کد خبر : 46360

افزایش قیمت نفتا ژاپن به بیشترین میزان خود در چند سال اخیر و تحریک تقاضا با افزایش قیمت‌های گاز مایع

افزایش قیمت نفتا ژاپن به بیشترین میزان خود در چند سال اخیر و تحریک تقاضا با افزایش قیمت‌های گاز مایع

پتروتحلیل-از آنجایی که قیمت‌های گاز مایع (خوراک جایگزین کراکینگ‌ها) افزایش یافت و تقاضا برای نفتا را تحریک کرد، نفتا آسیا در 18 اکتبر به واسطه سیر صعودی مواد پایه‌ای بازار مورد حمایت قرار گرفت. 

اگرچه همزمان با کاهش حاشیه سودهای اتیلن و نفتا، نگرانی‌ها بر سر نرخ‌ بهره‌برداری کراکینگ‌ها، بازار نفتا را تحت تاثیر قرار داد. 

افزایش قیمت‌های گاز مایع جذابیت این خوراک را برای کراکینگ‌ها از بین برده و تقاضای نفتا را حفظ کرده است. قیمت‌های پروپان شمال آسیا روی رویه صعودی هستند و براساس ارزیابی‌ها قیمت‌های این محصول 17 دلار در هر تن افزایش یافته‌ و در پایان معاملات آسیا در 18 اکتبر در میزان 907 دلار در هر تن قرار گرفتند. خوراک گاز مایع زمانی برای کراکینگ‌ها جذابیت اقتصادی دارد که قیمت‌اش 90 درصد یا کمتر از قیمت نفتا را تشکیل دهد.

داده‌های پلتس نشان داد، سیر صعودی قیمت‌های گاز مایع، فاصله قیمتی میان پروپان شمال آسیا (سی‌اف‌آر) و نفتا ژاپن (سی+اف) را در مقایسه روزانه 9.875 دلار در هر تن افزایش داد و این فاصله را در پایان معاملات 18 اکتبر به 115.375 دلار در هر تن رساند. 

براساس داده‌های پلتس، قیمت‌های نفتا ژاپن تحت تاثیر سیر صعودی شاخص‌های غربی نفت خام با افزایش 17.75 دلاری در مقایسه هفتگی، در معاملات 19 اکتبر با قیمت 791.125 دلار در هر تن به بیشترین میزان‌های خود در 7 سال اخیر رسیدند. قیمت‌های برنت بازارهای معاملات آتی در طی زمان مشابه 1.63 دلار در هر بشکه افزایش یافته و در پایان معاملات 18 اکتبر در میزان 85.62 دلار در هر بشکه قرار گرفتند.

این شرایط صعودی در قیمت‌های نفتا منعکس شد و در پایان معاملات 11 اکتبر فاصله قیمتی آن را به بیشترین میزان‌های خود در 5 سال اخیر رساند. فاصله قیمتی نفتا ژاپن در برابر نفت خام برنت بازارهای معاملات آتی با افزایش 5.525 دلاری در مقایسه هفتگی به 148.975 دلار در هر تن رسید. براساس داده‌های پلتس، تاریخ قبلی بیشترین فاصله قیمتی، 29 ژوئیه 2014 با میزان 150.35 دلار در هر تن بود. 

اگرچه، احتمال می‌رود همزمان با کاهش حاشیه سودهای اتیلن و نفتا برای چهارمین روز متوالی، تقاضای نفتا تحت تاثیرات منفی به طور بالقوه از سوی کراکینگ‌های بخار کاهش یابد. فاصله قیمتی اندک میان اتیلن و نفتا می‌تواند منتج به کاهش نرخ بهره‌برداری کراکینگ ها شود.

یکی از مصرف‌کنندگان نهایی واقع در سنگاپور گفت: «با توجه به قیمت‌های بالای نفت خام و این شرایط فاصله قیمتی، کراکینگ‌‌ها در حال رصد کاهش نرخ بهره‌برداری احتمالی ما هستند.»

درحالی‌که حاشیه سودها با میزان 373.875 دلار در هر تن، همچنان بالای سطح سربه‌سری 300 تا 350 دلار برای تولیدکنندگان غیر یکپارچه قرار دارند، کراکینگ‌های بخار همزمان با جریان حاشیه سودها به سمت سطوح سربه‌سری، از نزدیک در حال رصد این جریان هستند.

 

ارسال نظر