کد خبر : 46419

تحلیل فاکتورهای اساسی؛

قیمت‌های پی وی‌سی در بیشترین میزان‌های خود/فاکتورهای اصلی در قیمت‌گذاری پی‌وی‌سی؟

افزایش قیمت‌های لوله پی‌وی‌سی تعلیقی چین تا بیشترین میزان‌ها در 15 اکتبر به واسطه اعمال سیاست‌های دوطرفه در جهت محدود کردن انتشار گازهای سمی رخ داد.

قیمت‌های پی وی‌سی در بیشترین میزان‌های خود/فاکتورهای اصلی در قیمت‌گذاری پی‌وی‌سی؟

پتروتحلیل-قیمت‌های پلی‌وینیل کلرید در سراسر جهان نزدیک به بیشترین میزان‌های خود در سراسر دوران هستند. در 15 اکتبر، قیمت لوله پی‌وی‌سی گرید تعلیقی (ex-work) به رکورد 14900 یوان در هر تن رسید، اگرچه در نیمه دوم اکتبر و در هفته اول نوامبر قیمت‌ها عقب نشینی کردند. 

فاکتورهای گوناگونی اعم از فاندامنتال‌های عرضه و تقاضا و هزینه‌های تولید در قیمت پی‌وی‌سی موثرند، اگرچه این موارد با توجه به ارتباط جداناپذیر به کلر-قلیا پیچیده است. علاوه بر این، دیگر فاکتورها در زنجیره عرضه، قیمت‌های پی‌وی‌سی را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

در این مقاله، این فاکتورها در رابطه با جریان پویایی اخیر بازار، و فضای قیمت جهانی مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

در ابتدا، ارزش انرژی صنایع بالادستی باید مورد بررسی قرار گیرد، زیرا به طور پایه‌ای انرژی تمام قیمت‌های پتروشیمی شامل پی‌وی‌سی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. نفت خام، گاز طبیعی و زغال‌سنگ همگی در جریان قیمتی پی‌وی‌سی نقش دارند. نفتا مشتق شده از نفت خام و اتان مشتق شده از گاز طبیعی، خوراک‌های کراکینگ تولید اتیلن می‌باشند، اتیلنی که یکی از اجزای اصلی تشکیل‌دهنده پی‌وی‌سی است. در چین، زغال‌سنگ به دلیل اهمیت تولیدات پی‌وی‌سی پایه کاربید از طریق آستیلن، برای صنعت پی‌وی‌سی حیاتی می‌باشد. این تغییرات در قیمت‌های نفت خام، گاز طبیعی و زغال‌سنگ، موجب افول زنجیره ارزش وینیل‌ها شده و منتج به تغییر قیمت‌های خوراک و در نهایت پی‌وی‌سی می‌شود.

در مجموع، تولیدات کلر – وینیل‌ها انرژی زیادی مصرف می‌کند. تولیدات کلر –قلیا و پی‌وی‌سی به این منابع انرژی بستگی داشته و بنابراین آن‌ها اجزای مهمی از متغیر هزینه‌های تولید هستند. در اکتبر، افزایش ناگهانی در هزینه‌های خدمات شهری (قیمت گاز طبیعی و برق) در اروپا منتج به اعمال اضافه‌پرداخت‌هایی از سوی صنایع شیمیایی اروپا شد. تولیدکنندگان پی‌وی‌سی نیز نظیر افزایش قیمت 110 یورو در هر تن یکی از تولیدکنندگان، اضافه‌پرداخت‌هایی اعمال کردند. 

افزایش قیمت‌های لوله پی‌وی‌سی تعلیقی چین تا بیشترین میزان‌ها در 15 اکتبر به واسطه اعمال سیاست‌های دوطرفه در جهت محدود کردن انتشار گازهای سمی رخ داد. تولیدات زغال‌سنگ و عرضه آن تحت تاثیر قرار گرفت، که منتج به کاهش تولیدات پی‌وی‌سی پایه کاربید، سیر صعودی تعادل بازار داخلی پی‌وی‌سی چین و تحریک قیمت‌ها در جهت افزایشی شد. پی‌وی‌سی تنها پلیمری نبود که تحت تاثیر قرار گرفت – قیمت‌های داخلی پلی‌اتیلن در میان کاهش ظرفیت‌ها همزمان با تعطیلی معادن زغال‌سنگ به سرعت اوج گرفتند. قیمت‌های پلی‌اتیلن سبک خطی در اوج خود در 8 اکتبر در میزان 13750 یوان در هر تن ارزیابی شده که بعد از 13 دسامبر 2013 بیشترین قیمت‌ها را ثبت کرد. 

