کد خبر : 46389

شرکت اس‌سی‌جی تایلند واحدهای پلی‌اتیلن‌ سبک و پلی‌پروپیلن خود را برای عملیات نگهداری تعطیل کرد

شرکت اس‌سی‌جی تایلند واحدهای پلی‌اتیلن‌ سبک و پلی‌پروپیلن خود را برای عملیات نگهداری تعطیل کرد

پتروتحلیل-پیش‌بینی می‌شود شرکت اس‌سی‌جی تایلند در ماه نوامبر واحدهای پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن خود را برای عملیات تامین و نگهداری تعطیل کرده و دسترسی‌پذیری محموله‌های بدون مالیات را برای تبدیل‌کنندگان منطقه‌ای محدود کند.

تولیدکننده واحد پلی‌اتیلن سبک خود با ظرفیت 152 هزار تن را از اوایل نوامبر به واسطه عملیات تامین‌ و نگهداری تعطیل خواهد کرد، که این امر عرضه پلی‌اتیلن سبک گرید کوتینگ یا لمینت را محدود می‌کند.

برنامه‌های عملیات نگهداری می‌تواند با توجه به محدودیت عرضه و افزایش تدریجی تقاضا، قیمت‌های پلی‌پروپیلن داخلی تایلند را در کوتاه مدت صعودی نگاه دارد. تایلند از 1 نوامبر به افراد واکسینه‌شده اجازه ورود بدون قرنطینه و سفر به کشورش را داد تا بخش توریسم آن تقویت شود؛ در نتیحه این امر، حمایت از مصرف محصولات پلاستیکی نهایی این کشور افزایش خواهد یافت.

اما قیمت‌های بالای پلی‌پروپیلن داخلی تعدادی از تبدیل‌کنندگان را بر آن داشت تا علیرغم تردیدهایی در تحویل‌دهی‌ها در کشتیرانی و برای تامین تقاضای مناسب،به دنبال واردات محموله‌های کم‌هزینه‌تری نظیر محموله‌های چینی بروند. قیمت‌های رقابتی پلی‌پروپیلن چین و زمان فرآوری مناسب محصولات به جنوب شرق آسیا میل به خرید بالایی را در میان تبدیل کنندگان منطقه‌ای به وجود آورد. 

بگفته منابع داخلی، قیمت‌های پلی‌پروپیلن داخلی تایلند در این هفته در میزان 1410 تا 1450 دلار در هر تن قرار گرفتند. آرگاس قیمت‌های پلی‌پروپیلن رافیا چین در 5 نوامبر را در میزان 1240 تا 1260 دلار در هر تن (فوب چین) ارزیابی کرد، درحالی‌که نرخ‌های باربری از چین به تایلند در حدود 70 دلار در هر تن قرار گرفته که این امر آربیتراژ را صورت‌پذیر می‌کند. 

اکثر تولیدکنندگان جنوب شرق آسیایی قیمت‌های پلی‌پروپیلن خود را با توجه به محدودیت منطقه‌ای در نتیجه تعطیلی‌های برنامه‌ریزی شده و نشده، ثابت نگاه داشتند. اما ظهور مجدد قیمت‌های رقابتی پلی‌پروپیلن چین در جنوب شرق آسیا در دو هفته گذشته جو منطقه‌ای را به شدت تحت تاثیر قرار داد.

شرکت اچ‌ام‌سی پلیمرز تایلند فعالیت واحد پلی‌پروپیلن خود با ظرفیت مجموع 560 هزار تن در سال را در اوایل هفته بعد از عملیات نگهداری از سر گرفت. اما دو تولیدکننده ویتنامی به طور غیر منتظره واحدهای پلی‌پروپیلن خود را به دلیل مشکلات فنی و کمبود خوراک تعطیل کردند. شرکت ان‌اس‌آر‌پی ویتنام از اواخر اکتبر به دلیل مشکلات فنی واحد پلی‌پروپیلن خود با ظرفیت 370 هزار تن در سال را تعطیل کرد، و انتطار می‌رود از اواخر این هفته فعالیت آن را از سر بگیرد. شرکت هیوسانگ ویتنام واحد هیدروژن‌زدایی پروپان خود با ظرفیت 600 هزار تن در سال را از اواخر اکتبر تعطیل کرد، و اطلاعات بیشتری در رابطه با آن در دسترس نیست. بگفته منابع بازار، تولیدکننده دو واحد پلی‌پروپیلن خود با ظرفیت‌های مجزای 300 هزار تن در سال را در این هفته تعطیل کرد، و انتظار می‌رود با توجه به کمبود خوراک پروپیلن این تعطیلی تا اواسط نوامبر به طول انجامد. 

آرگاس قیمت‌های پلی‌پروپیلن رافیا بدون مالیات جنوب شرق آسیا (سی‌اف‌آر) را در 5 نوامبر در میزان 1400 تا 1410 دلار در هر تن (بدون تغییر نسبت به هفته گذشته) ارزیابی کرد.

ارسال نظر