کد خبر : 46349

کمک استخراج‌کنندگان بیت‌کوین به تولیدکنندگان نفت آمریکا در جهت کاهش مشعل‌سوزی

کمک استخراج‌کنندگان بیت‌کوین به تولیدکنندگان نفت آمریکا در جهت کاهش مشعل‌سوزی

پتروتحلیل-تولیدکنندگان نفت آمریکایی در حال روی آوردن به منبعی غیر منتظره برای کمک به حل مشکلات محیط‌ زیستی گاز طبیعی اضافی هستند – استخراج‌کنندگان رمز ارز. 

در نقاط دوردستی در باکن شل پلی داکوتای شمالی و مونتانا که چاه‌های نفتی در آن واقع شده، مرکز‌های داده به اندازه کشتی‌های باربری پر از کامپیوترهای پر مصرف موجود است که در حال انجام عملیات استخراج بیت‌کوین می‌باشند. آن کامپیوترها که شبانه روز به دنبال به دست آوردن توکن‌ها هستند، از ژنراتورهای گاز سوز طبیعی تغذیه شده، و از گاز چاه‌های نفتی استفاده می‌کنند که در غیر این‌صورت سوزانده خواهند شد.

استخراج ارزهای مجازی انتقادهای زیادی را برانگیخته –از گروه‌های حامی محیط زیست تا کارآفرین حوزه فناوری ایلان ماسک – زیرا مقادیر مصرف انرژی آن از میزان مصرف انرژی برخی کشورها در طی یک سال بیشتر است. این امر باعث شده تا استخراج‌کنندگان رمز ارز در تلاش برای کاهش استفاده از انرژی بوده، و یا حداقل راهی برای کم کردن رد پای کربنی خود پیدا کنند. 

در باکن، قادر هستند تا از انبوه گاز طبیعی اضافی - محصول جانبی تولید نفت - نهایت بهره را برده، که در غیر این‌صورت به دلیل کمبود زیرساخت خطوط لوله برای عرضه آن به بازار، سوزانده می‌شود. عمل مشعل‌سوزی که بسیار برای محیط زیست مضر می‌باشد، تحت بررسی‌های موشکافانه قانون‌گذاران، کمپین‌های اقلیمی و سرمایه‌گذاران شامل ابر‌شرکت مدیریت دارایی بلک‌راک قرار گرفته است.

شرکت‌‌هایی که از این گاز اضافی برای استخراج‌ رمز ارزهای خود بهره می‌برند شاهد دو مزیت هستند؛ اولی کاهش تاثیرات منفی مشعل‌سوزی گاز و دومی کاهش ردپای کربنی خود. 

شرکت انرژی Crusoe واقع در دنور، 44 مرکز داده در مونتانا، داکوتای شمالی، وایومینگ و کلرادو دارد، و قرار بود 16 واحد دیگر تا پایان سپتامبر مستقر کند. برنامه‌ این است که پروژه‌ای مقدماتی در مجموعه برتر تولید نفت خام پرمیان بیسین تگزاس و نیومکزیکو برپا شده و در ادامه در سال 2022 توسعه داده شوند. 

رئیس شرکت Crusoe کالی کاونس گفت: «سیستم‌‌های ما انتشار گازهای گلخانه‌ای معادل صدها هزار خودرو در چرخه را کاهش داده و عمدتاً از فرار گاز متان به اتمسفر و احتراق ناقص آن جلوگیری می‌کنند.»

عوامل این شرکت اشاره داشتند که پیش‌بینی می‌کنند که مشعل‌سوزی در مناطق تحت عملیات‌ آن‌ها تا پایان سپتامبر، تقریباً روزانه 10 میلیون فوت مکعب کاهش یابد. تکنولوژی آن‌ها معادل 63 درصد از انتشار مداوم گاز دی‌اکسید کربن (مشعل‌سوزی) را کاهش می‌دهد.

سیستم دیجیتال تعدیل مشعل‌سوزی شرکت همچنین برای حمایت از دیگر فرآیندهای کامپیوتری پرمصرف انرژی نظیر هوش مصنوعی استفاده می‌شود.

قیمت‌های رمز ارزها شامل بیت‌کوین در سال جاری همزمان با ممنوعیت هرگونه معامله و استخراج در چین، بسیار نوسان داشته‌اند. کاونس گفت: «سخت‌گیری چینی‌ها نقش بسیار مهمی در بهره‌‌وری اپراتورهای واقع در آمریکا بازی می‌کند، زیرا دسترسی سخت‌افزار در پروژه‌های داخلی آمریکا تسهیل شده و رقابت در میان اپراتورهای این کشور افزایش می‌یابد.

شرکت‌های Equinor و Devon در میان مشتریان استخراج رمز ارز

قبل از این‌که شرکت دولتی Equinor نروژ مجموعه باکن را در اوایل سال جاری رها کند، این مجموعه یکی از تولیدکننده‌هایی بود که به شرکت Crusoe گاز اضافی می‌فروخت و برای این شرکت انرژی فضایی حول چاه‌ّهای نفتی برای نصب تاسیسات مربوط فراهم کرده بود. از دیگر موارد می‌توان به شرکت انرژی Devon اشاره کرده که شرکت نفت و گاز Kraken و شرکت نفت کانادایی Enerplus را حمایت می‌کرد.

مقامات داکوتای شمالی از سال 2014 در تلاش هستند تا مشعل‌سوزی را کاهش داده، و صنعت در این زمان میلیاردها دلار صرف حل این مشکل کرده است. در حالی که مشعل‌سوزی اکثر گاز متان را از بین می‌برد (گاز گلخانه‌ای بسیار قوی)، اما در طی این فرآیند دی‌اکسید کربن منتشر می‌شود. مشعل‌سوزی در ژوئیه در مقیاسی به 10 درصد از تمام گازهای تولید شده افزایش یافت، و حتی بالاتر از 9 درصد محدودیت تولید گاز در داکوتای شمالی به دلیل تعطیلی چند واحد، قرار گرفت. 

قانون‌گذاران داکوتای شمالی در جهت محرکی برای کاهش این امر، قانونی را در اوایل سال جاری تصویب کردند که به اپراتورهایی نظیر Crusoe که سیستم تعدیل مشعل‌سوزی گاز نصب می‌کنند اعتبار مالیاتی ارائه می‌ٔهد. شرکت Crusoe برای کاهش انتشار این گازها صلاحیت اعتبار مالیاتی را دارد، زیرا آن‌ّها از هدررفت گاز جلوگیری کرده و با استفاده از آن الکتریسیته تولید می‌کنند.

قانون‌گذاران تگزاسی در ماه‌های اخیر بعد از اعمال رویکردهای نظارتی، موضع سخت‌گیرانه‌تری در برابر مشعل‌سوزی اتخاذ کرده‌اند. 

جیم رایت، یکی از سه عضو جمهوری‌خواه هیئت تصمیم‌گیری تگزاس (سازمان ایالتی قانون‌گذار در حوزه نفت و گاز) اخیراً اظهار داشت که شرکت‌هایی که با مشکل گاز بلااستفاده مواجه هستند باید به طرف ثالثی – شامل استخراج‌کنندگان رمز ارز – که می‌توانند از انتشار حجم عظیمی از گاز‌های سمی در نتیجه مشعل‌سوزی جلوگیری کرده، مراجعه کنند و حتی به آن اپراتورها بابت این گاز مبالغی را بپردازند.

ارسال نظر