در راستای زنجیره ارزشی پی‌وی‌سی، خوراک اتیلن بزرگ‌ترین جزء متغیر هزینه برای تولیدکننده پی‌وی‌سی می‌باشد. در اروپا و آمریکای شمالی، قیمت قراردادی ماهانه اتیلن پایه مذاکرات قیمتی ماهانه را گذاشته، و همزمان تغییرات قیمتی ماهانه پی‌وی‌سی نمایانگر نیمی از جابجایی‌های قیمتی ماهانه اتیلن – در طی بازاری متعادل – می‌باشد تا نیمی از خوراک پی‌وی‌سی به حساب آید. از آنجایی که در حال حاضر بازارهای پی‌وی‌سی آمریکایی و اروپایی در محدودیت به سر برده، تولیدکنندگان مکانیسم‌های معمول مذاکره را تغییر داده و به جای آن با توجه به جابه‌جایی قیمت‌های اتیلن به دلیل محدویت عرضه و افزایش هزینه‌‌های تولید آن، قیمت‌های پی‌وی‌سی خود را افزایش داده‌اند. در بازار نقدی پی‌وی‌سی چین، قیمت‌های نقدی اتیلن همچنین می‌تواند پایه مذاکرات قیمتی را تشکیل دهد، اما با توجه به ذات این بازار و مسیر‌های متفاوت تولید پی‌وی‌سی، پویایی عرضه و تقاضا معمولاً نقش بزرگ‌تری را در مذاکرات ایفا می‌کند. در بازار نامتعادل پی‌وی‌سی، قیمت‌ها از هزینه‌ها و فاکتورهای اصلی اقتصادی و به واسطه فاندامنتال‌های عرضه و تقاضا شکل گرفته تا اینکه تحت تاثیر قرارداد‌های ماهیانه اتیلن قرار بگیرند.

کلر یکی دیگر از اجزای اصلی تولید پی‌وی‌سی بوده، و پی‌وی‌سی بزرگ‌ترین مشتق کلر می‌باشد. در یکی از مراحل میانی ساخت پی‌وی‌سی، این ماده در جهت استحکام با کلر – قلیا ترکیب شده، بنابراین پویایی بازارهای پی‌وی‌سی و کلر – قلیا در هم آمیخته هستند. تعطیلی یک واحد کلر – قلیا از ادامه عملیات پی‌وی‌سی جلوگیری کرده و بالعکس. و در یک سال گذشته مشکلات تولید کلر –قلیا تولیدات پی‌وی‌سی را محدود کرده – مثال اخیر آن تعطیلی تولیدات کلر –وینیل‌ها در ساحل خلیجی آمریکا بعد از آسیب طوفان آیدا است، که منتج به محدودیت عرضه و تعادل پی‌وی‌سی آمریکایی شده و قیمت قراردادهای ماهانه را افزایش داد.

یکی از فاکتورهای اصلی در قیمت‌گذاری پی‌وی‌سی مسئله عرضه است. عرضه پی‌وی‌سی شامل ظرفیت موثر، نرخ‌های بهره‌برداری، تولیدات، ذخایر و واردات می‌شود. به طور جهانی، عرضه پی‌وی‌سی در سال 2021 محدود بوده و کمبود عرضه در کنار تعطیلی‌های برنامه‌ریزی شده، اختلالات مربوط به آب‌وهوا و اعلام فورس ماژور توسط شرکت‌ها فشار را افزایش داده و منتج به صعود قیمت جهانی شده است. و کاستی کانتینرها و کشتی‌های باربری این محدودیت را به خصوص در محدوده‌های مربوط به واردات تشدید کرده است. 

