاکتورهای اصلی دخیل در این موضوع است. افت قیمت‌های نفت خام  در آخر هفته، قیمت‌های تولوئن را بیش از پیش تحت فشار نگاه داشت. 

بگفته منابع، فروشندگان قراردادی در حال رصد یک‌دیگر برای نهایی سازی قراردادها هستند. منابع اضافه کردند، همزمان با بی‌ثباتی بالا و نوسان قیمت‌های صنایع بالادستی، هیچ‌کس نمی‌خواهد اولین کسی باشد که در قراردادی برای سال 2022 گیر می‌افتد.  

بنزن

بازار بنزن آسیا بعد از افت قیمتی در اواخر هفته در 27 نوامبر، به دنبال جریان قیمتی در بازار بنزن آمریکا و بازارهای بنزن و استایرن چین خواهد بود. 

همزمان با افزایش اخیر ذخایر بنزن و تحت فشار قرار گرفتن قیمت‌های نقدی و معاملات آتی استایرن مونومر صنایع پایین‌دستی، جو بازار چین در حال حاضر ضعیف به نظر می‌رسد.  

استایرن مونومر

پیش‌بینی می‌شود همزمان با ضعف قیمت‌های صنایع بالادستی و فراوانی عرضه، بازارهای استایرن مونومر آسیا تحت فشار قرار بگیرند. 

احتمال می‌رود با توجه به دورنمای نامشخص تقاضا به دلیل سویه جدید اومیکرون ویروس کرونا، خریداران دست از فعالیت بردارند. 

ایزومر زایلن مخلوط

بگفته منابع، احتمال می‌رود با توجه به افت تقاضای پارازایلن و اختلاط بنزین، روند کاهشی ایزومر زایلن مخلوط تا میان‌مدت تداوم یابد. 

درحالی‌که کاهش تقاضا برای محموله‌های زایلن مخلوط جو کاهشی را تشدید کرده، احتمال می‌رود بازار بی‌ثباتی اخیر در نفت خام را (به دلیل شیوع گونه جدید ویروس کرونا) دنبال کند.

 

 

 

 

 

ارسال نظر