در کوتاه‌مدت، عرضه پی‌وی‌سی باید در سه منطقه تولیدی اصلی افزایش پیدا کند. در آمریکا، واحدها همچنان بعد از آسیب‌های طوفان آیدا که موجب تعطیلی بندرهای لوئیزیانا (بتن روژ، نیواورلئان، پلاکومین، جنوب لوئیزیانا و سنت برنارد) و می‌سی‌سی‌پی (بیلاکسی، گالف‌پورت، پسکگولا و بینویل) شده، به دنبال افزایش تولیدات خود هستند. این امر منتج به آن شد که ارسال و تحویل پی‌وی‌سی و دیگر محصولات اساسی در بندرها با مشکل مواجه شده و نرخ‌های کانتینرهای باربری بیش از پیش افزایش یافت. 

در اروپا، تولیدات داخلی پی‌وی‌سی در ماه‌‌های اخیر پس از تعطیلی بسیاری از واحدها و فورس ماژورها در اوایل سال، در روندی ثابت افزایش یافته، اگرچه این امر می‌تواند به دلیل کاهش تولیدات کلر – قلیا در صورت اعمال نشدن اضافه بها‌ها در قراردادها با توجه به افزایش هزینه‌های خدمات شهری ذکر شده، بی نتیجه باقی بماند.

در چین ظرفیت موثر از مسیر کاربید در حال افزایش بوده، و همزمان بعد از کاهش محدودیت‌های کنترل دوجانبه از سوی دولت چین بر روی تولیدات زغال‌سنگ، تقریباً 2 میلیون تن (در سال) ظرفیت در اواخر اکتبر در حال بازگشت از عملیات‌های نگهداری هستند. همانطور که در بالا اشاره شد، این چشم‌انداز اوج‌گیری در عرضه پی‌وی‌سی از افت قیمت‌ها در پی‌وی‌سی پیشی گرفته است. 

شرایط عرضه پی‌وی‌سی آمریکایی باید به زودی بهبود یابد. شرکت شینتک برنامه دارد تا در ماه جاری در پلاکومین لوئیزیانا از واحد جدیدی بهره‌برداری کند. این واحد پی‌وی‌سی همراه با خود شرکت کلر – وینیلی را به علاوه 380 هزار تن در سال پی‌وی‌سی، 580 هزار تن در سال وینیل کلرید مونومر و 390 هزار تن در سال سدیم هیدروکسید خواهد داشت. با راه‌اندازی این واحد ظرفیت مجموع در پلاکومین به 670 هزار تن در سال پی‌وی‌سی، 580 هزار تن در سال وینیل کلرید مونومر و 660 هزار تن در سال سدیم هیدروکسید خواهد رسید.

صادرات پی‌وی‌سی آمریکا همزمان با بی‌ثباتی در تولیدات داخل و اولویت بازار داخل، در طی سال گذشته محدود بوده است. افزایش فوری ظرفیت‌های پی‌وی‌سی به شرکت‌های آمریکایی این فرصت را داده تا تقاضای داخلی را تامین کرده و همچنین به دنبال فرصت‌هایی در بازارهای محدود صادراتی باشند. 

و سپس به مبحث تقاضا می‌رسیم. ما دارای دو نوع اصلی پی‌وی‌سی می‌باشیم –پی‌وی‌سی تعلیقی و پی‌وی‌سی امولسیون – و بسیاری از گریدهای هر دوی این‌ها در کاربردهای مختلف به کار گرفته می‌شوند.

بزرگ‌ترین مصرف نهایی پی‌وی‌سی تعلیقی، و به طور کل پی‌وی‌سی، در تولید لوله‌های پلاستیکی بوده، که از آن لوله پی‌وی‌سی گرید تعلیقی مشتق می‌شود. کابرد مهم دوم آن در تولید پروفیل‌های پنجره و اتصالات استفاده شده در ساخت‌وساز یا وسائل نقلیه می‌باشد. دیگر استفاده‌های اصلی پی‌وی‌سی شامل بسته‌بندی انعطاف ناپذیر، تجهیزات پزشکی، چرم و کوتینگ مصنوعی می‌شود. صنعت اصلی که تقاضای پی‌وی‌سی را کنترل کرده، ساخت‌وساز می‌باشد. تقاضا از این صنعت معمولاً فصلی بوده، زیرا در فصول بهار و تابستان اوج گرفته، سپس در طی زمستان ضعیف می‌شود. اگرچه احتمال می‌رود این رویه در سال 2021-22 در نتیجه تقاضای سرکوب‌شده در آمریکا و اروپا مختل شود. در حقیقت، علیرغم افزایش ظرفیت موثر در هر منطقه، فضای تقاضای قوی متضمن سیر صعودی تعادل بازار می‌باشد.

مبحث دیگر در تقاضا توان جابجایی بالقوه پی‌وی‌سی با پلی‌اتیلن سنگین در لوله‌های پلاستیکی می‌باشد. پی‌وی‌سی عموماً گزینه مورد نظر برای استفاده در لوله بوده زیرا قوی، سبک، مقاوم در برابر خوردگی، دارای سهولت در مونتاژ، قابل بازیافت و مقرون به صرفه می‌باشد. تفاوت پایه‌ای بحث مقرون به صرفه بودن آن است – قیمت‌های پلی‌اتیلن سنگین معمولاً از قیمت پی‌وی‌سی تعلیقی بیشتر هستند. اگر قیمت لوله پی‌وی‌سی گرید تعلیقی از پلی‌اتیلن سنگین پیشی بگیرد، مصرف‌کنندگان به استفاده از پلی‌اتیلن سنگین برای گریدهای خاص لوله روی می‌آورند. در اروپا، قیمت پی‌وی‌سی تعلیقی اخیراً با پلی‌اتیلن سنگین برابر شده، بنابراین در صورت تداوم این شرایط، دورنمای این جابجایی محتمل است.

با بررسی فاکتورهایی که قیمت پی‌وی‌سی را تحت تاثیر قرار می‌دهند، می‌توانیم روند قیمتی کوتاه‌مدت پی‌وی‌سی را مشخص کنیم.

بعد از این‌که قیمت‌های لوله پی‌وی‌سی تعلیقی در اواسط اکتبر به اوج خود رسیدند، عقب‌نشینی کرده و احتمال می‌رود تا پایان سال روند کاهشی پیش بگیرند. این امر نمایانگر اوج‌گیری ظرفیت کاربید و افزایش تولیدات، کاهش تقاضا همزمان با آغاز فصل افت ساخت‌وساز در چین، و سیر نزولی قیمت‌های خوراک و انرژی همزمان با کاهش فشار سیاست‌های کنترلی دوجانبه از سوی دولت چین می‌باشد.

درحالی‌که قیمت‌ها در چین روند کاهشی داشته، به نظر می‌رسد روند صعودی در مناطق دیگر تا پایان سال تداوم داشته باشد. در اروپا هزینه‌های تولید همچنان به اوج‌گیری خود ادامه داده – قیمت‌های نقدی اتیلن بالا رفته، هزینه‌های انرژی همچنان متورم بوده، و تولیدکنندگان کلر – وینیل اروپا همچنان در تلاش هستند تا اضافه‌بها اعمال کنند. تقاضا بسیار مناسب بوده، اما شرایط عرضه با توجه به احتمال افت تولیدات در رابطه با انرژی نامشخص است. 

در آمریکا، تولیدکنندگان افزایش قیمت‌های قراردادی ماهانه نوامبر و دسامبر را با توجه به بسیاری از دلایل ذکر شده در اروپا، هدف افزایش خود قرار داده‌اند. اما همزمان با ورود قریب‌الوقوع ظرفیت جدید شینتک به بازار، عرضه بهبود پیدا خواهد کرد، و هرگونه رشد کوتاه‌مدت در تقاضا را پاسخ‌گو خواهد بود. بعد از تمرکز یک‌ساله بر بازار داخلی، عرضه‌کنندگان پی‌وی‌سی آمریکایی به زودی به بازار صادراتی بازخواهند گشت.  

فرصت‌های آربیتراژ نیز در حال نمایان شدن هستند. قیمت‌های پی‌وی‌سی تعلیقی چینی در آمریکا و اروپا پایین‌تر بوده، و این فاصله قیمتی تا پایان سال بیشتر خواهد شد. بازارهای وارداتی اصلی شامل هند، آمریکای لاتین و ترکیه قیمت‌های بالاتری دارند. اما چالش‌های موجود در صنعت کشتیرانی از عادی‌سازی قیمت‌های پی‌وی‌سی تعلیقی جلوگیری می‌کند. درحالی‌که براساس گزارش‌ها شرایط در حال بهبود است، پیش‌بینی می‌شود بازارهای وارداتی با محدودیت عرضه و تورم قیمت‌های پی‌وی‌سی تعلیقی تا پایان سال مواجه شوند.

 

 

ارسال نظر